کرباسچی: آقای باهنر یادتان رفته است

آرمان - یاسمین طالقانی: 8 سال بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زده بود اما فقط در 4 سال آن بود که حامیان سرشناس به‌همراهی با او افتخار می‌کردند و پس از آن هر کدام به‌دنبال راهکاری برای برائت پررنگ بودند اما در رزومه احمدی‌نژاد تنها 8 سال راست جمهوری او ذکر نشده است بلکه پیش از رسیدن به پاستور مدتی بر کرسی شهردار تهران تکیه زده بود؛ دورانی که شاید شناساندن او به جامعه با هدف کاندیدا کردنش برای انتخابات ریاست‌جمهوری 84 هدف برخی اصولگرایان برای اصرار به شهردار شدنش بود اما امروز همان حامیان چندان تمایلی به بازخوانی آن روزها و اصرارهایشان ندارند چرا که نتیجه چنین است که اصلاح‌طلبان از همان دورانی که احمدی‌نژاد برای جلوس بر کرسی شهردار مطرح شد پیش‌بینی آینده او را می‌کردند بنابراین چندان تمایلی به امضای حکم شهردار شدنش نداشتند.
باهنر چه گفت؟
محمدرضا باهنر شامگاه چهارشنبه بدون نام بردن از فردی، با اشاره سخنان همان روز مقام معظم رهبری گفت: آقایی که علم و کتل به راه‌انداخته و هر روز اینجا و آنجا اعلام می‌کند که باید با قوه قضائیه این کار را و با فلانی باید آن کار کرد؛ دنبال فتنه است. ایرنا نوشت؛ وی افزود: امروز متوجه شدید که حضرت آقا روی صحبتشان متوجه چه کسی بود که فرمودند آقا 10 سال همه کاره مملکت بوده و حالا اپوزیسیون نظام شده است. 500 تا 600‌میلیارد دلار ظرف آن هشت سال نفت فروختیم حالا یک یارانه‌ای هم برقرار و مسکن مهری هم ساخته شد، اما امروز حقوق کارکنانمان را نمی‌توانیم بدهیم. وی گفت: در آن هشت سال وزارت نفتی که با 80‌هزار نفر می‌توانست اداره شود به یکباره 100‌هزار نیروی جدید استخدام کرد و قس علی هذا، اما حالا آقا اپوزیسیون نظام شده است. باهنر افزود: اگر روزی یک صدم تشری که حضرت آقا به این آقا زدند خدای نکرده به من می‌زدند، آرزو می‌کردم که اصلا زنده نباشم.
واکنش کرباسچی


غلامحسین کرباسچی که دوره‌ای شهردار تهران بود به انتقاد از اظهارات باهنر پرداخت و با اشاره به اینکه باید حافظه پوپولیستی تقویت شود، گفت: «آقای باهنر در مصاحبه‌ای گفته اگر من جای احمدی‌نژاد بودم ترجیح می‌دادم بمیرم. با شنیدن این سخنان یاد تلاش‌های او افتادم که برای شهردار شدن احمدی‌نژاد انجام می‌داد. کرباسچی افزود: آن زمان باهنر نایب‌رئیس مجلس بود و با حضور در وزارت کشور به موسوی‌لاری فشار می‌آورد که حکم احمدی‌نژاد را امضا کند. به خاطر دارم موسوی‌لاری از امضا کردن حکم امتناع می‌کرد و می‌گفت احمدی‌نژاد پرونده مالی دارد. چطور شما سخنان برخی سیاسیون را در حافظه خود دارید اما برخی حمایت‌های خود را فراموش کرده‌اید؟ وی گفت: نباید برای فردی که معتقدید در تمام جریان فتنه نقش اساسی داشته و فردی که آن زمان رئیس دولت و امروز مورد نکوهش قرار می‌دهید، دادگاهی تشکیل دهید و نقش هر دو را در این جریان مشخص کنید.»
