ناکامی تیم ترامپ در شورای امنیت

آرمان: آمریکا در حالی مدعی حمایت از معترضان در ایران می‌شود که در قانون ضد مهاجرتی اخیر خود شهروندان ایرانی را از سفر به ایالات متحده منع کرد و از سویی به بهانه حمایت از معترضان، شورای امنیت سازمان ملل را برای برگزاری یک نشست اضطراری تحت فشار قرار داد و در نتیجه نشست فوری سازمان ملل با مخالفت‌های اکثریت اعضا برای رسیدگی به اعتراضات ایران در شورا به شکست انجامید و موضوع داخلی ایران بی‌ارتباط با امنیت منطقه‌ای یا بین‌المللی شناخته شد. علاوه بر این، اکنون آمریکا به‌دنبال اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه ایران و حتی خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای است و این در حالی است که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان و به‌ویژه لغو توافق به‌صورت یکجانبه به مفهوم بازگشت تحریم‌هاست که تنها جامعه ایران را نشانه می‌گیرد و مردم را تحت فشار قرار می‌دهد. بر این اساس، به‌نقل از خبرگزاری رویترز، سناتورهای آمریکایی و مقام‌های دولت ترامپ با امید اینکه بر سر قانونی به توافق برسند که همزمان با ماندن واشنگتن در توافق هسته‌ای محدودیت‌ها علیه ایران را سخت‌‌تر کند، با یکدیگر دیدار کردند. از سوی دیگر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار کرد: دولت ترامپ در حال کار با قانونگذاران آمریکایی برای یک اصلاح قانونی است تا بتواند واشنگتن را در توافق هسته‌ای نگاه دارد. در حالی که سایر طرف‌های توافق هسته‌ای به‌ویژه اتحادیه اروپا با تغییر در مفاد برجام مخالفند و بارها اعلام کرده‌اند که برجام غیرقابل بازگشت و غیرقابل تغییر است. گفتنی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده با دو ضرب‌الاجل در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران مواجه است و باید بار دیگر درباره تایید این توافق و ادامه لغو تحریم‌های ایران تصمیم‌ بگیرد.
تلاش برای اعمال محدودیت بیشتر!
به‌نقل از خبرگزاری رویترز، سناتورهای آمریکایی و مقامات دولت ترامپ با امید اینکه بر سر قانونی به توافق برسند که همزمان با ماندن واشنگتن در توافق هسته‌ای محدودیت‌ها علیه ایران را سخت‌‌تر کند، با یکدیگر دیدار کردند. به‌گفته برخی از دستیاران در سنا و کاخ سفید سناتورها باب کورکر، رئیس‌جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا و بن کاردین که یکی از اعضای ارشد دموکرات این کمیته به شمار می‌آید، عصر پنجشنبه با ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کردند تا درباره یک قانون احتمالی رایزنی کنند. به گزارش رویترز، ترامپ تاکنون بارها توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را که در ژوئیه 2015 حاصل شد، هدف انتقادات تند خود قرار داده است. او در ماه اکتبر 2017 بدون ارائه سندی پایبندی ایران به توافق را تایید نکرد و هشدار داد که اگر قانونگذاران اقدامی برای سخت‌‌تر کردن این توافق اتخاذ نکنند، از آن خارج خواهد شد. از آن زمان تاکنون اعضای کنگره تلاش کرده‌اند تا به یک توافق دو حزبی برسند که به ترامپ ابزار سیاسی کافی را برای وضع‌نکردن تحریم علیه نفت ایران پیش از فرارسیدن ضرب‌الاجل بعدی بدهد. چنین اقدامی می‌تواند به نابودی توافق هسته‌ای منجر شود. به‌گفته این دستیاران، سناتورها و کاخ سفید به‌دنبال تدابیری هستند که به الزام ترامپ به تایید نود روزه توافق هسته‌ای پایان دهد و شروط موسوم به بند «غروب» در توافق هسته‌ای که به آمریکا اجازه وضع مجدد تحریم‌ها بدون هیچ‌گونه جدول زمانی را می‌دهد، برجسته کند. سناتور کورکر پیش از برگزاری این نشست ابراز امیدواری کرد که پیشرفت کافی حاصل شده، به‌گونه‌ای که ترامپ ممکن است تحریم‌ها را بازنگرداند.
رای گیری برای حمایت!


ادعاهای آمریکا مبنی بر حمایت از مردم ایران در حالی است که دونالد ترامپ چندی پیش مردم کشورمان را تروریست خواند و با اعمال محدودیت‌های ضد مهاجرتی مانع از ورود شهروندان ایرانی به آمریکا گردید. بر این اساس آمریکا به بهانه حمایت از اعتراضات اخیر به‌دنبال ایجاد محدودیت‌های بیشتر علیه ایران است تا بتواند به هدف سوء خود در توافق هسته‌ای برسد. به همین دلیل رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت که قانونگذاران قرار است طی روزهای آینده در حمایت از معترضان در ایران یک قطعنامه به رأی بگذارند. به‌نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کوین مک کارتی رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای، گفت: مجلس نمایندگان قرار است قطعنامه‌ای را در حمایت از معترضان در ایران به رأی بگذارد و به دولت آمریکا در حمایت از این اعتراض‌ها بپیوندد. مک کارتی در ادامه به طرح ادعاهایی بی‌اساس علیه کشورمان پرداخت و گفت: حکومت ایران مانع از حق آزادی بیان می‌شود و با مخالفان با زور برخورد می‌کند در حالی که میلیاردها دلار هزینه تروریست‌ها در خارج از این کشور می‌کند. او افزود: این قطعنامه حمایت آمریکا از معترضان ایرانی را نشان می‌دهد و از رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهد اشتباهات گذشته را تکرار نکند. در این قطعنامه همچنین تاکید شده است که آمریکا در کنار مردم ایران که خواهان آزادی، زندگی بهتر و صلح هستند، می‌ایستد!
