اصولگرایان، حامیان دیروز ومخالفان امروز احمدی‌نژاد

اصولگرایان، حامیان دیروز ومخالفان امروز احمدی‌نژاد
روایت زاکانی از حضور ۴وزیر احمدی‌نژاد نزد رهبری
تاجرنیا در گفت‌وگو با‌ «آرمان»: احمدی‌نژادیسم در خون اصولگرایان جریان دارد
آرمان- مجتبی اسکندری: در حالی که اصلاح‌طلبان با سکوتی معنادار کنش‌های سیاسی رئیس‌جمهور سابق را به نظاره نشسته‌اند، اصولگرایان هر روز در گوشه‌ای زبان به گلایه و انتقاد از سیاستمدار محبوب دیروزشان می‌گشایند. این نکته از این جهت حائز اهمیت است که جناح محافظه‌کار، در سالیان گذشته همواره اصلاح‌طلبان منتقد احمدی‌نژاد را با برچسب‌های مختلف از صحنه بیرون می‌کرد. اصولگرایان اکنون در برابر احمدی‌نژاد نه راه پیش دارند و نه راه پس. اینک نیز تبری‌جویی از احمدی‌نژاد نه 800 میلیارد دلار درآمد نفتی برباد رفته را دوباره احیا می‌کند و نه هزینه‌هایی که در اثر کاغذپاره‌ خواندن تحریم‌ها بر کشور تحمیل شده را باز می‌گرداند. این‌بار علیرضا زاکانی در اظهاراتی که بیشتر به خودزنی سیاسی شبیه بود، از شکل‌گیری یک نفاق سیاسی پیچیده در کشور خبر داد.


زاکانی و نفاق پیچیده
علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا در مسجد 14معصوم قاسم‌آباد مشهد، اظهاراتی داشته که مرور آنها، به رفتارشناسی سیاسی دقیق‌تر اصولگرایان، کمک خواهد کرد. او از بروز «نفاق پیچیده» در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: «خطرناک‌ترین جریان نفاق مربوط به کسانی است که سابقه انقلابی‌گری و خدماتی نیز داشته‌اند اما به دلیل دنیازدگی و دلبستگی به مال دنیا به کشور صدمه زدند.» ایرنا نوشت؛ نماینده سابق اصولگرای مجلس افزود: «نباید اجازه دهیم» یک عده که خود در کشور مسئول بودند و خودشان کار کردند امروز به جای پاسخگویی در قبال کارهای بدشان، دائم با فرافکنی آبروی نظام را ببرند. واقعیت این است که امروز با یک «نفاق پیچیده» دست به گریبان هستیم. این سخنان زاکانی در حالی بیان می‌شود که او در مجالس هفتم، هشتم و نهم، یعنی در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد در مجلس حضور داشت و هرگز در برابر آنچه که امروز «صدمه زدن» این جریان به کشور می‌خواند، نه تنها سخنی بر زبان نیاورد بلکه از احمدی‌نژاد نیز تمام‌قد حمایت کرد. وی همچنین بیان داشت: در دستگاه‌های دولتی دارند برخی علی‌الظاهر به عمد کاری می‌کنند تا فشار بر گرده مردم بیاید تا به واسطه آن در صحنه‌های مختلف دست برتر داشته و بگویند اجازه دهید ما با آمریکایی‌ها ببندیم. وی تاکید کرد: متاسفانه همین نگاه در دوره دوم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بود، وی پیله کرده بود که اوضاع پیچیده شده و باید با آمریکایی‌ها مذاکره کرد و معاون اول خود را با چهار وزیر نزد رهبری فرستاد تا گزارش مشکلات را بدهند و رهبری گفتند با فلان راهکارها مشکلات را حل کنید. زاکانی گفت: نباید اجازه دهیم یک عده نقاط قوت ما در مسائل دفاعی را در معرض خطر قرار دهند، نباید اجازه داد نقاط مثبت را تبدیل به ضعف کرده و سیاه‌نمایی کنند.
نقدهای مغرضانه
تحلیل محتوای سخنان زاکانی در مشهد از چند نظر حائز اهمیت است. نخست اینکه او از جریان نفاق پیچیده سخن می‌گوید، اما دقیقا نمی‌گوید که دقیقا منبع نفاق چیست و پیچیدگی آن در کجاست و آیا اصولا با دسته‌بندی مفهوم نفاق به حالت‌های ساده، نسبتا ساده و در نهایت پیچیده، می‌توان فهمید که دقیقا کدام بعد از عملکرد احمدی‌نژاد را مورد نقد قرار داده‌اند؟ این‌گونه به‌نظر می‌رسد که اصولگرایان هرگز مایل به دوری جستن از احمدی‌نژاد نیستند و اعلام برائت آنها صادقانه نیست. این‌را علی تاجرنیا در گفت‌وگو با «آرمان» مطرح می‌کند و می‌گوید که احمدی‌نژادیسم در خون اصولگرایان جریان دارد. تاجرنیا می‌گوید: «اینک حسین شریعتمداری با همان ادبیات احمدی‌نژاد مدت‌هاست که مخالفان خود را در هر قامتی با همان ادبیات احمدی‌نژادی مورد عتاب و خطاب قرار می‌دهد، اما اصولگرایان نه تنها در برابر او سکوت می‌کنند بلکه او را تمجید کرده و سردار قلم نیز می‌نامند.» فاضل موسوی دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز معتقد است: «اصولگرایان فقط با اطرافیان احمدی‌نژاد مشکل دارند و اظهارات این روزهای او را محکوم می‌کنند و کاری با دوران مدیریت 8 ساله‌اش بر کشور ندارند. هیچ نقدی بر عملکرد اقتصادی احمدی‌نژاد در میان اصولگرایان نمی‌بینیم. هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌گویند که احمدی‌نژاد چه بر سر فرهنگ و هنر و نهاد دانشگاه در این کشور آورده است. هیچ‌کدام از آنها از بلایی که احمدی‌نژاد بر سر سیاست‌ خارجه و امنیت بین‌الملل کشور آورد، سخنی به میان نمی‌آورند.»