آزادي دانشجويان بازداشتي ادامه دارد

روایت «آرمان» از سرنوشت دانشجویان بازداشتی
آزادي دانشجويان بازداشتي ادامه دارد
دانشجویان به رئیس‌جمهور نامه نوشتند
آرمان- فاطمه رضایی: در اعتراضات اخیر تعدادی دانشجو دستگیر شدند که بعد از آرام گرفتن اوضاع، به مرور آزاد شدند و همچنان آزادی دانشجویان ادامه دارد. در همین راستا اکثر انجمن‌های اسلامی دانشجویان و مجموعه تشکل‌ها ابراز نگرانی کردند و از مسئولان مختلف پیگیر ماجرا شدند.


علوم‌پزشکی
معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت دیروز با اعلام تعداد دانشجویان بازداشت شده دانشگاه‌های علوم پزشکی در تجمعات اخیر گفت: تا ساعت 10 صبح یکشنبه 3 نفر از این دانشجویان آزاد شده‌اند. دکتر محمدرضا فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی در تجمعات و ناآرامی‌های اخیر کشور درگیر نبوده‌اند، اظهار کرد: تجمعی در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت نگرفته و اتفاقی رخ نداده است. وی ادامه داد: جمعا 6 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی خارج از استان تهران دستگیر شده‌اند که بازداشت این افراد در خارج از دانشگاه اتفاق افتاده است. 3 نفر از دانشجویان دستگیر شده تاکنون آزاد شده‌اند و 3 نفر دیگر در بازداشت به‌سر می‌برند که البته این آمار مربوط به ساعت 10 صبح امروز است. همچنان برای آزادی سه نفر دیگر تلاش می‌کنیم و به ما قول داده شده است که این افراد نیز آزاد شوند. رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم از آزادی ۱۳ نفر از دانشجویان این دانشگاه خبر داد و گفت: دو دانشجوی بازداشت شده دیگر نیز طی چند روز آینده آزاد خواهند شد.
پیگیری وزارت علوم
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، از طریق وزارت علوم پیگیر آزادی دانشجویان بازداشتی است. بخشی از متن این اطلاعیه به شرح زیر است: «صبح ۱۶ دی ماه جلسه‌ای در وزارت علوم با حضور دکتر غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم با نمایندگان برخی تشکل‌های دانشجویی از جمله دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد که در این جلسه وضعیت دانشجویان بازداشتی روزهای اخیر به صورت مستقیم پیگیری شد. در این جلسه دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران خواستار ارائه گزارش اقدامات از مسئولان وزارت علوم در رابطه با دانشجویان بازداشتی و اقدام فوری این وزارتخانه برای آزادی دانشجویان شد. انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران از روز دوشنبه ۱۱ دی ماه تا به امروز، مرتبا پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشتی از طریق دانشگاه و وزارت علوم و بخش‌های دیگر دولت بوده است و همچنان این پیگیری‌ها تا آزادی همه دانشجویان ادامه خواهد داشت.»
امیرکبیر و علم‌و‌صنعت
دیروز رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از بازداشت سه نفر از دانشجویان این دانشگاه در تجمعات اخیر خبر داد و گفت: این دانشجویان در محیط بیرون از دانشگاه بازداشت شدند و پیگیر وضعیت آنها هستیم. دکتر سیداحمد معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا در ادامه صحبت‌هایش ادامه داد: با وجود موقعیت جغرافیایی حساس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و قرار گرفتن این دانشگاه در مرکز شهر،‌ خوشبختانه دانشجویان در تجمعات اخیری که اتفاق افتاد شرکت نداشتند و فعالیت‌های عادی دانشگاه در این چند روز تجمع بدون اختلال ادامه پیدا کرد. اکثر دانشجویان در دوره فرجه امتحانی بودند و در کتابخانه‌ها و حتی خوابگاه‌ها خود را برای امتحان پایان ترم آماده می‌کردند. تشخیص تشکل‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر این بود که تجمعات اعتراضی اخیر تجمع اصیلی نیست. بنابراین هیچ کدام از تشکل‌های فعال با گرایش‌های اصلاح‌طلبانه و اصولگرایی در این تجمعات مشارکت نکردند. همچنین امیرسهیل میرزایی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان علم و صنعت‌ با اشاره به بازداشت تعدادی از دانشجویان این دانشگاه گفت: امیدواریم مسئولان با آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان بازداشت شده حسن نیت خود را برای حل مسائل پیش‌آمده نشان دهند. در رابطه با بعضی شعارهای داده شده در این تجمعات باید گفت که با توجه به حضور توده‌ مردم در این اعتراضات و نبود تشکیلات یا گروه مشخصی که این اعتراضات را به سمت مطالبات مشخص جهت دهی کند، این خطر وجود داشت که جمع به هر سمتی برود، به نحوی که بعضا شاهد خشونت‌های بیجا و شعارهای نادرست و خطرناک هم بودیم که طبیعتا مورد تأیید نیست، اما مساله اصلی در این اعتراضات شنیدن فریاد مردم در لابه‌لای اتفاقات رخ داده‌است، باید مطالبات مردم شنیده و در جهت رفع مشکلات مردم گام برداشته شود.
نامه به رئیس دولت
همچنین روز یکشنبه جمعی از فعالان انجمن‌های اسلامی و فعالان نشریات دانشجویی خطاب به رئیس جمهور در ارتباط با بازداشت دانشجویان در پی حوادث اخیر نامه نوشتند که بخشی از محتوای آن بدین قرار است: ما دانشجویان در ماجرای اعتراضات روزهای اخیر، تنها چاره کار را شنیدن صدای ملت و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به مطالبات بحق آنان دانسته و در پیش گرفتن رویه برخورد و امنیتی نمودن فضا به‌ویژه در محیط دانشگاه که محل اندیشه‌ورزی است و برخورد دانشجویان به هر بهانه‌ای را به شدت محکوم و آن را خط قرمز غیرقابل بازگشت خود می‌دانیم؛ ما معتقدیم گشایش فضای نقد و اعتراض مسالمت‌آمیز، تحقق حقوق شهروندی، مبارزه با فساد سیستماتیک و مقابله با اقتصاد رانتی است که می‌تواند رضایت مردم را به همراه داشته‌ باشد.
انجمن اسلامی دانشگاه‌ها
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های سراسر کشور در پی اعتراضات و تجمعات اخیر بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «با تأکید بر ضرورت تمییز اعتراض و اغتشاش و تفاوت گذاری مابین صدای اعتراض مردم از اقدامات اقلیتی آشوب طلب و یا مداخله دشمن کینه جو بر این باوریم که دشمنان ملت ایران در این فقره‌نیز چون گذشته در پی موج سواری و سوء استفاده از رویدادهای داخلی در راستای ایجاد شکاف در صفوف ملت، ایجاد و گسست در پیوند دولت و مردم و سرانجام تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران و ایجاد چالش برای آن هستند. لذا ضمن آنکه مردم و شهروندان محترم را به خویشتن‌داری، نفی خشونت و جدا کردن صفوف خود از فرصت طلبان و بدخواهان ملت فرا می‌خوانیم، درعین حال معتقدیم خطای بزرگی است که به‌جای شنیدن صدای اعتراض مردم این حوادث را صرفا به توطئه و دسیسه خارجی منتسب کنیم.»