فرمانداری حق قانونی مردم را رد کرد

پس از اعتراضات اخیر بود که مسئولان در اندیشه ساز و کاری برای اعتراضات مردمی بر آمدند چرا که بر طبق اصل 27 قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. ‏‏ شورای شهر بر ای تحقق این‌اصل قانون اساسی پیشنهاد داد تا مکانی برای تجمع اعتراضی تعیین شود و دو فوریت این طرح شهرداری تهران را مکلف کرد طی یک ماه مکان‌هایی را برای تجمعات و اعلام انتقادات مردم تهران به شورا معرفی کند. اما محسن هاشمی خبر داد که طرح اختصاص مکانی برای تجمع از سوی فرمانداری رد شد. رئیس شورای شهر تهران توضیح داد: «این موضوع که مربوط به مدیریت امنیتی و سیاسی شهرهاست در حیطه موضوعاتی است که هنوز به مدیریت شهری تفویض نشده است و اخیرا مصوبه شورا را کمیسیون تطبیق با قوانین در فرمانداری تهران رد کرده است، از جمله اینکه تجمعات یا اعتراضات به درخواست برگزار کننده باید تنظیم شود و مقامات امنیتی باید پس از بررسی آن را قبول یا رد کنند. در کلانشهرهای دنیا تنها در هایدپارک لندن، مکانی برای صحبت کردن و اظهار نظر کردن آزاد وجود دارد و این به معنای اجازه تجمع کردن در این منطقه نیست، اینکه ما محلی پیش‌بینی کنیم که امکان تجمع در آن آزاد باشد از یکسو ممکن است شرایطی غیرقابل مدیریت را ایجاد کند و از سوی دیگر محدود کردن اجازه تجمع که در قانون اساسی ارائه شده به یک مکان خاص تلقی شود، در هر صورت این مصوبه شورا نیاز به ارائه ادله کارشناسی و جزییات دقیق‌تری دارد تا بتوان درباره آن قضاوتی علمی و دقیق کرد و به نتیجه رساند.»
واکنش به‌ تصمیم فرمانداری
جواد امام فعال سیاسی اصلاح طلب هم به تصمیم فرمانداری واکنش نشان داد و نوشت: «آقای فرماندار؛ شهروندان حقوق گوناگونی دارند؛ از جمله حقوق سیاسی. می‌توان به حق اعتصاب؛ اعتراض و آزادی بیان اشاره کرد. ضمن توجه جنابعالی به اصل 127 قانون اساسی، وظیفه مسئولان فراهم نمودن بستر لازم برای برخورداری شهروندان از حق طبیعی خویش است نه اظهارات و تصمیمات ضد و نقیض.»
مبارزه با فساد


محسن هاشمی درباره فساد در شهرداری‌ها هم به شفقنا توضیح داد: «این ارزیابی وجود دارد که فساد در شهرداری تهران عمدتا به قانون فروشی و شهر فروشی و دخالت در کارهایی که عمدتا باید توسط بخش خصوصی انجام و ساماندهی شود و در نهایت سیاسی عمل کردن و هدف قرار دادن دستیابی به مقام‌هایی بالاتر از شهرداری تهران به وقوع پیوسته است. اما مجموعه مدیریت شهری تهران در جهت مبارزه و کاهش زمینه‌های فساد حرکت را آغاز کرده است که متوقف کردن فرایند داد و ستد تراکم شناور یا هولوگرام و محدود کردن اختیارات شورای معماری در اقدامات فراتر از طرح تفصیلی دو تصمیم صحیح شهردار جدید تهران برای مقابله با فساد و رانت بوده است، شهر شیشه‌ای نیز یکی از محورهایی است که در جهت شفاف‌تر کردن عملکرد مدیریت شهری از سوی شورای پنجم دنبال می‌شود که امیدواریم بتوانیم در این دوره اقدامات موثری در جهت کاهش بسترهای فساد انجام دهیم.» وی در مورد انتقاد از شهردار تهران برای اجازه تداوم فعالیت مدیران قالیباف در شهرداری گفت: مهم‌ترین خطری که مدیریت شهری جدید را تضعیف می‌کند دچار شدن به روزمرگی و غفلت از اقدامات زیربنایی به‌دلیل سیاست‌های انقباضی و مضایق است، در مورد انتصابات نیز به‌طور کلی، صرف مسئولیت مدیری و حضورش در دوره قبلی نمی‌تواند عامل برکناری باشد، باید عملکرد آن فرد به‌صورت منصفانه و کارشناسانه مورد ارزیابی قرار گیرد، اگر ما از انتصابات اتوبوسی و فله و سیاسی انتقاد می‌کنیم نباید خودمان نیز حرکت واکنشی و مشابه داشته باشیم، مهم‌ترین اصل برای انتصابات کارآمدتر شدن مدیریت شهری و شایسته سالاری است و این باید به ملاحظات سیاسی و جناحی ترجیح داده شود.
