مرگ تلخ یک کودک در سرپل ذهاب

در چشم برهم‌زدنی خانه‌هایشان ویران شد و اکنون برخی از آنها هنوز در چادر زندگی می‌کنند. این حال و روز هموطنانی است که 21 آبان 1396 زمین‌لرزه‌ای شهرشان را لرزاند. گرچه داغ عزیزان از دست رفته تا ابد بر دل‌ها خواهد ماند، اما اکنون باید زلزله‌زدگانی را دریابیم که عمرشان بر این دنیا باقی است. مصیب‌زدگانی که سوز سرما امانشان را بریده است. با وجود این، اظهارات ضد و نقیضی درباره مرگ زلزله‌زدگان به دلیل سرمازدگی مطرح شده است. برخی‌ها آن را تایید و عده‌ای دیگر نیز به تکذیب آن پرداخته‌اند. روز گذشته نماینده اورامانات در مجلس گفت: شب گذشته چند نفر در مناطق زلزله‌زده به دلیل سرمازدگی فوت کردند. شهاب نادری ادامه داد: فریادهای ما نمایندگان مجلس حاصل واقعیات و مظلومیت زلزله‌زدگان استان کرمانشاه است، چون بسیاری از مصوبات سفرها به این استان اجرایی نشده که درخواست ما ارائه دستورات لازم است. به گزارش ایسنا، این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: لازم است هرچه سریع‌تر کانکس یا پول آن به مردم زلزله‌زده داده شود تا آنها در این شرایط و وضعیت سرما نباشند هر چند دو شب گذشته ما چند فرد فوتی از سرمازدگی داشتیم.
کودک زلزله‌زده به دلیل سرما جان داد
28 دی «سارینا» دو‌ساله در پی تب شدید و تشنج و نداشتن سرپناه در منطقه زلزله‌زده روستای «ناوه ‌فره» از استان کرمانشاه جان خود را از دست داد. روز گذشته بهروز ذهابی، پدر سارینا درباره اتفاقات صورت گرفته برای خانواده‌اش پس از زلزله اظهار کرد: بنده به همراه دخترم سارینا، پسر هشت ساله‌ام نیما و همسرم قبل از وقوع زلزله در شهر سرپل ذهاب در خانه‌ای مستاجر بودیم. او تصریح کرد: پس از این حادثه و تخریب خانه‌ام و به‌دلیل بی خانمانی و نداشتن سرپناه به روستای «ناوه فره» از استان کرمانشاه رفتیم و در چادری در آنجا مستقر شدیم که در همین روستا نیز هفت نفر از اهالی جان خود را در پی وقوع زلزله از دست داده‌ بودند. او اضافه کرد: دخترم سارینا به شدت سرما خورده بود و چون مکانی را برای زندگی نداشتیم بیماری وی هر روز تشدید می‌شد و کاری هم از دستم بر نمی‌آمد. ذهابی افزود: تب‌ شدید و تشنج‌های پی در پی وضعیت سارینا را هر لحظه بدتر می‌کرد و این در حالی بود که دکتر متخصص نیز در مرکز درمانی شهر سر پل ذهاب نبود. او گفت: 27 دی ساعت 22 حال سارینا به شدت وخیم و بیهوش شد و به همراه همسر و پسرم وی را با وانت به بیمارستان سرپل ذهاب بردیم، اما در بیمارستان به دلیل نبود امکانات و پزشک متخصص نتواستند کاری برای دخترم کنند و عنوان کردند که باید سارینا به بیمارستان امام رضا (ع) در کرمانشاه منتقل شود. به گزارش تسنیم، ذهابی بیان کرد: روز بعد (28 دی) دخترم را با همان حال به بیمارستان کرمانشاه بردم، اما بعد از گذشت حدود دو ساعت دختر دوساله‌ام روی دست‌هایم جان داد.
