دادکان: «بله‌قربان‌گو» نیستم، پس وزیر نمی‌شوم هم برانکو و هم کی‌روش برای فوتبال ما زحمت زیادی کشیدند

در سال 95 ورزش ایران به ویژه فوتبال کشورمان فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد. محمد دادکان با وجود فعالیتش در حوزه ورزش دانشگاهی، همچنان در عرصه ورزش کشورمان از یک جایگاه ملی برخوردار است و همواره مورد توجه رسانه‌ها است. وی در سال 95 بنا بر اخبار پنهانی که در ورزش ایران منتشر می‌شد، تا مرز وزیر ورزش شدن نیز پیش رفت، اگر چه زبان صریح و شاید سرخ دادکان کاری کرد تا از بین گزینه ها کنار برود. در آستانه آغاز سال جدید فارس به سراغ دادکان رفته تا ناگفته‌هایی را از زبان وی در خصوص مسایل مختلف ورزش کشور داشته باشد.
* آیا دادکان همچنان به جمله "برای سالم شدن فوتبال، باید دو سال آن را تعطیل کرد"، اعتقاد دارد؟
بله، اعتقاد راسخ دارم. البته من تعطیلی دو ساله فوتبال را بیان نکردم، بلکه گفتم اگر می‌خواهیم این فوتبال درست شود، یک سال باید این فوتبال را تعطیل کنیم. وقتی ما مشاهده می‌کنیم که 69 پرونده در کمیته انضباطی فیفا داریم، راهی جز این نداریم.
*و البته بدهی های کلان مالیاتی


بله، اکثر باشگاه‌های فوتبال ما بدهکارند و تنها راه نجات فوتبال‌ ما این است که اول جلوی دلالان گرفته شود. این دلال‌ها هستند که فوتبال ما را اداره می‌کنند.
* واقعا فوتبال ایران توسط دلال‌ها مدیریت می‌شود؟
مگر می‌شود مسئول یا مدیر یا رئیس فدراسیون و یا یک مدیر باشگاه وقتی می‌بیند که 69 پرونده در کمیته انضباطی فیفا وجود دارد و بدهکار هستند، بیاید و بی‌خیال فوتبال را ادامه دهد. فدراسیون فوتبال وقتی مشاهده می‌کند یک باشگاه بدهکار است نباید اجازه ورود به لیگ برتر و یا لیگ دسته اول را بدهد. همین پرونده‌‌ها عامل ضعیف و نحیف شدن فوتبال کشورمان شده‌اند.
*خبر دارید که جنگ کی‌روش و برانکو هم خیلی بالا گرفته. آیا این جنگ به ضرر تیم‌ملی و فوتبال ما نیست؟
من فکر نمی‌کنم که کی‌روش به خاطر مشکلات به وجود آمده بخواهد حیثیت ملی و حیثیت فوتبال خود را زیر سوال ببرد. مطمئن باشید که این جنگ هم تمام می‌شود و کی‌روش بازیکنان خوب؛ چه استقلالی و چه پرسپولیسی، سپاهانی و باشگاه‌های دیگر را به تیم‌ملی دعوت می‌کند.
* به عنوان رئیس سابق فدراسیون فوتبال، شایعه جدایی کی‌روش از تیم ملی را چقدر جدی می دانید؟
کی‌روش کارش را خوب بلد است. من 4 سال قبل هم گفتم که کی‌روش کاربلد است و از نظر فنی هیچ مشکلی ندارد. همچنین درخصوص مشکلات اخیر بین فدراسیون فوتبال با کی‌روش باید بگویم که این فدراسیون فوتبال ماست که در زمان ورود کی‌روش به ایران، اختیارات گسترده‌ای به وی داده‌اند و الان فدراسیون می‌خواهد این اختیارات را از کی‌روش بگیرد و او هم قبول و زیر بار نمی‌رود نمی‌کند. شما باید بروید با آنهایی که این قرارداد و اختیارات را به او داده‌اند سوال کنید که چرا اینگونه قرارداد را تنظیم کرده‌اید! واقعیت این است که کی‌روش از لحاظ فنی به درد فوتبال ما می‌خورد و توانسته تاکنون افتخارات خوبی برای ما کسب کند.
