نخستین کنگره سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد روایت یاران از «آیت الله»

نخستین کنگره سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سالن اجلاس سران برگزار شد و چهره‌های سرشناس سیاسی در آن به سخنرانی پرداختند.
روز گذشته به مناسبت نخستین سالگرد رحلت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، کنگره‌ای برگزار شد که در آن شخصیت‌هایی مانند اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سید حسن خمینی تولیت آستان امام، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سید محمود علوی وزیر اطلاعات و... به ایراد سخنرانی پرداختند. در این مراسم سید حسن خمینی با بیان اینکه سخن درباره آقای هاشمی از زوایای زیادی قابل طرح است، هر موضوعی مطرح شود می‌توانید از شخصیت ایشان بگویید، تصریح کرد: در سال‌های اخیر ارتباطی بین من و ایشان ایجاد شده بود و لطف پدرانه‌ای به من داشتند. یادگار امام با بیان اینکه تمام انتخابات مختلفی که از سال ۸۴ تا این اواخر صورت گرفت، من همراه ایشان بودم، خاطرنشان کرد: از انتخابات تلخ ۸۴ گرفته تا خبرگان اخیر همراه‌شان بودم. وی با بیان اینکه نمی‌توان همه آقای هاشمی را در این صفات خلاصه کرد، ابراز کرد: آقای هاشمی همه صفتش امید بود و به قدری این امر پر رنگ بود که بعضی‌ها می گفتند اگر الان آقای هاشمی را به زندان می‌برند می‌گفت شاید راه کج شد و ما را به باغ و بستان بردند. نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی با بیان اینکه آقای هاشمی به امید به خدا خوشبین بود، عنوان کرد: نزدیکی آیت‌الله هاشمی با قرآن یک خوشبینی نسبت به خدا در ایشان ایجاد کرد. البته من یکی، دوبار ایشان را مضطرب دیدیم. در شرایط سخت سال ۸۸ مضطرب نبود اما یکی از لحظات که فکر می‌کنم خیلی ناراحت بودند ۱۵ خرداد ۸۴ بود. همان هم چند ساعتی طول نکشید. سیدحسن خمینی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی به فهم مردم اطمینان داشت. مطمئن بود که نمی‌شود برای همیشه مردم را گول زد و خرد جمعی اهمیت دارد. ایشان به راه و روش خودشان اطمینان داشتند. باور داشتند که آنچه که می‌گوید درست است. وی با بیان اینکه ممکن بود آیت‌الله هاشمی عقیده‌اش را عوض کند ولی در گذر زمان معتقد بود آنچه که می‌گوید در دوره خودش درست است، یادآور شد: این موارد در ایشان امیدی را ایجاد کرد که اولا، راه ما درست است و دوما، مجموعه مردم اشتباه نمی‌کنند و سوما اینکه خداوند وعده نصرت داده است. یادگار امام افزود: اگر امید وجود نداشته باشد، همه ما درجا می‌زنیم یا به رخوت یا خشونت و شورش می‌انجامد. سیدحسن خمینی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر بیان کرد: استنباط من در مورد اتفاقات اخیر این است که بیش از هر چیز علت پمپاژ ناامیدی در جامعه بوده است. برای جلوگیری از هر اغتشاشی باید امید در جامعه وجود داشته باشد. خمینی با با اشاره به عوامل ذهنی امید تصریح کرد: وجود سکانداری در مواقع بحرانی باعث امید مردم می‌شود. هاشمی امیدواری بود که برای جامعه مایه امید بود. دوست، دشمن اذعان داشتند که وجود هاشمی در حوادث لنگر اطمینان است. هاشمی برای جامعه امیدساز بود. وی اضافه کرد: هاشمی از میان ما رفت اما یادش هنوز در میان ماست. بالاترین کانون امید در عصر ما امام بود. امروز رهبری از کانون‌های بزرگ امید است. اگر هاشمی رفت باید مراقبت کنیم امید از دل‌های ما نرود. درس بزرگ هاشمی رفسنجانی حفظ امید در جامعه است. جامعه ما روزهای بزرگی در پیش دارد، باید از امروز آماده باشیم. باید برای فردای جامعه اگر لازم باشد، هرچه داریم را فدا کنیم اما امید را از دست ندهیم. همه وظیفه دارند امیدافزا باشند.