جلسه یونسی و باهنر
با مرور مواضع باهنر می‌توان بیشتر به‌دلیل حمایت او از احمدی‌نژاد پرداخت. «فردا» نوشته است: «محمدرضا باهنر درباره مخالفت با شهرداری احمدی‌نژاد گفته بود: سابقه دوستی من با دكتر احمدی‌نژاد 25 تا 26 سال است. در شورای شهر دوم، در دولت خاتمی اصولگراها پیروز شدند، ما چند تا گزینه داشتیم كه یكی از آنها احمدی‌نژاد بود. آقای یونسی وزیر اطلاعات، به ما پیغام داد دنبال شهردار شدن احمدی‌نژاد نباشید. من پیش آقای یونسی رفتم و به آقای یونسی گفتم وزارت اطلاعاتی كه ملك مدنی از آن عبور كند و احمدی‌نژاد گیر كند، باید در اصل آن وزارت اطلاعات تجدیدنظر كرد. بعد هم گفتم آقای یونسی به خودت و دوستانت و رئیس‌جمهور بگو، اگر می‌خواهید غصه شهرداری احمدی‌نژاد را بخورید، نخورید. شهرداری دست‌گرمی است، احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ماست.» پس از آن‌هم باهنر گفته بود: «در دوره اصلاحات ما احمدی‌نژاد را برای شهرداری تهران انتخاب کردیم. آن زمان هم دوستان اصلاحاتی ما نمی‌گذاشتند که ما او را شهردار کنیم حتی می‌خواستند از قدرت حاکمیتی استفاده کنند و نگذارند او شهردار شود.»
دیگر حامیان احمدی‌نژاد
اما تنها باهنر نبود که تمایل به شهردار شدن احمدی‌نژاد داشت بلکه با مرور اظهارات افراد دیگر می‌توان به آنانی رسید که در بهشتی شدن احمدی‌نژاد نقش داشتند و جالب اینکه همین افراد پس از چند سال از تلاش‌های خود پشیمان شدند. حجت‌الاسلام علی عسگری، مشاور مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حمایت دیگر از شهردار شدن احمدی‌نژاد گفت: «ایشان (احمدی‌نژاد) استاندار آقای هاشمی رفسنجانی در اردبیل بود. در جلسات آقای ناطق بجد پای كار ریاست‌جمهوری آقای ناطق بود كه بعد‌ها آقای ناطق ایشان را وارد بازی‌های سیاسی كرد و به تهران آورد. احمدی‌نژاد با تمهیدات آقای ناطق شهردار شد و افرادی مثل آقای باهنر، ناطق و لاریجانی از وی حمایت كردند تا ایشان بتواند شهردار تهران شود.»
حرف زدن مسئولان
کرباسچی روز پنجشنبه در کنگره کارگزاران به موضوعات دیگری هم اشاره کرد و گفت: «مشکل اغلب مسئولان ما این است که به زمان اقرار ندارند در حالی که قانون زندگی امروز بشر می‌گوید بازنشستگی ۶۰ تا ۶۵ سال به بعد است اما هیچ‌کدام از مسئولان ما حاضر به توجه به‌این موضوع نیستند. واقعیت این است که جامعه، مسئولان و مدیران ما پس از ۴۰ سال از گذشت جمهوری اسلامی باید به زمان اقرار کنند و بدانند کشور نیازمند واگذاری امور به جوانان است.» انتخاب نوشت؛ وی با بیان اینکه معاون اول رئیس‌جمهور گفته یک مشت مدیر آویزان در دولت وجود دارد، عنوان کرد: مسئولان نباید مثل رهبران اپوزیسیون حرف بزنند. باید مدیران ناکارآمد دولت را تغییر دهند. معتقدم جوان‌های کشور دلسوز و تواناتر از ما بوده و بهتر از ما مسائل را درک می‌کنند چراکه نعمت دریای بیکران اطلاعاتی را در اختیار دارند که ما نداشتیم. دبیرکل حزب کارگزاران‌ سازندگی با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور در همایش حقوق شهروندی اظهار داشت: امیدوارم روزی برسد آقای روحانی ماهی یک‌بار سخنرانی کند و در آن افعال ماضی به کار ببرد و به جای اینکه بگوید نباید دانشجوی ستاره‌دار داشته باشیم به وزیر علوم دستور دهد مشکل دانشجویان ستاره‌دار را حل کند. وی ادامه داد: متاسفانه مدیران اجرایی ما به‌دلیل هنر سخنرانی که از گذشته دادند در مقام اجرا هم همان رویه را ادامه می‌دهند. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: امروز محافظه‌کاری مسئولان سن بالا جرات حل‌و‌فصل مشکلات و تصمیم‌گیری‌های جسورانه را از آنها گرفته است. انتقاد جدی من به روحانی این است که استفاده مفید از نیروهای جوان کشور در سمت‌های مدیریتی نکرده است. انتخاب تنها یک وزیر جوان آن هم از نظر سن؛ نه فکر به‌عنوان نمونه کافی نیست.