گشت‌های بسیج به‌زودی فعال می‌شوند

«گشت‌های محله‌محور بسیج به‌زودی آغاز می‌شوند»؛ این خبری بود که روز گذشته از سوی فرمانده سپاه تهران اعلام شد. موضوع گشت‌های محله با محوریت بسیج پیش از این مطرح شده بود. 26 آذر ایسنا نوشت؛ طرح بزرگ «حماسه خدمت و امنیت» نام طرحی متعلق به سازمان بسیج مستضعفین است که با هدف پیشگیری از سرقت و ایجاد امنیت برای مردم در قالب گشت‌های محله‌محور در سطح کشور در حال اجرا است. اوایل پاییز برای نخستین بار سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج در یک نشست خبری کلیاتی از برپایی این گشت‌ها را اعلام کرد و گفت: «در زمینه تامین امنیت کشور برادران نیروی انتظامی در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌اند و ما هم به کمک آنها آمده‌ایم و بنا داریم ایست‌های بازرسی بسیج را تقلیل داده و آن را به گشت‌های محله‌ای تبدیل کنیم، چارچوب این گشت‌های محله‌ای این است که افراد اول با احراز شرایط انتخاب می‌شوند، سپس در دوره‌های آموزشی قرار می‌گیرند و با هماهنگی قوه قضائیه و نیروی انتظامی فعالیت خواهند کرد.» سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در نشستی خبری درباره برپایی این گشت‌ها اظهار کرد: «بسیج با توجه به رویکرد جدیدی که اتخاذ کرده، مانند قبل به سمت خدمت‌رسانی به مردم حرکت می‌کند و هر کجا که یک معضل وجود داشته باشد رویکرد بسیج به سمت حل آن است. با توجه به اتخاذ رویکردهای جدید، عرصه فعالیت‌های بسیج گسترش یافته و حوزه مسائل اجتماعی را نیز شامل خواهد شد؛ حال یکی از عرصه‌های مسائل اجتماعی حوزه امنیت محلات است که بسیج می‌تواند با برقراری گشت‌های خود این امنیت را ایجاد کند.»
هدف گشت محله‌محور
فرمانده سپاه تهران بزرگ اظهار داشت: همه هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و قوه قضائیه برای طرح گشت‌های محله‌محور بسیج صورت گرفته است و این طرح به‌زودی در تهران آغاز می‌شود. سردار محمدرضا یزدی گفت: هدف این طرح، تأمین امنیت شهر و شهروندان است البته نیروی انتظامی با قوت در تأمین امنیت کوشاست و کار خود را انجام می‌دهد اما برقراری امنیت کامل در تهران نیازمند همکاری همه دستگاه‌هاست. وی اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال این است که با راه‌اندازی این نوع گشت‌ها بتواند بخشی از امنیتی که در پایتخت لازم است را تأمین کند. فرمانده سپاه تهران بزرگ با اشاره به برخی ادعاهای کذب مبنی بر تلاش سپاه برای امنیتی کردن تهران، گفت: امنیتی کردن پایتخت مدنظر هیچکس نیست و اصلا نیازی به امنیتی کردن تهران وجود ندارد. یزدی با تأکید بر قانونمداری بسیجیان، افزود: برخی تصور می‌کنند که کار بسیج از دستگاه قضائی و انتظامی جداست در حالی که همه هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و قوه قضائیه صورت گرفته و بر همان اساس و در چارچوبی مشخص گشت‌های محله‌محور در محلات فعالیت می‌کنند.
قضاوت عجولانه


همزمان با اعلام راه‌اندازی گشت‌های محلات در آینده نزدیک از سوی فرمانده سپاه تهران، خبرگزاری دفاع مقدس توضیحاتی درباره این گشت‌ها ارائه داد و نوشت: « مطابق بند «ب» ماده 29 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 «مقامات و مأمورانی که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محول شده ضابط دادگستری محسوب می‌شوند؛ از قبیل: رؤسا، معاونان و مأموران زندان نسبت به امور مربوط به زندانیان، مأموران وزارت اطلاعات و مأموران‏ نیروی‏ مقاومت‏ بسیج‏ سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب ‏اسلامی و همچنین سایر نیرو‌های مسلح در مواردی که به موجب قانون تمام یا برخی از وظایف ضابطان به آنان محول شود، ضابط محسوب می‌شوند.» پس مطابق این قانون بسیج به عنوان ضابط قوه قضائیه شناخته می‌شود و می‌تواند طرح‌های ارتقای امنیت را با هماهنگی قوه قضائیه اجرا کند. از سوی دیگر سردار «محمدرضا یزدی» فرمانده سپاه تهران بزرگ در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان کرد: فکر می‌کنم عزیزانی که درباره این طرح مصاحبه داشتند، مقداری در این رابطه عجولانه قضاوت کردند؛ اجرای این طرح باعث می‌شود تا مردم شیرینی آن را احساس کنند؛ البته کسانی که در این رابطه اظهاراتی داشتند جهت کمک به سپاه و بسیج بوده است و از همه آن بزرگواران کمال تشکر را داریم.»