تهمت‌زنندگان به آیت‌الله هاشمی باید افکار او را بجویند و از مردم جدا نشوند
همچنین حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی در کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی عنوان کرد: در رابطه با آیت‌الله هاشمی یک نکته مغفول مانده است و آن اجتهاد ایشان است. ایشان اجتهاد فقاهتی فیضیه داشت. این استاد اخلاق تاکید کرد: من از نزدیک می‌دانم و می‌گویم. منزل مقابل منزل امام منزل عمه من است که دو پسر داشتند که اخوان مرعشی بودند و هردو دو مجتهد مسلم بودند هاشمی ۱۵سال در آن خانه زندگی کرد با این بزرگواران به دیدار مراجع می‌رفتند و در بحث‌های فقهی حضور داشتند و صاحب نظر شدند اما چون در مسائل سیاسی ورود کردند جنبه فقهی ایشان مغفول ماند امام به نظریات فقهی ایشان ارج می‌نهاد. وی افزود: آقای هاشمی در مکتب آیات شریعتمداری، منتظری،حائری شیرازی و بسیاری دیگر حضور داشتند، بسیار مقید به آموزش دیدن و بحث‌های فقهی بودند. سوال این است چطور یک آدم این همه توانمندی را یکجا می‌توانست داشته باشد؟ شما هم می‌توانید هرکسی ایمان به خدا داشته باشد از شرک خفیف بپرهیزد. خدادانی، خداجویی، خداخواهی و خدمت به خلق باعث می‌شود خدا کمک کند اگر هدف خیانت به خلق باشد خدا کمک نمی‌کند. آیت الله هاشمی از ۱۵ سالگی در کنار امام بودند و بسیار کمک به مردم می‌کردند و دست فقرا را می‌گرفتند. حجت الاسلام طباطبایی تاکید کرد: نیکی کردن به کسانی که به شما بدی می‌کنند سخت است اما آیت الله هاشمی رفسنجانی چنین می‌کردند. رهبری گفتند خناسان خواستند محبت او به من را کم کنند نتوانستند او دست از محبتش برنداشت. باید بگویم از اینکه این همه تهمت به او زدند او ضرر نکرد شما ضرر کردید هنوز دیر نشده افکار اورا بجویید از مردم جدا نشوید مردم را بخواهید.


آیت الله هاشمی میراث‌دار امیرکبیر بود
علی‌اکبر صالحی دیگر سخنران این مراسم بود. وی اظهار کرد: برای من مایه بسی خرسندی است که در آستانه شهادت امیرکبیر در مراسم درگذشت آیت‌الله هاشمی که از مریدان ایشان بود حضور یافتم. در آغار باید اعتراف کنم که سخن گفتم در رابطه با هاشمی در جمع بزرگانی که با این چهره برجسته محشور بودند، سخت است. او یکی از چهره‌های جاودان و فراموش نشدنی نهضت‌های رهایی‌بخش است. ایشان در آغاز شکل‌گیری نهضت در مقام یکی از حواریون امام راحل بودند که همواره کنارشان حضور داشتند. وی افزود: هاشمی در پرتو بهره‌مندی از روحیه عدالت‌طلبی تمام هستی خود را در اختیار انقلاب گذاشت. او می‌دانست راه خدا اثربخش است اما هموار نیست. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آراسته به فضیلت مردم دوستی بود. از این رو در اندیشه ملک ملت بود. ایشان رنج توده مردم را رنج خود می‌دانست. شاید بتوان گفت عشق به ایران میراثی بود که از اندیشه امیرکبیر به ایشان رسیده بود. او با این حال که روحانی بود از مواهب آن استفاده شخصی نکردند. ایشان ریزبین و تیزبین بودند. معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: آن عالم مصلح با تمام