برانگیختگی لیگ

در انتظار یک پایان حیرت انگیز
برانگیختگی لیگ

سعید آقایی


Saeed Aghaee

لیگ به هفته بیستم رسیده و تنها 10 هفته دیگر به پایان راه باقی مانده اما آنچه در متن و حاشیه لیگ رخ می‌دهد، شاید شباهتی به هیچ‌ یک از ادوار گذشته لیگ نداشته باشد. در پایان هفته بیستم نشانه‌های یک برانگیختگی در لیگ به چشم می‌خورد و این برانگیختگی گویی قرار است تا پایان فصل بدل به یک شگفتی غیرمنتظره و حیرت‌انگیز شود.
در پایان هفته بیستم پرسپولیس با 45 امتیاز در صدر ایستاده. جایگاهی که مدت‌هاست – تقریبا قریب به دو فصل – در تیول قدرت سرخ‌ها قرار دارد و هیچ تیمی نتوانسته به حریم سرخ‌ها حتی نزدیک شود. فاصله 12 امتیازی با نزدیک‌ترین تعقیب کننده‌ها، حاشیه امنیتی برای پرسپولیس به وجود آورده که به نظر با معجزه و جادو هم نمی‌توان آن را از بین برد و این شکاف عمیق را پر کرد. سرخ‌ها در چند هفته اخیر دو سکته ناقص را برابر دو تیم پایین جدولی تجربه کرده‌اند؛ برابر نفت و گسترش فولاد که دو تساوی غیر منتظره به معنای از دست رفتن 4 امتیاز گرانبها بوده، اما به نظر سایر رقبا در یک وارونگی عجیب قهرمانی پرسپولیس را از حالا پذیرفته‌اند و حتی به وقت سکته‌های گاه و بیگاه پرسپولیس انگیزه و رمقی برای کاهش فاصله فراخ بالای جدول با صدرنشین ندارند. استقلال شفر نیز که به آن امیدواری‌های فراوانی می‌رفت تا در نیم فصل دوم ناگهان معجزه کرده و از فرش به عرش برسد، در دو هفته اخیر روی مدار ناکامی گام برمی‌دارد. تیم شفر کماکان شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسد اما آنها در دو هفته اخیر دو تساوی نومیدکننده را تجربه کرده‌اند و 4 امتیاز از دست داده‌اند و برای تیمی که چوب خط امتیاز حرام کردن‌هایش در نیم فصل اول پر شده، هر یک امتیاز به معنای کمرنگ‌تر شدن کورسوی باقی‌مانده امیدهای آنهاست. چه آنکه فاصله 16 امتیازی استقلال با پرسپولیس صدرنشین به نظر در 10 هفته باقی‌مانده قابل جبران نیست و شفر و تیمش باید از حالا برای سکوی دوم بجنگند که البته با توجه به شرایط آنها در فصل جاری به ویژه در نیم فصل نخست ارزشی هم‌طراز با قهرمانی دارد.
برانگیختگی این لیگ تنها به بالای جدول ختم نمی‌شود. در انتهای جدول نبرد داغی میان فانوس به دستان در جریان است اما از اسامی کلیشه‌ای مشتریان ثابت انتهای جدول نظیر مشکی‌پوشان، نفت، سپیدرود و... که بگذریم، نام دو تیم ریشه‌دار و همیشه مدعی به شدت جلب نظر می‌کند؛ سپاهان و تراکتورسازی که حالا در یک حرکت معکوس‌وار بدل به کاندیداهای سقوط شده‌اند. تراکتور در ادامه تیره‌روزی‌هایش این هفته با نیمکت بدون صاحبش به سایپا هم باخت تا کماکان روی عدد 21 باقی بماند. بحران تراکتور البته کاملا قابل پیش‌بینی بود. همان روزی که مدیرعامل این تیم در یک طغیان عجیب علیه سرمربی تیمش شورید و او را به دلیل یک مصاحبه جریمه کرد، می‌شد حدس زد که تراکتور وارد بحران خودساخته‌ای شده که تنها نتیجه‌اش از بین رفتن تمرکز این تیم و ناکامی‌های سریالی خواهد بود. آجورلو سه هفته اخیر بی‌اعتنا به سقوط تیمش زمان را با بازی با نام‌های هیجان انگیزی چون دنیزلی و الکس نوری تلف کرده و حالا ساغلام را به عنوان تحفه از ترکیه آورده تا بلکه نسخه شفابخشی برای تیم بحران‌زده‌اش بپیچد، غافل از اینکه بحران اصلی را باید در دفتر مدیریت باشگاه جست‌وجو کرد.
سپاهان رکورددار قهرمانی در لیگ برتر در فصل جاری با کرانچار خوش سابقه و کهنه‌کار هم خوشبخت نشد و کماکان به سقوط آزاد خود ادامه می‌دهد. تیمی که در دو فصل اخیر هر روز پایین و پایین‌تر می‌رود و حالا کار به جایی رسیده که فانوس به دست گرفته. تیمی که با 20 امتیاز حالا برای فرار از سقوط دست و پا می‌زند و هیچ فریادرسی ندارد. آنها با شکست این هفته برابر سپیدرود همسایه ته جدولی خود، یک گام دیگر به سقوط نزدیک شدند و با تداوم این روند می‌توانند با سقوط به لیگ یک کلکسیون ناکامی‌ها را کامل کرده و بزرگترین شگفتی لیگ را رقم بزنند. لیگ هفدهم با این ماجراها می‌تواند یک پایان بندی جذاب، هیجانی و حیرت‌انگیز داشته باشد.