برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی یک سانحه بزرگ آفرید 30ملوان و 60 میلیون دلار ایرانی ها در کام آتش

در اثر برخورد یک نفتکش ایرانی با یک کشتی باربری چین در 160 مایلی رودخانه یانگ تسه، 32 نفر از خدمه نفتکش ایران مفقود شدند. طبق اعلام محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، دستکم 30 نفر مفقودین این حادثه تلخ ایرانی بوده که در میان آنها 4 دانشجوی دریانوردی نیز حضور دارند.
نفتکش سانچی که متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و در اجاره یک شرکت کره‌ای بوده است، حامل 136 هزار تن میعانات گازی به ارزش تقریبی 60 میلیون دلار بود که از ایران به سمت کره‌جنوبی در حال حرکت بوده است. منابع خبری اعلام کرده‌اند که این کشتی از جزیره خارک حرکت کرده و در نزدیکی سواحل چین با یک کشتی باری که از آمریکا به سمت استان کاندونگ چین در حرکت بوده برخورد کرده است. در اثر این حادثه تلخ که شامگاه روز شنبه رخ داده است، همچنان گفته می‌شود که تا لحظه تنظیم این گزارش نفتکش ایرانی در حال سوختن است و با توجه به اینکه چهار کشتی نجات و سه قایق برای تمیز کردن نفت نشت کرده به دریا اعزام شده است، هنوز از سرنوشت 30 ملوان ایرانی و دو ملوان بنگلادشی خبری در دسترس نیست.
گفته می‌شود برخی ملوانان به خانواده‌های خود ایمیل زده اند
در همین رابطه سیروس کیان ارثی مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه کمیته اضطراری به این منظور تشکیل شده و همه بخش‌های عملیاتی در حال آماده باش هستند و جزئیات از بندرعباس لحظه به لحظه در حال رصد شدن است، اعلام کرد: نخست وزیر چین در خصوص امداد رسانی به حادثه دیدگان دستورات لازم را صادر کرده است.


وی در مورد جزئیات این حادثه افزود: برخورد نفت‌کش ایرانی با کشتی چینی به دلیل نوع تصادف، شدت و تبعات زیادی داشته است. این حادثه در ساعت ۸ شب به وقت محلی در نقطه‌ای بین چین و کره رخ داده است و بلافاصله بعد از اینکه شرکت ملی نفتکش از وقوع حادثه باخبر شد، کمیته اضطراری برای بررسی ایجاد شد. از سوی دیگر نماینده شرکت ملی نفتکش در چین همراه با سرکنسول ایران به ماجرا ورود کرده و هماهنگی‌های لازم را برای نجات ۳۲ پرسنل نفتکش انجام دادند زیرا اولویت شرکت ملی نفتکش نجات جان پرسنل بود. این در حالی است که خبرگزاری ایلنا اعلام عصر دیروز اعلام کرده است که تعدادی از ملونانی مفقود شده کشتی نفتکش سانچی با خانواده‌های خود از طریق ایمیل تماس برقرار کرده‌اند.
وزارت خارجه پیگیر ملوانان مفقود شده
این در حالی است که حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه روز گذشته در گفت و گویی از پیگیری وضعیت 30 خدمه مفقود شده نفتکش ایرانی خبر داد و گفت که سفارت ایران در پکن در ارتباط با مقامات چینی هستند تا به طور کامل از ابعاد این حادثه کسب اطلاع کنند. وی با بیان این که درمورد این حادثه با سفیر ایران در چین گفت‌وگوهایی داشته است، افزود: با توجه به این که این اتفاق در 160 مایلی شانگهای رخ داده با سرکنسول ایران در شانگهای نیز در گفت و گو هستیم تا از جزئیات دقیق حادثه اطلاعات لازم را دریافت کنیم. هرگونه اطلاع رسانی از سوی وزارت امور خارجه در این زمینه مستلزم اطلاعات دقیق از این حادثه است.
احتمال زنده ماندن ملوانان وجود دارد
اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی و عضو هیات رئیسه مجلس نیز در خصوص این حادثه گفته است، به نظر می‌رسد کشتی چینی برخورد شدیدی با نفتکش ایرانی داشته و به همین دلیل آتش‌سوزی مهیبی اتفاق افتاده و حجم آتش هم بسیار سنگین است که 32 نفر از پرسنل نفتکش ایرانی تا لحظه تنظیم این گزارش مفقود هستند. از زمانی که این اتفاق رخ داده کل منطقه وقوع حادثه به عنوان خطر اعلام شده و شرکت‌های کشتیرانی چین و کره و آنهایی که به منطقه حادثه نزدیک بوده‌اند برای کمک‌رسانی اعزام شده‌اند. حتی نخست‌وزیر چین هم دستور سریع برای خاموش کردن آتش و نجات افراد آن را داده است. وی می‌افزاید: بر اساس آنچه گفته شد، قایق نجاتی بر روی کشتی قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. یک احتمال است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند اما با توجه به شدت آتش و شرایط آب و هوایی، بالگردها نتوانستند که به طور کامل برای مهار اقدام کنند، اما از سایر روش‌های دیگر اقداماتی انجام شده است.
