«گروه بین‌المللی بحران» با تاکید بر کارایی برجام:

دویچه‌وله- «گروه بین‌المللی بحران» می‌گوید دونالد ترامپ هر چند از توافق هسته‌ای خارج نشد‌ اما این تصمیم یک تعویق بیش نیست. این گروه کلید نجات برجام را در دستان اروپا می‌داند که آمریکا را متقاعد کند به تعهداتش پایبند بماند.
در سومین سال آغاز اجرای برجام، «گروه بین‌المللی بحران» یک گزارش تحلیلی درباره آینده برجام با توجه به رفتار دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا با آن منتشر کرده است.
این گروه احتمال خروج کاخ سفید از برجام را جدی می‌داند و از دیگر طرف‌های امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران می‌خواهد‌ علاوه بر تشویق ایالات متحده برای ماندن در برجام، به‌دنبال راه‌هایی برای تضمین بقای این توافق بدون توجه به اقدامات آمریکا باشند.
«گروه بین‌المللی بحران» یک سازمان غیردولتی، غیرانتفاعی و فراملی است که در سال ۱۹۹۵ تاسیس شده و در زمینه مناقشه‌های بین‌المللی کار پژوهشی انجام می‌دهد. گروه بین‌المللی بحران از مهم‌ترین گروه‌های مشورت‌دهنده به اتحادیه اروپاست.


در ادامه گزارش آمده است: تصمیم روز ۱۲ ژانویه ترامپ برای ادامه تحریم‌های ایران و تهدید به خروج از برجام، در صورتی که کنگره آمریکا و اروپا به اصلاح نقایص آن اقدام نکنند، توافق هسته‌ای را در برزخ باقی گذاشت؛ برزخی که بیشترین ضرر را به اقتصاد ایران وارد می‌کند‌ زیرا ایران را بیش از پیش از مزایای اقتصادی برجام محروم می‌کند.
از طرفی گروه بین‌المللی بحران‌ تاکید می‌کند: ‌برجام با ورود به سال سوم اجرایی شدنش، همچنان کارایی خود را نشان می‌دهد. سال گذشته‌ طبق گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران کاملا به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است؛ تعهداتی که در عمل دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای در ایران را غیرممکن کرده‌اند.‌
گروه بحران معتقد است از دست رفتن این توافق، بحرانی را شعله‌ور خواهد کرد که می‌تواند به عمیق‌تر شدن تنش‌ها در منطقه‌ پرآشوب خاورمیانه منجر شده و ضربه سختی به دیپلماسی چندجانبه و نظام منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بزند.
گفتنی است دونالد ترامپ در ماه اکتبر ۲۰۱۷ برجام را تایید نکرد و تصمیم درباره آن را به کنگره واگذار کرد. اما کنگره در فاصله اکتبر تا ژانویه نتوانست راه‌حلی پیدا کند که به گفته گروه بحران، هم کاخ سفید را راضی کند، هم نقض توافق محسوب نشود و هم در عین‌حال برای اروپایی‌ها قابل‌قبول باشد.
سایر اخبار این روزنامه
در توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نمانیم افزایش هرگونه عوارض در سال آینده ممنوع شد ارزهای دیجیتال همچنان غیر قابل اعتماد؛ تغییرات مدیریتی در سازمان بورس ناکارآمدی طرح‌های اشتغالزایی دولت ادامه دارد؛ انتقاد وزارت ارشاد از بانک مرکزی در پی عدم تخصیص ارز به کاغذ بالکی بیانیه ۱۵۳ نماینده مجلس در مورد تاخیر 4 ماهه دولت؛ سقط جنین در ایران؛ همچنان در پیچ‌وخم پزشکی و فقهی؛ وزارت امور تنهایی ! نقدینگی باز هم رکورد زد راهکار اصناف برای حمایت از تولید و بهبود صادرات؛ ازسرگیری فعالیت غول نفتی آمریکایی در شمال عراق گلایه بازماندگان پلاسکو از بی توجهی ها تهدید به اقدام نظامی حسنی به مکتب نمی‌رفت...! «گروه بین‌المللی بحران» با تاکید بر کارایی برجام: نابودی موشک بالستیک حوثی‌ها در حریم هوایی عربستان روسیه خواهان مذاکرات فوری دولت افغانستان و طالبان شد پارلمان اروپا صادرات فناوری سایبری را کنترل می‌کند بمب ساعتی اقتصاد کشور