تکذیب مرگ تعدادی از زلزله‌زدگان


در پی انتشار خبری مبنی بر مرگ تعدادی از هموطنان زلزله‌زده کرمانشاه بر اثر سرما‌زدگی روز گذشته فرماندار سرپل ذهاب، فرماندار ثلاث باباجانی، فرماندار جوانرود و فرماندار روانسر این خبر را تکذیب کردند. اکبر سنجابی، فرماندار سرپل ذهاب اظهار کرد: دیروز خبری مبنی بر مرگ تعدادی از حادثه‌دیدگان زلزله‌زده کرمانشاه بر اثر سرمازدگی منتشر شد که چنین خبری صحت ندارد و چنین خبری مورد تایید ما نیست. اکبر اکبری، فرماندار ثلاث باباجانی گفت: در شهرستان ثلاث باباجانی و روستاهای اطراف آن تاکنون هیچ‌گونه خبری مبنی بر اینکه فردی بر اثر سرمازدگی در اسکان‌های اضطراری فوت کرده باشد گزارش نشده است. از سوی دیگر، آرش زره‌تن‌لهونی، فرماندار جوانرود بیان کرد: تاکنون هیچ‌گونه مورد فوتی در مناطق زلزله‌زده ما بر اثر سرمای هوا گزارش نشده است. همچنین حسین ویس‌مرادی، فرماندار روانسر به ایرنا گفت: تاکنون هیچ‌مورد فوتی در این شهرستان و روستاهای اطراق آن بر اثر سرما در اسکان‌های اضطراری فوت نکرده است.
نمی‌دانیم پول‌های مردم را کجا هزینه کرده‌اند
فرماندار سرپل ذهاب درباره چگونگی هزینه‌کرد پول‌هایی که سلبریتی‌ها از مردم برای زلزله‌زدگان گرفتند، با بیان اینکه هنوز در این رابطه ابهام وجود دارد، گفت: یک بار چند نفر از نمایندگان علی دایی پیش ما آمدند و قرار شد، باز برگردند که خبری نشد؛ یک بار هم با خانم نیکی کریمی دیداری داشتیم و ایشان طرحی داشتند و قرار بر این شد که دوباره بازگردند.به گزارش ایلنا، اکبر سنجابی بیان کرد: تقاضا داریم که این افراد با سرعت عمل بیشتری بیایند و کمک‌ها را تقسیم کنند و از ما حتما اطلاعات بگیرند. امیدواریم که کمک‌ها زودتر دست مردم ما برسد یا اگر هم رسیده، این افراد باید به مردم اطلاع‌رسانی کنند.
ظلم مضاعف در حق مردم زلزله‌زده
نماینده مردم قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب، گواور، سومار، نفت‌شهر و خسروی درباره مرگ تعدادی از زلزله‌زدگان به دلیل سرمازدگی در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: روز اول با تاکید مقام معظم رهبری، ریاست‌جمهوری، معاونت اول ریاست‌جمهوری، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، وزرا، مسئولان ارشد کشور و فرماندهان نظام اعم از سپاه و ارتش خدماتی را ارائه دادند و بارقه امیدی برای بازسازی منازل و ساماندهی مردم زلزله‌زده ایجاد شد، ولی متاسفانه هر چه زمان می‌گذرد و جلوتر می‌رویم این روند به علت مدیریت غلط بنیاد مسکن و عدم توجه به نیازمندان واقعی منطقه تا حدودی کم رنگ و کم فروغ می‌شود. فرهاد تجری می‌افزاید: در واقع بنیاد مسکن تمام زلزله‌زدگان را به شش دسته تقسیم کرده است. به زلزله‌زدگانی که منازلشان هیچ‌ضرری ندیده هیچ‌امتیازی تعلق نمی‌گیرد و باقی ساختمان‌ها به تعمیری نوع یک، دو و سه و ساختمان‌های تخریبی نوع یک و دو تقسیم شده‌اند. بنیاد مسکن از این پنج گروه خسارت‌دیده فقط برای گروه اول یعنی تخریبی نوع اول امتیاز قائل شده و گفته کانکس به آن تعلق گیرد. او ادامه می‌دهد: به رغم اینکه ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده عمدتا صدمه دیده هستند، حتی در ساختمان‌هایی که صدمه ندیده‌اند، مردم امکان حضور ندارند یا در خانه‌هایی که عمدتا تخریب شده و نیاز به تعمیر دارند امکان برای حضور مردم و سکونت نیست، ولی بنیاد مسکن اصل را بر عدم نیاز به کانکس تشخیص داده و اسکان موقتی برای افراد در نظر گرفته است. تجری بیان می‌کند: زلزله زدگان هنوز در سرما و شرایط نامساعد زیر چادر هستند و به سختی و با مشقت زندگی می‌کنند. در واقع ظلم مضاعفی در حق مردم زلزله‌زده شده است. او بیان می‌کند: قاعدتا وقتی کانکسی نباشد شرایط زندگی ایمن و محیط گرم فراهم نیست و چادر امکان ایجاد فضای گرم برای خانواده‌ها را ندارد. بنابراین با برودت هوا قاعدتا نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان هم دچار مشکل خواهند شد.