پارلمان اروپا صادرات فناوری سایبری را کنترل می‌کند

دویچه‌وله- قرار است پارلمان اروپا در مورد ممنوعیت فروش فناوری‌هایی تصمیم‌گیری کند که با آنها رژیم‌های اقتدارگرا کاربران فضای مجازی را کنترل می‌کنند. تجهیزات اروپایی به صورت گسترده‌ای در خدمت سرکوب مخالفان این رژیم‌ها قرار گرفته‌اند.
نمایندگان پارلمان اروپا در‌صدد کنترل صادرات تجهیزاتی هستند که با آنها می‌توان فضای مجازی را زیر نظر گرفت و شنود کرد.
پارلمان اروپا دیروز درباره لایحه محدودیت صادرات فناوری سایبری به برخی کشورها رای‌گیری کرد. این لایحه فروش فناوری‌ کنترل فضای مجازی به کشورهایی که کارنامه حقوق بشری خوبی ندارند را ممنوع می‌کند.
این لایحه پس از آن مطرح شد که فروش تجهیزات جاسوسی سایبری به رژیم‌های اقتدارگرا باعث شد آنها فعالیت‌های نیروهای مخالف خود و فعالان جامعه مدنی را از طریق فضای مجازی ردیابی کنند. فروش این فناوری‌ها به این کشورها بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.


کنترل مخالفان از طریق فضای مجازی به صورت گسترده در جنبش‌های بهار عربی گزارش شده است.
گفته ‌می‌‌شود شرکت‌های آلمانی از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان این فناوری‌ها به کشورهای ایران، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی و ترکیه هستند.
کلاوس بوخنر، نماینده آلمانی پارلمان اروپا‌ اخیرا در بروکسل به خبرنگاران گفت: «ایران یکی از کشورهایی است که از فناوری‌های آلمانی (برای این موارد) استفاده کرده است. کشورهایی مانند بحرین، مصر، مراکش و دیگر کشورها نیز از تجهیزات سایبری آلمانی استفاده کرده‌اند.»
سایر اخبار این روزنامه
در توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نمانیم افزایش هرگونه عوارض در سال آینده ممنوع شد ارزهای دیجیتال همچنان غیر قابل اعتماد؛ تغییرات مدیریتی در سازمان بورس ناکارآمدی طرح‌های اشتغالزایی دولت ادامه دارد؛ انتقاد وزارت ارشاد از بانک مرکزی در پی عدم تخصیص ارز به کاغذ بالکی بیانیه ۱۵۳ نماینده مجلس در مورد تاخیر 4 ماهه دولت؛ سقط جنین در ایران؛ همچنان در پیچ‌وخم پزشکی و فقهی؛ وزارت امور تنهایی ! نقدینگی باز هم رکورد زد راهکار اصناف برای حمایت از تولید و بهبود صادرات؛ ازسرگیری فعالیت غول نفتی آمریکایی در شمال عراق گلایه بازماندگان پلاسکو از بی توجهی ها تهدید به اقدام نظامی حسنی به مکتب نمی‌رفت...! «گروه بین‌المللی بحران» با تاکید بر کارایی برجام: نابودی موشک بالستیک حوثی‌ها در حریم هوایی عربستان روسیه خواهان مذاکرات فوری دولت افغانستان و طالبان شد پارلمان اروپا صادرات فناوری سایبری را کنترل می‌کند بمب ساعتی اقتصاد کشور