رهبر کره‌شمالی به همسایه جنوبی اعلام کرد که بیایید گذشته را فراموش کنیم دیپلماسی ورزشی نقطه عطف بحران در شبه جزیره کره

محمدرضا ستاری
پس از چراغ سبز پیونگ یانگ به سئول مبنی بر آغاز مذاکرات دوجانبه و برقراری خط تماس میان کره‌جنوبی و کره‌شمالی پس از حدود دو سال وقفه، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در سخنانی برای مردم کشورش اعلام کرد که باید شرایط لازم جهت عادی‌سازی روابط بین دو کره فراهم شود. وی با بیان اینکه بیایید گذشته را فراموش کنیم، تاکید کرده است، کره‌شمالی به سیاستی برای اتحاد مجدد نیاز دارد و ‌ این فرصتی مغتنم برای متحد کردن اقدامات و تلاش‌های مردم کره است تا به افزایش تنش در شبه جزیره کره پایان داده شود.
هیات مذاکره کننده کره‌شمالی مشخص شد
در همین رابطه و در حالی که روز جمعه گذشته توافقات اولیه برای آغاز مذاکرات میان دو کره صورت گرفته است، روز گذشته وزارت اتحاد دو کره در سئول اعلام کرد که پیونگ یانگ لیست اعضای هیات مذاکره کننده خود را اعلام کرده و قرار است دو طرف فردا در حاشیه مسابقات المپیک زمستانی، مذاکرات دو جانبه را در روستای پانمونجوم آغاز کنند. گفتنی است رئیس هیات مذاکرات کره‌شمالی را ری سون گون به همراه چهار وزیر دیگر که مسئول امور ورزشی هستند بر عهده داشته باشند.


واکنش ترامپ به مذاکرات دو کره
با اعلام این خبر و آغاز روند جدیدی از مدیریت بحران در شبه جزیره کره، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا در واکنش به این خبر، روز گذشته به خبرنگاران گفت که امیدوارم این فضای جدید به کاستن بحران و تنش در منطقه شرق دور کمک کند و از موضوع شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی فراتر رود. ترامپ همچنین تاکید کرد که اگر نتیجه‌ای قرار است از این مذاکرات حاصل شود یک اتفاق بزرگ برای کل بشریت خواهد بود.
رئیس ایالات متحده آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با کیم جونگ اون گفت و گوی تلفنی انجام خواهد داد؟ گفت: من همواره به گفت‌وگو معتقد بوده‌ام‌. من حتما این کار را انجام می‌دهم و هیچ مشکلی با آن ندارم، اما این به این معنی نیست که بدون پیش شرط این گفت‌وگو را انجام می‌دهم. ما در زمان مناسب به این قضیه ورود خواهیم کرد.
از سوی دیگر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که کشورش یکی از طرفین درگیر با پیونگ یانگ در بحران شبه جزیره کره است، در واکنش به این اقدام دو کره مبنی بر انجام مذاکرات دوجانبه، با استقبال از این موضوع، آن را اقدامی مناسب خواند و گفت: گرچه این تظاهرات اقدامی مناسب است اما تنها چیزی که چنین مذاکراتی را معنادار می‌کند تعهد و اقدامات موثر از سوی کره شمالی برای توقف برنامه‌های موشکی و اتمی از سوی این کشور به روشی قابل قبول و مناسب است. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز در نخستین واکنش خود به این خبر، اعلام کرد که کمپین فشارها علیه پیونگ یانگ باعث شده تا رهبر این کشور متوجه شود که شرایط تا ابد نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند.