* علی‌آبادی در زمانی که شما رئیس فدراسیون بودید، گفت که بازیکنان فوتبال ما بیشتر از 50 میلیون نمی‌ارزند. آیا با این حرف موافقید؟
من خودم هم همان زمان گفتم که بازیکنان ما بیشتر از 100میلیون ارزش ندارند ولی این موضوع را هم خوب می‌دانم که این بنده خدا هم چیزی از ورزش نمی‌دانست.
* برگردیم به مسابقات داخلی؛ پرسپولیس بعد از 10سال در آستانه قهرمانی قرار گرفته است. آیا برانکو با نیمکت خالی می‌تواند در آخر جام را بگیرد؟
قبل از اینکه بخواهم در مورد پرسپولیس حرف بزنم باید بگویم که پرسپولیس با برانکو جان تازه‌ای گرفته است. این همان برانکویی است که 9 سال قبل اجازه ندادند که او وارد ایران شود. در مدیریت ورزش در دوره احمدی‌نژاد افرادی با مصاحبه‌ها و ترفندهای زیادی که ایجاد کرده بودند نگذاشتند تا برانکو وارد ایران شود و دیدید که آن سرخوردگی ملی برایمان پیش آمد و در آخر هم دیدید که به سراغ برانکو رفتیم. برانکو هم به لحاظ فنی مانند کی‌روش کاربلد است. اکنون آن کسانی که یک روز مخالف برانکو بودند، امروز حامی برانکو شدند و می‌گویند که برانکو اخلاق‌مدار و از لحاظ فنی، کاربلد است. مگر می‌شود که آدم یک‌شبه اینقدر تغییر موضع یا شخصیتی دهد؟! هم برانکو و هم کی‌روش، هر دو برای فوتبال ما زحمت کشیده‌اند و قابل احترام هستند.
 در سال 95 از شما به عنوان یکی از گزینه‌های وزیر ورزش نام برده شد
اوایل دولت یازدهم، مشاور روحانی در رسانه ملی و حتی در رسانه‌های مدعی شد که رئیس جمهور به دنبال نظرسنجی است تا از بین این افراد با نظر مردم وزیر ورزش را انتخاب کند. اکثریت مردم به من رای دادند و طبق یک نظرسنجی یک درصد هم به رقیب من رای ندادند، اما این اتفاق رخ نداد. حتی در سایت پویش که متعلق به طیف اصلاحات است، من 81 درصد رای آوردم. من در اینجا به صراحت می‌گویم که 2 تن از وزرای رئیس جمهور به نام آقای ربیعی، وزیر رفاه و صالحی‌امیری وزیر ارشاد به من مراجعه کرده و 4 خصیصه که آقای رئیس جمهور برای وزارت ورزش موردنظرشان بود که عبارتند بودند از:
1- خوشنامی، 2- ورزشی متخصص، 3- با فساد مبارزه کند 4- خصوصی‌سازی کند.
آیا وزرای پیشنهادی که برای وزارت ورزش انتخاب شدند این 4 خصیصه را واقعا دارند؟
*قبول دارید که برخی با لابی و روابط پُست می‌گیرند؟
بله، آقایان می‌آیند و دوستان نزدیک خود که اکثراً هم بیکارند را می‌آورند و در رأس کارها و سمت‌ها قرار می‌دهند و کاری هم ندارند که کاربلد هستند یا نه و کاری هم به این ندارند که آیا مردم چنین مدیرانی را قبول دارند یا نه! دوستان به برخی پست مهم می‌دهند و متأسفانه این موضوع در کشور ما باب شده و دولت‌ها هم دوست دارند بگویند کار دولت قبل بوده و در آخر هم می‌توان فهمید که این 4 خصیصه اصلا مهم نبوده و مهم ارتباط و دوستی می‌باشد.
* مجلس در سال 95، 2 وزیر ورزش را تجربه کرده؛ گودرزی و سلطانی‌فر. چرا گودرزی رفت و سلطانی‌فر آمد؟
گودرزی نرفت. از اول هم قرار نبود گودرزی وزیر باشد و رئیس جمهور از اول هم به دنبال سلطانی‌فر بود اما به دلیل عدم رأی اعتماد مجلس، رئیس جمهور به جای سلطانی‌فر و سجادی، گودرزی را معرفی کرد و در طول تمام این مدت به دنبال این بودند که مجلس جدید بیاید و دوباره سلطانی‌فر را معرفی کنند، سرانجام هم دیدید با روی کار آمدن مجلس جدید، سلطانی‌فر وزیر شد.