مشکلات و گرفتاری‌ها قلم زمین نگذاشت و آثار زیادی برجای گذاشت؛ در میان آنها باید به فرهنگ قرآن تفسیر راهنما اشاره کرد. ایشان در اسلام‌شناسی و قرآن‌شناسی به روشی جدید باور داشت، شایسته است پژوهشگران به افق ترسیم شده توسط ایشان توجه کنند. وی با اشاره به کتاب امیرکبیر گفت: گویی احساس می‌کرد خون امیر همچنان از فین کاشان می‌جوشد و در سراسر ایران جریان دارد. با توجه به سهم فعالیت‌های ایشان نوشتن خاطرات روزانه قابل ستایش است. سردار بزرگ سازندگی به نقش و جایگاه خانواده ارج می‌نهاد. همسر ایشان همراه و همدل او بود و این موهبتی رشک برانگیز برای هر مدیری است. بر این باورم که ایشان نه تنها برای فرزندان و خانواده هاشمی بلکه برای دلبستگان و ملت ایران پدر بود. صالحی ادامه داد: اگر بخواهم با توجه به تجارب خود در چهار دهه گذشته مطالبی نسبت به شخصیت سیاسی آیت‌الله ارائه کنم، نمی‌توان از بیان این نکته مهم غافل ماند که آن عزیز همواره مصالح نظام را سر لوحه قرار می‌داد. بهترین دلیل برای این موضوع نقش آفرینی در تعیین خلف صالح امام (ره) است. آیت‌الله هاشمی تا آخرین لحظه همراه و یاور امام (ره) بود.
آیت الله هاشمی هزینه رعایت مسائل اخلاقی در سیاست را داد
سیدرضا صالحی امیری وزیر سابق ارشاد نیز در نخستین کنگره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: همه مشکلات و بحران‌های موجود دارد ما را به این نتیجه می‌رساند که نیازمند دیدگاه اعتدالی آیت‌الله هاشمی بیش از هر زمانی دیگری هستیم. وی ادامه داد: از سال ۹۲، دوره بازگشت به گفتمان اعتدال آغاز شده و تداوم حیات سیاسی این دولت هم همان گفتمان اعتدالی است که پرچمدار آن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است و مردم هم همراه با دولت این رویکرد را برای اداره کشور پذیرفتند و آن را انتخاب کردند. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همیشه به دنبال باورهای اخلاقی در حرکت‌های سیاسی و توجه به آن بود، اظهار کرد: ایشان تمام هزینه‌های سیاسی که پرداخت کرد به دلیل رعایت مسائل اخلاقی در سیاست بود.
آیت‌الله هاشمی متفکر اعتدالی بود
همچنین آیت الله محسن غرویان در پنل تخصصی این کنگره با بیان اینکه هاشمی را با اعتدال می‌شناسیم، گفت: آیت‌الله هاشمی متفکر اعتدالی بود و عده‌ای برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی شان حتی معنای اعتدال را تحریف می‌کنند که به نظرم این امر ظلم و جفا در حق این واژه است. وی افزود: مفهوم اعتدال در حوزه علوم انسانی مطرح است و نباید آن را منحرف کرد. اعتدال در مسائل فقهی که مشتمل بر عبادیات است، مصادیق فراوان دارد. از جمله احتیاطی که در عبادیات مطرح می‌شود. استاد حوزه علمیه قم راه رسیدن به وحدت و انسجام در کشور را اعتدال عنوان کرد و افزود:‌ جز با پی گرفتن این راه نمی‌توان در کشور وحدت و انسجام ایجاد کرد. اساس اندیشه سیاسی ما در انقلاب، اعتدال بوده است و شعار نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی نشان دهنده همین اندیشه در انقلاب اسلامی است.
