از خاطرات آیت الله هاشمی میترسند

آرمان- حمید شجاعی: این روزها که جامعه درگیر بسیاری مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است همه در یک نام اشتراک دارند؛ آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی. ناآرامی‌های اخیر از یک سو و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از سوی دیگر همه را به این فکر انداخته که اگر هاشمی بود چه می‌شد. از این رو است که رجوع به خاطرات آیت‌ا... می‌تواند آرامشی برقلب‌هایی باشد که یک سال است صدای هاشمی در گوششان نیست. حجت‌الاسلام مسیح مهاجری به عنوان شخصیتی که از ابتدای انقلاب همراه آیت‌ا... بوده بهتر می‌تواند او را روایت کند. مهاجری درباره آیت‌ا... و خاطراتش معتقد است: آقای هاشمي توسط بزرگاني مثل امام توثيق شدند. حداقل اين است که احتمال خطا يا احتمال نادرست بودن صحبت ايشان نزديک به صفر مي‌رسد. بنابراين خاطرات ایشان بهترين نگارش تاريخ ما به صورت اختصاري است.
 
 
 


*میزان الحراره جامعه
 
شاید تا کنون افراد بسیاری در ساحت سیاست ایران و حتی جهان به کنشگری پرداخته‌اند و شاید هم آوازه برخی از آنها بسیار پیچیده باشد، اما معدودند کسانی که سخنان و تحرکاتشان نیز در جامعه تاثیرگذار بود. یکی از این اشخاص امام خمینی(ره) بود که همواره سخنانش جریان‌ساز، هدایت کننده و چراغ راه بود و اساسا انقلاب در این راستا شکل گرفت. از این رو شاید به جرأت بتوان دومین نام در این عرصه را به آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی اختصاص داد،او که با پای نهادن در راه امام(‌ره)‌ همواره به توسعه و آبادانی کشور و رفاه ملت فکر می‌کرد و هیچگاه مثل بسیاری دیگر از پست و مقام برای خود استفاده نکرد. هاشمی از رادمردان تاریخ بود که به اعتلای نظام می‌اندیشید. از این رو شاید بی‌راه نباشد که اکنون پس از یک سال فقدان آیت‌ا... همه از او می‌گویند و هر اتفاقی که در کشور رخ داده و می‌دهد را با میزان هاشمی می‌سنجند و همواره این سخن را بر لب دارند که اگر هاشمی بود... بله؛ این است راز مردان جاودانه تاریخ که پس از رفتنشان نیز خاطرات، نام و مسیرشان از یادها نمی‌رود. مردانی از این دست حرف‌های ناگفته زیاد دارند و اغلب به دلیل مردم‌گرایی و حرکت بر مسیر عدالت و حق حملات و هجمه‌های تندی را به جان می‌خرند، اما برای اهداف کوچک هدف بزرگ را قربانی نمی‌کنند. آیت‌ا... نیز چنین بود و با اینکه مخالفت‌های بسیاری درمورد نظرات و عملکردها داشت، همواره صبورانه با همه چیز برخورد می‌کرد و به بدترین حملات نیز صرفا با لبخندی پاسخ می‌داد. اکنون یک سال از رحلت استوانه انقلاب گذشته و جامعه کم‌کم به این نکته پی می‌برد که نبود هاشمی چه خسران بزرگی برای جامعه است!
 