اصلاح برای ماندن
در حالی که طرف‌های توافق هسته‌ای بارها تایید کردند که برجام غیرقابل بازگشت و غیرقابل اصلاح است اما آمریکا همچنان به‌دنبال اصلاح توافق است. این مساله به‌ویژه با نزدیک شدن ضرب الاجل ترامپ برای تصمیم‌گیری جهت ماندن در توافق و اعمال تحریم‌های مجدد جدی‌تر می‌شود. بر این اساس، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که دولت ترامپ در حال کار با قانونگذاران آمریکایی برای یک اصلاح قانونی است تا بتواند واشنگتن را در توافق هسته‌ای نگاه دارد. رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، با اعلام این خبر گفت: تغییرات در قوانین آمریکا پیرامون عضویت واشنگتن در توافق هسته‌ای ایران و 1+5 ممکن است درهفته جاری یا روزهای پس از آن انجام گیرد. براساس این گزارش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده با دو ضرب الاجل در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران مواجه است و باید بار دیگر درباره تایید این توافق و ادامه لغو تحریم‌های ایران تصمیم‌‌گیری کند. تیلرسون در ادامه گفت: رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این گفته است که یا توافق را اصلاح یا آن را لغو می‌کند. ما در حال تلاش برای یافتن راهی هستیم تا وعده وی مبنی بر اصلاح توافق عملی شود. بر اساس این گزارش رایزنی‌های کاخ سفید، وزارت امور خارجه و کنگره، محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش نخواهد داد اما همان‌طور که ترامپ خواهان آن است، آنها می‌توانند چگونگی اجرای توافق از سوی آمریکا را تقویت کنند و شاید ترامپ را متقاعد کنند که برای آمریکا بهتر است در این توافق باقی بماند. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه این گفت‌وگو حمایت‌نکردن اتحادیه اروپا از اعتراض‌های اخیر در ایران را مورد انتقاد قرار داد. وی همچنین درباره تلاش دولت آمریکا برای اصلاح توافق هسته‌ای گفت که مقامات دولتی به‌صورت بسیار فعالانه در حال رایزنی با رهبران کنگره هستند. در صورتی که شواهدی مبنی بر تلاش کنگره برای اصلاح توافق هسته‌ای مشاهده شود، ترامپ احتمالا دستور تمدید لغو تحریم‌های ایران در روز 12 ژانویه صادر خواهد کرد. تیلرسون تصریح کرد: با این حال نمی‌خواهم این را بگویم که درباره هیچ‌موضوعی تاکنون به تصمیم نهایی رسیده‌ایم.
پرویز اسماعیلی در رابطه با پیروزی دیپلماتیک اخیر نوشت
همه نشان دادند جز صدا و سیمای خودمان!
پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری در توئیتی ضمن انتقاد از صدا و سیما، نسبت به عدم پخش جلسه شورای امنیت در رابطه با ایران ابراز گلایه کرد. این انتقاد در حالی ابراز می‌شود که بسیاری از شبکه‌های خبری مهم جهان، این رویداد مهم را پوشش دادند. حتی رسانه‌های آمریکایی که کشورشان عملا شکست خورده میدان منازعه دیشب بود، از پوشش خبری این رویداد تغافل نکردند. رسانه ملی این‌روزها، اصلی‌ترین متهم تشدید نارضایتی‌ها در جامعه است. نهادی که به شکل انحصاری حق پخش رادیویی و تلویزیونی درون و برون مرزی را در اختیار دارد، نتوانسته از امکانات و نهادهای عریض و طویل خود برای آرام‌سازی فضای سیاسی کشور استفاده کند. تحریک مردم و انتشار اخبار یکسویه، روی دیگر اتهامات وارده به رسانه ملی است. در حالی‌که یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک در کشور صورت پذیرفته و آمریکا برای سومین بار متوالی در صحن مجمع عمومی و شورای امنیت، در برابر منطق دیپلماتیک ایران شکست را پذیرفت، صداوسیمای ایران نمی‌خواهد تصویری از این رویداد را مخابره کند مبادا که از منظر عمومی دیپلمات‌های ایرانی محبوبیت بیشتری را به دست بیاورند. در حالی‌که مراجع عظام نظیر حضرات آیات نوری همدانی و جوادی آملی از رفتار یکسویه صدا و سیما در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و برجام انتقاد کرده‌اند، صدا و سیما به‌طور رسمی یک جناح سیاسی در کشور را نادیده می‌گیرد، همان جناحی که در تمامی انتخابات‌های اخیر، جریانات سیاسی مورد حمایت رسانه ملی را شکست داده است. صدا و سیما که نسبت به تمامی مسائل مهم کشور همواره با تاخیر و یکطرفه، اقدام به مخابره اخبار و گزارشات می‌کند، هر روز با افول در تعداد مخاطبان مواجه می‌شود و همین باعث شده تا به‌جای صدا و سیما، برخی کانال‌های تلگرامی میدان‌دار اتفاقات باشند و ابتکار عمل را در دست بگیرند. این رسانه نتوانست با وجود نزدیک به 120 کانال رادیویی و تلویزیونی و دو خبرگزاری و یک روزنامه، از پس اقناع سلایق این مخاطبان برآید. باید منتظر ماند و دید که آیا صدا و سیما در آینده تغییر رویکرد خواهد داد.