وزیر آموزش و پروش: تصحیح می‌شود

آرمان: «بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی، عیادت از جانبازان و بیماران، مراکز انتقال خون، گلزار شهدا و آرامستان‌ها در دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم با رعایت نکات تربیتی، ایمنی و بهداشتی بلامانع است ولی این برنامه‌ها برای دوره‌‌های پیش دبستانی، اول و دوم ابتدایی ممنوع است.» این جملات بخشی از تبصره اردوهای دانش آموزی است که سبب تعجب بسیاری شد و رسانه‌های مخالف دولت آن را به شکل عجیب با سند 2030 که وزیر آموزش و پروش بارها بر عدم اجرای آن تاکید کرده، مرتبط کردند. احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بخشنامه وزارت آموزش و پرورش محکوم است، نمایندگان مجلس موضوع را بی‌پاسخ نمی‌گذارند، به جای این بخشنامه‌ها، به مشکلات فرهنگیان برسید.
پاسخ آموزش و پرورش
پس از آن بود که مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای آورد: «در پی انتشار یک خبر، پیرامون حاشیه‌های ایجاد شده در خصوص یک تبصره اردویی، مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، جهت تنویر افکار عمومی اطلاعیه‌ای صادر کرد. اخیرا در واکنش به انتشار تبصره‌ای از دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی که فعلا به شکل آزمایشی ابلاغ شده است، شاهد عکس‌العمل‌هایی در فضای مجازی بودیم که در ارتباط با آن نکاتی را به استحضار می‌رسانیم: یکم: با توجه به اهمیت ویژه‌ای که وزارت آموزش و پرورش برای مقام شامخ شهدا قائل است و نیز جایگاه پررنگ ارزش‌های والای اسلامی انقلابی در متون و کتب درسی و برنامه‌های جاری آموزش و پرورش، قابل درک است که استفاده از برخی عبارات مانند «ممنوعیت بازدید از گلزار شهدا» در قالب تبصره‌ای ذیل یک ماده از دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی، قطعا نیاز به اصلاح داشته و با توجه به آزمایشی بودن دستورالعمل مذکور، در نسخه نهایی مرتفع خواهد شد. دوم: همچنین بر اساس دیدگاه غالب صاحبنظران حوزه روانشناسی تربیتی، بازدید نوآموزان و کودکان در سنین پیش دبستانی و سال‌های نخستین دوره ابتدایی از آرامستان‌ها و مراکز درمانی به صلاح نبوده و دارای تاثیرات نامطلوب روحی و روانی می‌باشد.»
تصحیح می‌شود


وزیر آموزش و پرورش درباره خبر ممنوعیت بازدید دانش‌آموزان از گلزار شهدا توضیح داد. سیدمحمد بطحایی در پاسخی به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت آموزش و پرورش بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت حضور دانش‌آموزان ابتدایی در گلزار داشته است، گفت: همانطور که در اطلاعیه روابط عمومی توضیح داده شد، اولا استفاده از این واژه یک کم‌دقتی بوده و ما نباید این واژه را در این بخش‌ها به کار می‌بردیم. وی ادامه داد: منظور حضور دانش‌آموزان کلاس‌های اول و دوم ابتدایی و همچنین پیش‌دبستانی‌ها در آرامستان‌هاست. به هرحال متخصصان تربیتی تأکید نمی‌کنند که بچه‌های خردسال در آرامستان‌ها حضور پیدا کنند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این دستورالعمل، آزمایشی است و تا اسفندماه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، اظهار داشت: در دستورالعمل تکمیلی که آن را در فروردین ۹۷ صادر خواهیم کرد، این موضوع را تصحیح می‌کنیم.