تحلیل فعالان سیاسی از ماهیت اعتراضات خیابانی

طاهری- چهره های سیاسی در گفت و گوهای جداگانه به بیان تحلیل خود از تجمعات اخیر که در برخی شهرهای کشور صورت گرفته، پرداختند. برخی از تحلیل گران به زمینه های شکل گیری این تجمع و برخی دیگر نیز به نحوه مواجهه با این قبیل اعتراضات اشاره کردند. 
محبیان: حرف معترضان باید شنیده شود
 امیر محبیان تحلیل گر اصولگرا در تحلیل این حوادث گفت: اگر نگاه اجمالی به اعتراضات داشته باشیم نکته‌ای که مشخص است هسته مرکزی این اعتراضات است. این کنش‌ها، اعتراضات اقتصادی یا اعتراض به وضعیت مدیریتی کشور است. وی تأکید کرد: اگر ما بخواهیم مجموعه اتفاقات را نگاه کنیم، شاهد خواهیم بود که این اعتراضات یک هسته مشخص دارد که باید حرف‌های آنان شنیده شود. طبیعتا چه در حوزه مدیریتی و چه در حوزه اقتصادی اگر ضعفی وجود دارد باید این نقاط ضعف برطرف شود. محبیان  ضمن اشاره به تلاش های بیگانگان برای بهره برداری از این اعتراضات به اعتماد گفت: این به آن معنا نیست که تمام این اعتراضات را به بیگانه‌ها منسوب کنیم زیرا وقتی بیگانگان نقشه‌ای داشته باشند مجبور هستند بر یک سری موضوعات موجه مانور دهند. به گمان من ضعف‌های اقتصادی و مدیریتی کشور وضعیت فعلی را پدید آورده است. این تحلیل گر سیاسی در خصوص مدیریت این جریانات گفت: ما باید در گام نخست این اعتراضات را به رسمیت بشناسیم سپس سعی کنیم خواسته‌های معترضان را بشنویم و پاسخ دهیم. اگر اشکالی وجود دارد آن را برطرف و لایه‌های مختلف را شناسایی کنیم. با حل کردن مسائل اساسی حاکمیت می‌تواند لایه‌های معارض را که تلاش دارند از این مسئله سوءاستفاده کنند به حاشیه براند. محبیان درباره وظیفه جریان های سیاسی نیز در این باره گفت: متاسفانه جریانات سیاسی در این شرایط بسیار بد عمل می‌کنند. این جریانات به جای آن که فضا را آرام کنند و روند حرکات را به سمت معقولی ببرند که مدیریت‌پذیر باشد، ضمن آن که حرف‌ها و اعتراضات واقعی شنیده شود، سعی می‌کنند با تشدید این وضعیت با رقبای خود تسویه‌حساب سیاسی کنند.
مصباحی‌مقدم:تجمعات قابل پیش‌بینی بود


 حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز درباره خاستگاه و دلیل تجمعات خیابانی اخیر در کشور اظهار کرد: از قبل انتخابات مشکلات مد نظر مردم مثل گرانی ها، رکود، بیکاری و فشارهای اقتصادی که به آن ها وارد شده زمینه را برای چنین مسائلی فراهم کرده بود. وی افزود: چنین اتفاقاتی مقداری قابل پیش بینی بود ؛چراکه مردم در شرایطی به سر می برند که آستانه تحملشان به سر آمده است و توان تحمل ندارند. طی 40 سال گذشته غالبا ملت ما موضوعات را اهم و مهم کرده‌اند و خیلی از مواقع مشکلاتشان را بیان نکرده و آن را تحمل کرده‌اند، اما الان آستانه تحملشان به سرآمده است.
عارف: رسیدگی به معیشت مردم وظیفه دولت و مجلس است
 عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در توئیتی نوشت: رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم عزیزمان وظیفه مسئولان، به خصوص دولت و مجلس است و پیگیری این گونه مطالبات از سوی مردم با سازوکارهای قانونی حق طبیعی آن هاست ولی متوجه باشیم کاری نکنیم که فضای کشور متشنج شود چون این فضا خواست بدخواهان ملت و کسانی است که به دنبال از بین بردن امید مردم هستند.
جلیلی: نباید در باطل بودن حرکتی که دشمنان مردم را به وجد می‌آورد، تردید کرد
 سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به اغتشاشات روزهای اخیر گفت: وقتی عده‌ای به خیابان می‌آیند و برای جنایتکاری مثل رضاخان ابراز احساسات می‌کنند، جای تردید باقی نمی‌ماند که این حرکت نه تنها برای مردم نیست بلکه یک «ارتجاع» آشکار است و باید در برابر آن ایستاد. در باطل بودن حرکتی که دشمنان مردم مثل ترامپ را به وجد می‌آورد نباید تردید کرد.
