محمدصادق جنان صفت آدرس های سه گانه عباس آخوندی را دنبال کنید

درهنگامه مجادله میان هواداران دولت دوازدهم و اصلاحات با منتقدان دولت و مخالفان اصلاحات بر سر سرچشمه رخدادهای اخیر در ایران نوشته عباس آخوندی وزیر دولت دوازدهم به لحاظ شکل و ماهیت یک نقطه عطف است.
عباس آخوندی از وزیران با دل و جرات تر دولت فعلی به حساب می آید و برخلاف سکوت نسبی همتایانش در کابینه دیگاهش نسبت به مسایل اخیررا با صراحت و با طعم انتقاد از دولت و هجوم به مخالفان اصلاحات برسرمسایل اخیر به اطلاع افکار عمومی و افراد و احزاب سیاسی رساند. این وزیر اقتصادی بدون پرده پوشی آدرس دادکه کدام افراد با چه اسم ورسم و با کدام انگیزه کلید تظاهرات علیه دولت با بهانه مبارزه باگرانی را زدند. بر اساس آدرس اول آخوندی، ناآرامی‌های اخیر با تجمعی در مشهد با عنوان «نه» به گرانی و توسط مال‌باختگان دورشته فساد سازمان‌یافته‌ شامل پروژه پدیده شاندیز و موسسه‌های اعتباری ثبت‌ شده در مشهد و در هنگام حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در استان خراسان رضوی آغاز شد. و باز بر اساس شواهد موجود، آن تجمع با فراخوان و هماهنگی یک گروه سیاسی آشکار و نشان‌دار و معترض به دولت در آن شهر شکل گرفت. این موضوع به صورت آشکار یا ضمنی در سخنرانی‌های رسمی و یادداشت‌های نامداران این طیف که بلافاصله پس از حادثه مشهد ایراد و انتشار یافت، مشهود است. این آدرسی که وزیرراه با صراحت داد البته پیچ و خم های خودرادارد که باید از سوی آگاهان بررسی شود . کارکرد رانتخوارانه و برپایه اقتصاد غیررسمی است که در غیاب اقتصاد سالم در بازار پول و سرمایه درسایه حمایت برخی مدیران سیاسی مخالف اصلاحات شکل گرفت یکی از لایه های پنهان آدرس وزیرراه شهرسازی است که می تواند درصورت ادامه شرایط دوباره از جایی سر بازکند. این وزیرفعال در حوزه اقتصاد به درستی از مقام های ارشد می خواهد اصل و سرچشمه ناآرام سازان در مشهد را فراموش نکنند. آدرس دوم این وزیر اقتصادی این است که افراد و گروه هایی می خواهند بر موج پوپولیسم تازه سوار شده و خود را قهرمان تثبیت قیمت ها نشان دهند . شوربختانه در این باره آن گروه های سیاسی مخالف دولت دوازدهم و مخالف اصلاحات تنها نیستند و عناصری از دولت به همراه شماری از کسانی که خود را اقتصاددانان مخالف جریان عمومی اقتصاد آزاد می دانند نیز با آنها همداستان شده اند. دولت دوازدهم اگر از اصلاحات اقتصادی که براساس ضرورت های عینی به آنها رسیده و برخی را در قالب بودجه ارایه کرده است عقب نشینی کند کاری را انجام داده که رقیب میل دارد. آمارهای در دسترس نشان می دهد دولت با تنگنای مالی بی سابقه ای مواجه است و اگر نتواند کالاهای انحصاری خود را به بالاترین قیمت ممکن بفروشد سال آینده حتی نمی تواند هزینه جاری خود را تامین کند و به بیچارگی کامل می رسد. دولت دوازدهم باید آدرس سوم عباس اخوندی را که بیان صریح مسایل است را نیز دنبال کند و از بیان واقعیت های جامعه به شهروندان هراس نداشته باشد. آنچه این وزیربرقلم آورد را باید باردیگر با دقت خواند و از وزیران کابینه نیز خواست دراین باره سکوت نکنند و آنچه به صلاح شهروندان است در میان بگذارند. ریسک سیاسی امروز می تواند راه را برای ریسک با درجه های بالای آتی ناهموار کند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر کره‌شمالی به همسایه جنوبی اعلام کرد که بیایید گذشته را فراموش کنیم دیپلماسی ورزشی نقطه عطف بحران در شبه جزیره کره «ابتکار» تاثیر فیلتر شدن شبکه پیام‌رسان تلگرام بر حوزه فرهنگ را بررسی می‌کند کتاب پشت دیوار فیلترینگ مصوبه اخیر شورای شهر تهران،طرحی فانتزی است یا حمایتی نمادین از حقوق شهروندی؟ مکانی برای اعتراض مونسان :نرخ اعلام شده عوارض خروج از کشور با سازمان میراث فرهنگی هماهنگ نشده بود مورد عجیب عوارض خروج از کشور محمدصادق جنان صفت آدرس های سه گانه عباس آخوندی را دنبال کنید «ابتکار» از شیوه برخورد با پدیده کودکان نخبه گزارش می‌دهد راه و رسم نخبگی نعمتی جزئیات نشست مشورتی غیرعلنی مجلس درباره ناآرامی‌های اخیر را تشریح کرد رفع فیلترینگ در گرو تعهدات شرکت تلگرام برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی یک سانحه بزرگ آفرید 30ملوان و 60 میلیون دلار ایرانی ها در کام آتش وقتى اعتدال را نپذیرفتیم جمال انصاری مطرح کرد ورود سازمان تعزیرات به گرانی مواد لبنی