ادامه تلاش‌ها برای روشن شدن علت سانحه
محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دلایل احتمالی وقوع این حادثه روز گذشته توضیح داد: متعاقب این حادثه کشتی باری چینی موفق می‌شود نفرات و کشتی خود را از حادثه حریق خارج کند، اما با توجه به وسعت حریق به‌شعاع 1000 متر تا کنون عملیات امداد منجر به پیدا شدن 32نفر از خدمه نفتکش ایرانی نشده است. وی با تاکید بر اینکه کمیته بررسی سانحه دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، گفت: رایزنی‌ و پیگیری با مراجع داخلی و بین‌المللی مرتبط در حال انجام است تا زوایای مختلف این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار مذاکراتی صورت گرفته تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.
راستاد با اعلام اینکه در همین رابطه با سفیر ایران در چین و سرکنسولی کشورمان در شانگهای گفت‌و‌گو‌هایی صورت گرفته تا از وضعیت امداد و نجات در منطقه رخداد حادثه باخبر شویم، افزود: همچنین از صبح دیروز کشتی‌های نجات چینی برای اطفای حریق و نجات دریایی در محل حضور داشته‌اند و امیدواریم عملیات امداد و نجات، سرنوشت خدمه مفقودشده نفتکش ایرانی را مشخص کند. وی تاکید کرد: ما، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا به‌عنوان کشوری که خدمه نفتکش اتباع ایرانی بوده‌اند این اختیار را داریم که به‌عنوان مرجع دریایی در فرآیند رسیدگی سانحه حضور داشته باشیم. رایزنی‌ها در حال انجام است تا کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به‌زودی به محل حادثه اعزام شوند تا هرچه سریع‌تر پیگیری‌های لازم صورت گیرد و سرنوشت کارکنان نفتکش مشخص شود.
وی با بیان اینکه عملیات امداد و نجات توسط کشوری انجام می‌شود که سانحه در آب‌های تحت مالکیت و محدودیت آن رخ داده باشد، عنوان کرد: کشور چین با تمام قوا برای پیگیری این حادثه کشتی‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه اعزام کرده، بنابراین حضور کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی برای حصول اطمینان از ارائه خدمات ضروری است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل اصلی سانحه دریایی مربوطه، اعلام کرد: متعاقب تکمیل عملیات امداد و نجات بررسی ابعاد سانحه انجام می‌شود. معمولاً تصادم در دریا در مسیرهای پرتردد بعضاً به‌دلیل اشتباه در محاسبه مسیرها اتفاق می‌افتد. سامانه ثبت تردد کشتی‌ها و سامانه شناسایی خودکار کشور چین از حادثه رخ‌داده ارزیابی دقیقی خواهد کرد و پس از آن می‌توان نتیجه گرفت که کدام شناور مقصر حادثه بوده است.
اسامی ملوانان مفقود شده نفتکش ایرانی
در حالی که گفته می‌شود 21 خدمه کشتی چینی همگی جان سالم به در برده‌اند و تلاش‌ها تا شب گذشته برای مشخص شدن سرنوشت ملوانان ایرانی همچنان ادامه دارد، اسامی مفقود شدگان این سانحه به شرح زیر اعلام شد: مجید قصاب اوروجی، مجید نقیان، حسین جهانی هل آباد، احسان ابولی قاسم آبادی، میلاد عنایتی، سعید دهقانی، پوریا عیدی پور، سجاد عبداللهی، محمد کاووسی تکاپ، فرید محبی، حامد بهاری هشکوایی، محمدرضا رضا زاده ماسوله، مهدی صادقی، حسن رومیانی، محمد پیرایه‌ای، بهرام اتحاد، عبدالغنی سامری، ابوذر نظامی، سید جواد حیدری، علی رضا نجفی فر، علی حیدریه کهن، بهرام پوریانی، یاور افشاری، میلاد اراوی، مسلم علیزاده نودهی، عبدالکریم بشارتی پور، امید ضیایی، ایوب مظفری عبده گاه، احسان فرجی، ساقی فعال، محمد ساجد علی مریزا از بنگلادش، محمد هارون الرشید از بنگلادش.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر کره‌شمالی به همسایه جنوبی اعلام کرد که بیایید گذشته را فراموش کنیم دیپلماسی ورزشی نقطه عطف بحران در شبه جزیره کره «ابتکار» تاثیر فیلتر شدن شبکه پیام‌رسان تلگرام بر حوزه فرهنگ را بررسی می‌کند کتاب پشت دیوار فیلترینگ مصوبه اخیر شورای شهر تهران،طرحی فانتزی است یا حمایتی نمادین از حقوق شهروندی؟ مکانی برای اعتراض مونسان :نرخ اعلام شده عوارض خروج از کشور با سازمان میراث فرهنگی هماهنگ نشده بود مورد عجیب عوارض خروج از کشور محمدصادق جنان صفت آدرس های سه گانه عباس آخوندی را دنبال کنید «ابتکار» از شیوه برخورد با پدیده کودکان نخبه گزارش می‌دهد راه و رسم نخبگی نعمتی جزئیات نشست مشورتی غیرعلنی مجلس درباره ناآرامی‌های اخیر را تشریح کرد رفع فیلترینگ در گرو تعهدات شرکت تلگرام برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی یک سانحه بزرگ آفرید 30ملوان و 60 میلیون دلار ایرانی ها در کام آتش وقتى اعتدال را نپذیرفتیم جمال انصاری مطرح کرد ورود سازمان تعزیرات به گرانی مواد لبنی