عباس عبدی: باید به مردم گفت با چه هزینه‌ای  می خواهید  از  این شرایط عبور کنید
 عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و تحلیل گر مسائل سیاسی، معتقد است : اتفاق‌های چند روز اخیر در شهرستان‌ها و تهران مانند وقوع زلزله‌هایی با قدرت اندک است. خیلی ساده، ممکن است یک گسل کوچک فعال شود و زلزله‌ای با ریشتر پایین را به وجود بیاورد، اما به سهولت می‌تواند گسل‌های دیگری را فعال کند. بنابراین جامعه‌ای که این امکان برایش وجود دارد که انرژی داخلی خود را تخلیه کند، کمتر دچار چنین بحران‌ها و مشکلاتی می‌شود. به همین دلیل در جوامعی که امکان بروز اعتراض‌ها وجود دارد، ممکن است هر هفته و هر ماه شاهد اعتراضاتی باشد که در نهایت یا منجر به نتیجه می‌شود یا این که بی‌نتیجه باقی می‌ماند، اما نکته مهم این است که در چنین جوامعی بروز اعتراضات تبدیل به بحران نمی‌شود.بنابراین باید پذیرفت که اتفاقاتی که از چند روز پیش در ایران آغاز شده است از اساس ریشه اجتماعی دارد و از سوی دیگر وجود مشکلات عدیده اقتصادی به آن صبغه اقتصادی نیز بخشیده، ریشه‌هایی که واقعی هستند و غیر قابل کتمان......  عبدی که با جامعه امروز گفت وگو می کرد افزود :اما در این میان باید به روشنی به مردم گفت که نارضایتی از شرایط موجود یک بحث است و چگونه و با چه هزینه‌ای از این شرایط عبور کردن و چه چیزی را جایگزین آن کردن، یک بحث دیگر است. ...دیدن یک بیمار که روی زمین افتاده و از درد زجر می‌کشد یک مسئله است و این که من حق داشته باشم عملی کنم که مدعی هستم او را بهبود می‌بخشد اما به جایش منجر به بدتر شدن حالش یا معلول و فوت شدنش شود، بحث دیگری است. با توجه به شرایطی که وجود دارد هیچ راهکاری جز به رسمیت شناختن همه اعتراضات موجود در جامعه برای حکومت وجود ندارد. حکومتی که همه اعتراضات موجود در جامعه را به رسمیت بشناسد به‌طور طبیعی ظرفیت حل آن مشکلات را هم در خود به وجود خواهد آورد. بنابراین برای عبور از این شرایط نخستین قدم به رسمیت شناختن اعتراض‌ها و سپس تلاش برای حل آن هاست.
هاشمی: پیگیری مطالبات به صورت مدنی و خارج از خشونت مناسب ترین روش است
 محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم گفت: ما در موقعیت هوشیاری ملی قرار داریم و ما اعضای شورای شهر توصیه می‌کنیم که از فضای هیجانی پرهیز کنید، چرا که باید ملتی واحد بمانیم تا از گزند دشمن در امان باشیم و مجدد از ایجاد فضا برای رخنه تندروها در فضای کشور جلوگیری شود. وی با بیان این که حق اعتراض قابل قبول است اما نحوه بیان انتقادها و مطالبات باید به شیوه قانونی و در چهارچوب رعایت قانون باشد، افزود: اعتراضات کف خیابانی هیجانی و غیرقانونی راه درست نیست، چرا که این انتقادها در اندک فریادهای تندروها محو می‌شود. هاشمی با بیان این که پیگیری مطالبات به صورت مدنی و خارج از خشونت مناسب‌ترین روش است، خاطرنشان کرد: باید قبول کرد که فشارهای اقتصادی و تبعیض طبقاتی وجود دارد که باید به آن ها سر و سامان داد.
مطهری: مردم  باید پای بند به لوازم اعتراض مدنی باشند
 علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز معتقد است: در کشور ما فرهنگ اعتراض وجود ندارد. هر تجمع اعتراض‌آمیزی به سرعت از شعارهای اولیه خود دور می‌شود و به خشونت می‌گراید. شاید علت آن این باشد که مجوز هیچ تجمعی صادر نمی‌شود و وزارت کشور همه تجمعات و اعتراضات مدنی را غیرقانونی می‌نامد. وی ادامه داد: وزارت کشور ما باید اعتراض مدنی را به رسمیت بشناسد و در صدور مجوز سخت‌گیری نکند و مردم نیز باید پای بند به لوازم اعتراض مدنی باشند. مطهری در عین حال تصریح کرد مسئولان باید با تخریب اموال عمومی و ایجاد آشوب به شدت برخورد کنند.