عدم حضور رئیس جمهوری در این مراسم به دلیل مظلومیت آیت الله است
در حاشیه این مراسم نیز فاطمه هاشمی دختر مرحوم آیت الله هاشمی اظهار کرد: از همه حضار و مردم ایران که همراه و کنار ما بودند تشکر می‌کنم. یکسال با سختی، غمگینی و افسردگی برما گذشت و تمامی نخواهد داشت تا زمانی که در کنار پدر قرار بگیریم. وی ادامه داد: اما آن چه که باعث آرامش و سکون ما خواهد راه روشی که پدر برای ما گذاشت است، ایشان می‌گفت که عقلانیت جایگزین زور شود و زیبایی را جایگزین زشتی ، دوستی را جایگزین دشمنی، بخشش جایگزین انتقام صداقت را جایگزین ریا، تواضع را جایگزین تکبیر آرامش را جایگزین، امنیت را جایگزین اضطراب، تلاش را جایگزین رخوت و سستی و وفاق را جایگزین نفاق، اعتدال و میانه‌روی را جایگزین تند روی و در نهایت ما را جایگزین من قرار دهید. هاشمی در پایان گفت: ایشان مظلومیتی داشت و دارد و عدم حضور رئیس جمهوری عزیز ما در این برهه از تاریخ برای همین است. در همین خصوص محمد هاشمی برادر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری نوشتیم و منتظر پیامی از ایشان بودیم که هیچ پیامی دریافت نکرده‌ایم. وی گفت: همچنین قرار بر این بود رئیس جمهوری سخنران این مراسم باشد که سه روز پیش از دفتر ایشان خبردادند که حضور پیدا نمی‌کنند. در حاشیه این مراسم یاسر هاشمی نیز گفت: براساس هماهنگی‌های قبلی با نهادهای مسئول امنیت سالن اجلاس قرار بود ورود رسانه‌ها به یک مکان مستقل انجام شود اما به دلیل ازدحام غیرقابل پیش بینی جمعیت این سرویس از سوی نهادهای مربوطه فراهم نشد. دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی افزود: لازم می‌دانم ضمن قدردانی از حضور و پوشش گسترده رسانه‌ها در کنگره آیت‌الله هاشمی با وجود اینکه ستاد اجرایی قصوری نداشت اما بابت مشکلات پیش آمده برای عکاسان، تصویربرداران و خبرنگاران رسانه‌های داخلی و‌خارجی عذرخواهی کنم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در تحلیل وقایع اخیر کشور: به آینده بسیار روشن کشور امیدوار هستم نگاهی به راهکارهای دولت در مواجه با صدا و سیما شکایت دولت، رسانه ملی را سربه راه می‌کند؟ چرا خوانندگان خارج‌نشین ، پس از بازگشت به ایران مجوز فعالیت نمی‌گیرند؟ نوشدارو پس از مرگ حبیب سیدعلی محقق تاریخ قضاوت خواهد کرد گزارشی از سالن‌های سینمایی در گوشه و کنار کشور سالن‌هایی که به عشق «جمشید آریا» پُر می‌شدند «ابتکار» سناریوهای کاخ سفید برای ماندن یا خروج از توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند مواجهه‌ ترامپ با برجام؛ مقابله یا عقب‌نشینی؟ «ابتکار» از وضعیت تاثیرات سیاستگذاری کسب و کارهای اینترنتی گزارش می‌دهد بازار آزاد یا بازار بسته بندی شده؟ «ابتکار» از شکاف عمیق جنسیتی در پست‌های مدیریتی بانوان گزارش می‌دهد توفان مشکلات برای مدیریت زنان تحقیقات از ماموران زندان درباره خودکشی یکی از متهمان نخستین کنگره سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد روایت یاران از «آیت الله» واکنش اصغر فرهادی به اعتراضات اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری: آیت‌الله هاشمی بعداز ۸۸ مانع حذف اصلاح‌طلبان شد گاردین: ترامپ قصد دارد تا تحریم های علیه صدا و سیما را بازگرداند