فيلترينگ هرگز جواب نمي‌دهد

آرمان- حمید شجاعی: اعتراضات اخیر زمینه‌ای شد تا آنهایی که به هر بهانه‌ای دولت را برای مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی تحت فشار قرار می‌دادند به هدف خود برسند و حداقل پیام رسان پرمخاطب تلگرام از دسترسش مخاطبان خارج گردد. گرچه در این راستا بسیاری از جمله آذری جهرمی وزیر ارتباطات و رحیمی نماینده تهران قول‌هایی مبنی بر رفع فیلت این شبکه اجتماعی دادند اما همچنان تلگرام مسدود است. باید پذیرفت که امروز فضای مجازی فیلتر بردار نیست و باید برای مصونیت از مخاطرات این فضا به آگاه سازی مردم پرداخت. در همین راستا بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره رفع فیلتر تلگرام گفت درجلسه غیر علنی مجلس رفع فیلتر تلگرام منوط به تعهد مدیران آن شد و مقرر شد وزارت ارتباطات تعهدات الزام‌آور را برای رفع فیلتر اخذ کند. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات گفت: بر اساس قوانین مربوط به پالایش فضای مجازی، وزارت متبوعش در امر فیلترینگ نقش ندارد. گرچه پس از گذشت چند روز پیام رسان اینستاگرام که از دسترس خارج شده بود با رفع محدودیت در دسترس قرار گرفت، اما پیام رسان تلگرام که پر مخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است همچنان در محاق انسداد و فیلترینگ است.
پیگیری جدی مسئولان
یک عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار کرد: مجلس امروز جلسه مشورتی با مسئولان امنیتی داشت که در این جلسه در خدمت وزرای اطلاعات، کشور، جانشین فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی انتظامی و رئیس سازمان صداوسیما بودیم و از ابعاد مختلف به موضوع اغتشاشات دو هفته گذشته پرداخته شد و نمایندگان از کمیسیون‌های مختلف مواردی را مطرح کردند. بهروز نعمتی گفت: با توجه به اینکه موضوع فیلترینگ به شورای عالی امنیت ملی مطرح بود، قرار شد با تمهیدات لازم نسبت به رفع فیلتر اقدام شود، البته فیلترینگ تلگرام به تعهداتی که مجموعه تلگرام باید بدهد، بستگی دارد به ویژه اینکه یکی از سایت‌های معاند اقداماتی انجام داد و ابزار اطلاع‌رسانی آن نیز تلگرام بود. بنابراین از وزارت ارتباطات خواسته شد تعهدات الزام‌آور را برای رفع فیلتر تلگرام انجام دهد و در این زمینه مذاکراتی داشته باشد.
کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی


نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در واکنش به فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی به دلیل اغتشاشات اخیر تصریح کرد: برخی کسب و کارهای نوین در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته و اتفاقاتی که طی روزهای اخیر شاهد آن هستیم قطعا بر روی آنها اثرگذار خواهد بود. به همین دلیل در جلساتی که پیش از این با فعالان حوزه استارت‌آپ برگزار شده بود، همین نگرانی مطرح می‌شد که وقتی با خلاقیت، رشد مناسبی را در بازه‌ای از زمان حاصل می‌کنند، ممکن است با برخی نوسانات کوچک و جزئی خدشه‌دار شود و آنها تمام سرمایه‌های خود را به یکباره از دست بدهند. بنابراین ما به عنوان بخش خصوصی باید در چنین شرایطی از آنها حمایت کنیم. مسعود خوانساری گفت: بر اساس اعلام دولت و وزیر ارتباطات به عنوان متولی این امر، فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی موقتی است و اگر قرار است ادامه پیدا کند، به طور قطع دولت مسئول بوده و البته ما به عنوان بخش خصوصی تداوم وضعیت کنونی را در فیلتر شدن فضای مجازی به صلاح نمی‌دانیم و به نظر نمی‌رسد دولت هم به دنبال این موضوع باشد.