دو تحلیل از شرایط میدانی شبه جزیره کره
در مورد افزایش تنش‌های بین‌المللی در منطقه استراتژیک شرق دور که در طول ده ماه گذشته با چندین آزمایش موشکی کره‌شمالی به وخامت بی سابقه‌ای رسیده است، دو تحلیل متفاوت برای بررسی شرایط میدانی منطقه وجود دارد. نخستین مساله انتقاد شدید از راهبردهای ترامپ در خصوص شبه جزیره کره است که معتقد است، سیاست وی منجر به افزایش تنش در شبه جزیره کره شده و دولت ترامپ عملاً با یک ضد راهبرد نه تنها متحدان خود در منطقه یعنی کره جنوبی و ژاپن را در مضیقه قرار داده، بلکه باعث شده است که شرایط منطقه به طور بی‌سابقه‌ای متشنج شود به طوریکه رهبر کره‌شمالی در طول ماه‌های گذشته بارها و بارها آمریکا را تهدید به حمله اتمی کرده است. در همین راستا، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی آورده است: در ابتدای دولت دونالد ترامپ آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به او اطمینان دادند که کره شمالی برای دستیابی به یک موشک هسته‌ای بالستیک که به خاک آمریکا برسد، دست‌کم چهار سال زمان لازم دارد و بنابراین زمان کافی برای آنکه جلوی توسعه این قابلیت گرفته شده و یا آن را کندتر کنند وجود دارد و واشنگتن می‌تواند به جای آن بر مذاکرات و اقدامات متقابل تمرکز کند. با این حال براساس این گزارش بعد از آنکه پیونگ یانگ دست به آزمایش یک بمب بنا به ادعای این کشور هیدروژنی زد و موشک‌هایی با قابلیت‌های رسیدن به جزیره گوآم را آزمایش کرد جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسید که قابلیت‌های کره شمالی را دست‌کم گرفته است و درباره شانس این کشور برای کسب تکنولوژی‌های خارجی از جمله تکنولوژی مبتنی بر یک موتور قدیمی مربوط به دوره شوروی اشتباه تحلیل کرده است.
به گفته تحلیلگران این اشتباهات ناشی از این اعتقاد بود که کره شمالی به همان میزان زمانی که کشورهای دیگر در دوره جنگ سرد احتیاج داشتند برای این قابلیت نیاز دارد. با این حال اخیرا هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی سریع‌تر از آنچه که اکثر مردم گمان می‌کردند کره شمالی را به سمت قدرت هسته‌ای برده است. مک‌مستر گفته است: ترامپ انتظار اطلاعات کامل و بی نقص درباره همه چیز را ندارد. او با ابهام مشکلی ندارد و طبیعت انسان را درک می‌کند و می‌فهمد که هرگز اطلاعات تمام و کمال درباره نیت‌ها و قابلیت‌ها در اختیار نخواهد داشت.
عده‌ای دیگر از تحلیل‌گران نیز معتقدند نخستین واکنش قاطع جامعه جهانی در مقابل کره شمالی باعث شد تا پیونگ یانگ نسبت به سیاست‌های خود تجدید نظر کند. این واکنش هفته گذشته با اعمال تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی از سوی شورای امنیت سازمان ملل در راستای کاهش واردات نفت و همچنین بازگرداندن گارگران شاغل در خارج از این کشور صورت گرفت و منجر به توقیف یک نفکش حامل نفت به سمت کره‌شمالی شد. نفت خوراک اصلی برنامه موشکی کره‌شمالی است و کاهش واردات آن از 4 میلیون بشکه به 500 هزار بشکه علاوه بر خلل در برنامه‌های موشکی این کشور می‌تواند منجر به نارضایتی عمومی نیز شود. از سوی دیگر رژیم کره‌شمالی به میزان زیادی ارز آوریش را بر پایه کارگران خارج از کشورش قرار داده و بازگرداندن این کارگران می‌تواند به میزان زیادی منابع ارزی کره‌شمالی را تحت شعاع قرار دهد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر کره‌شمالی به همسایه جنوبی اعلام کرد که بیایید گذشته را فراموش کنیم دیپلماسی ورزشی نقطه عطف بحران در شبه جزیره کره «ابتکار» تاثیر فیلتر شدن شبکه پیام‌رسان تلگرام بر حوزه فرهنگ را بررسی می‌کند کتاب پشت دیوار فیلترینگ مصوبه اخیر شورای شهر تهران،طرحی فانتزی است یا حمایتی نمادین از حقوق شهروندی؟ مکانی برای اعتراض مونسان :نرخ اعلام شده عوارض خروج از کشور با سازمان میراث فرهنگی هماهنگ نشده بود مورد عجیب عوارض خروج از کشور محمدصادق جنان صفت آدرس های سه گانه عباس آخوندی را دنبال کنید «ابتکار» از شیوه برخورد با پدیده کودکان نخبه گزارش می‌دهد راه و رسم نخبگی نعمتی جزئیات نشست مشورتی غیرعلنی مجلس درباره ناآرامی‌های اخیر را تشریح کرد رفع فیلترینگ در گرو تعهدات شرکت تلگرام برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی یک سانحه بزرگ آفرید 30ملوان و 60 میلیون دلار ایرانی ها در کام آتش وقتى اعتدال را نپذیرفتیم جمال انصاری مطرح کرد ورود سازمان تعزیرات به گرانی مواد لبنی