تکذیب ساخت یادبود
محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که به عنوان فرزند ارشد آیت‌ا... هاشمی و با وجود فقدان ایشان پس از یکسال آیا در نظر دارید به غیر از منزل که آن را تبدیل به موزه کرده اید مکان یا یادبودی از ایشان در شهر تهران احداث کنید، اظهار داشت: خیر، تبدیل محل زندگی ایشان به خانه موزه نیز با تصویب هیات وزیران در حال انجام است و کتابخانه، مرکز اسناد و موزه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در شهر رفسنجان نیز میزبان بخشی از اسناد، هدایا و آثار ایشان می‌باشد که تکمیل شده است و هم اکنون مورد بازدید شهروندان است اما لازم است که در مورد محتوای آن اطلاع‌رسانی مناسب به افکارعمومی صورت بگیرد. وی در مورد مهمترین درس مدیریتی که از پدر آموخته است تصریح کرد: پرهیز از حالات هیجانی و تاثیر دادن احساسات، تعصبات و سلایق شخصی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی یکی از ویژگی‌های برجسته آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بود، ایشان به‌خصوص در مواردی که نسبت به خودشان، اهانت یا برخورد نامناسبی صورت می‌گرفت بیش از همیشه با متانت، صبوری و خویشتنداری برخورد می‌کردند و حتی خانواده و اطرافیان را نیز دعوت به آرامش و مدارا می‌نمودند. در دو موقعیت حساسی که بنده در سال‌های اخیر از ایشان به‌یاد دارم، آرامش و سعه صدر و صبری منحصربه‌فرد داشتند، در مناظره‌های سال ۸۸ که به تعبیر مقام معظم رهبری آن تهمت‌های خلاف شرع و اخلاق به ایشان وارد شد در حالی‌که همه کشور از این شرایط ملتهب بودند ایشان با سعه صدر و تحمل عجیبی با موضوع برخورد کردند و اجازه ندادند احساسات و هیجان در واکنش و تصمیم‌گیری‌شان تاثیر بگذارد و در موضوع صلاحیت در سال ۹۲ نیز شاهد همین آرامش بودیم که حتی برای برخی خانواده و نزدیکان ایشان اینگونه صبر و تحمل وخویشتنداری ایشان قابل تصور نبود. مخلص کلام اینکه، ایشان به ما و مدیران کشور آموختند که می‌توان با پرکاری، هیجانات مثبت درونی را با ارتباط مثبت با مردم و دیگران تبدیل به دستاورد نمود به نحوی که نمونه‌های زیادی در زندگی ایشان وجود دارد از جمله ترجمه کتاب فلسطین، کارنامه سیاه استعمار در سخت‌ترین شرایط خفقان نظام سابق یا کتاب امیرکبیر و تفسیر راهنمای قران کریم در ۵۳ جلد در زندان ساواک و اقداماتی آینده نگرانه نظیر تاسیس دانشگاه آزاد اسلام، فعال کردن متروی تهران و اجرای سیستم فاضلاب تهران در اوج جنگ از اقدامات آینده‌نگرانه ایشان بود.