*هاشمی بزرگ بود
 
یک فعال سیاسی در ارتباط با خاطرات آیت‌ا... هاشمی اظهار داشت: خاطرات ايشان روزانه بود نه به معناي اينکه هر روز يک مطلبي داشت، به معناي اينکه هر روز مي‌نوشت. بعضي هستند که بعد از يک هفته ده روز فرصتي پيدا مي‌کنند و مي‌نويسند، آقاي هاشمي هر شب مي‌نوشتند. خيلي کم اتفاق مي‌افتاد که يکي دو روز به دليل کثرت کار نرسيده باشند بنويسند،اما بعد از دو روز حتما مي‌نوشتند. اين نکته را براي اين گفتم که بگويم خاطرات متقن است. مخصوصا که آقاي هاشمي حافظه خيلي خوبي هم داشتند. حجت الاسلام مسیح ماجری گفت: خاطرات سفرهاي ايشان را من هم نوشتم و در قالب کتاب هم منتشر شد. ايشان در سفرها هم حتي خاطراتشان را به روز مي‌نوشتند يعني صبر نمي‌کردند از سفر برگردند بعد بنويسند. نکته ديگر اينکه خاطرات را مختصر مي‌نوشتند يعني شرح نمي‌دادند،علتش هم اين بود که کثرت کار ايشان اجازه نمي‌داد اين قدر وقت بگذارند که مفصل بنويسند. مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی افزود: ايشان به نوشتن خاطرات سياسي اکتفا نمي‌کردند، خاطرات مردمي، خانوادگي و... را هم مي‌نوشتند. من از مجموع اين نکاتي که گفتم مي‌خواهم اين نتيجه را بگيرم که اين خاطرات، جامع، جالب و قابل اعتماد است. این فعال سیاسی درباره برخی نگرانی‌ها از خاطرات آیت‌ا... هاشمی بیان کرد: عده‌اي سعي مي‌کنند اين خاطرات را زير سوال ببرند و ايراد بگيرند. خب ايراد گرفتن و نقد کردن حقشان است، اما کساني هم در دفاع مي‌توانند بگويند که به دليل اين ويژگي‌ها خاطرات منحصربفردي است و تاريخ انقلاب است و البته بعضي از انتقادها و ايرادها هم به دليل نگراني‌هايي است که بعضي‌ها دارند. مهاجری عنوان کرد: آقاي هاشمي بزرگ بود و از کسي حساب نمي‌برد و ترسي نداشت، براي همين هم همه چيز را مي‌نوشت و چيزي را پنهان نمي‌کرد. البته اين را هم اضافه کنم که اين چيزهايي که در اين کتاب‌ها منتشر شده، همه مواردي نيست که ايشان نوشته‌اند. بعضي از مطالب را به ملاحظاتي که مربوط به اين زمان است در تدوين و انتشار جدا کردند.
 
 
 
*نگارش تاریخ انقلاب
 
 مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی درارتباط با نگرانی برخی از خاطرات ایشان اظهار کرد: آنهايي که از اين خاطرات مي‌ترسند يا نگران هستند به خاطر همين است که ايشان ملاحظه کسي را نکرده و همه چيز را نوشته است. او درباره خاطرات محرمانه و منتشر نشده آیت‌ا... گفت: اينها جزء مطالبي است که در نوشته‌هاي ايشان موجود است. مثلا صفحه ده خط پنجم و ششم را چاپ نکردند بقيه را چاپ کردند. براي اين چاپ نکردند که در شرايط فعلي ملاحظه کسي يا چيزي را بکنند بعدها قابل انتشار است. مسیح مهاجری در ارتباط با اینکه برخی به این خاطرات ایراد می‌گیرند و افراد ديگري هم راوي اين خاطرات هستند، تاکید کرد: کساني هستند که خاطراتي را نوشتند، منتشر نکردند، در آينده منتشر خواهد شد. افراد متعدد هم هستند. من در صحبت قبلي گفتم که آنها نگران اين هستند که بخشي از خاطرات به منافعشان مربوط مي‌شود منتشر شود. البته بايد به آنها هم اجازه داد که حرفشان را بزنند و نقد کنند. هر کس هم در اين باره حرف ديگري دارد و جوابي دارد، جواب هم بدهد این فعال رسانه در ارتباط با منتقدین خاطرات آیت‌ا... تصریح کرد: من شخصا معتقدم جواب اين حرف‌ها اين است که آقاي هاشمي توسط بزرگاني مثل امام توثيق شدند. حداقل اين است که احتمال خطا يا احتمال نادرست بودن صحبت ايشان نزديک به صفر مي‌رسد. بنابراين اين خاطرات بهترين نگارش تاريخ ما به صورت اختصاري است.