آن همه پول کجا رفت؟

روز گذشته در حالی که یک نماینده مجلس از جان‌باختن چند نفر از زلزله زدگان به دلیل سرمازدگی خبر می‌داد و پدر سارینا از نحوه فوت دختر خود از سرما سخن می‌گفتفرمانداران منطقه اورامانات هرگونه خبر در این زمینه را تکذیب کردند
آفتاب‌یزد- گروه‌شبکه: وقتی همه از جمله سلبریتی‌ها خبر تلخ و ناگوار زلزله کرمانشاه را شنیدند بی‌درنگ خود را برای کمک‌رسانی به این مردم زلزله‌زده آماده کردند. در آن زمان فضای مجازی پُر بود از شماره‌حساب‌هایی برای کمک‌های نقدی که سردمدارشان چهره‌های شناخته شده کشورمان از جمله علی دایی بود. عده‌ای هم کمک‌های غیرنقدی از جمله پتو و غذا را برای این دیار سختی کشیده جمع‌آوری می‌کردند. حتی خیلی از این چهره‌ها با سفر به کرمانشاه از نزدیک با چشمان‌شان رنج و مشقت و شرایط نامطلوب مردم را بعد از زلزله ویرانگر دیدند. اما این کمک‌ها تا مدت خیلی کمی ادامه داشت و کم‌کم بساط‌شان برچیده شد و مردم زلزله‌زده به فراموشی سپرده شدند. زمستان آمد و با خود برف و باران را بر سر چادرها و کانکس‌هایی که تحمل آنها را نداشتند، آوار کرد و شرایط را بیش از پیش برایشان سخت‌تر کرد. دو ماه از آن روز می‌گذرد و مردم این شهر هنوزم با وجود پول‌هایی که به نام‌شان جمع شده در روزهای سرد زمستان روزگار طاقت‌فرسایی را می‌گذرانند. شرایط بدِ زلزله‌زدگان فقط یک سوال را در ذهن تداعی می‌کند که آن پول‌هایی که سلبریتی‌ها برای مناطق زلزله‌زده جمع کردند چه شد که حالا فرماندار سرپل ذهاب لب به گلایه باز کرده است؟

پول‌ها صرف چه کاری می‌شود؟


علی دایی جزو آن سلبریتی‌هایی بود که خود راسا مدیریت کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده را برعهده گرفت و فراخوانی که در روزهای اول زلزله در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد موجب ترغیب کمک‌های بسیاری به این شهر شد و به همین خاطر هم لقب تختی زمان را از آن خود کرد. وی در خصوص کمک‌های نقدی گفته بود:«نزدیک به 9میلیارد تومان پول جمع شده و اقشار مختلف وارد عمل شدند. با این پول می‌خواهم روند خانه‌سازی را آغاز کنم. منازل دائمی، نه اسکان موقت. نهادهایی هستند که در امر اسکان موقت فعال‌اند، اما من درصدد هستم تا دو روستای بزرگ که تخریب شده را با پول مردم بازسازی کنم. پول را هم دست کسی نمی‌دهم. خودمان کار را شروع می‌کنیم.»
صادق زیباکلام نیز از آن چهره‌های شناخته‌شده‌ای بود که کمک‌های نقدی خوبی را برای این مردم زلزله‌زده جمع کرد. او نیز در این باره گفته بود:«باید بگویم پولی که توسط بنده تهیه شده و تا به امروز سه‌میلیارد و ۴٠٠ میلیون شده، از این پول به‌جز ٣٠میلیون تومان که همان ابتدای کار برای کمک‌های فوری برداشت شد، مابقی سرجایش قرار دارد؛ یعنی حدود سه‌میلیارد و ٣٧٠ میلیون تومان دست‌نخورده باقی‌مانده و ما تعمدا نه وارد کار کانکس و چادر شدیم و نه وارد کار دارو شدیم، به این علت که مهم‌تر از کانکس و چادر و شیرخشک و دارو و مناظر و مدارسی که از بین رفته، زلزله واقعی در کرمانشاه و کردستان، فقر است. به همین خاطر بود که با صاحب‌نظران دانشگاهی در دانشگاه کردستان و کرمانشاه و کسان دیگری که در کمک‌رسانی بودند و تجربه این حوزه را داشتند و می‌دانستند با فقر چگونه باید مبارزه کرد، تصمیم گرفتیم یک روستای نمونه به اسم «دهکده امید» ایجاد کنیم. می‌خواهیم یک مجتمع فرهنگی ایجاد کنیم که زنان روستا و روستاهای اطراف را توانمندسازی کند و زنان بتوانند کسب درآمد کنند و...»
نمی‌دانیم پول‌های مردم را کجا هزینه کرده‌انداینها در شرایطی است که فرماندار سرپل ذهاب درباره چگونگی هزینه‌کرد پول‌هایی که سلبریتی‌ها از مردم برای زلزله‌زدگان گرفتند، گفته است: «یک‌بار دو،سه نفر از نمایندگان علی دایی پیش ما آمدند و قرار شد، باز برگردند که خبری نشد؛ یک‌بار هم با خانم نیکی کریمی دیداری داشتیم و ایشان طرحی داشتند و قرار بر این شد که دوباره بازگردند. تقاضا داریم این افراد با سرعت عمل بیشتری بیایند و کمک‌ها را تقسیم کنند و از ما حتما اطلاعات بگیرند.» اکبر سنجابی در گفتگو با ایلنا، ادامه داد: «متاسفانه مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، این است که افراد مشهور به‌صورت مستقیم یا با واسطه از ما تقاضا دارند که قطعه‌زمین مشخصی به آنها داده شود تا در آنجا ساخت‌و‌ساز کنند یا اقدامات لازم را انجام دهند، این در حالی است که متاسفانه کمبود زمین داریم و قیمت زمین‌ها گران است، بنابراین ما زمینی نداریم که به این افراد بدهیم تا در آن ساخت‌وساز کنند.» وی در ادامه تصریح کرد: «به این افراد توصیه کردم که شما به سراغ اقشار ضعیف جامعه ما بروید. به‌طور مثال، ما اینجا ۱۲۰ خانم داریم که بی‌سرپرست شده‌اند و بانک اطلاعاتی آن موجود است. بیایید برای اینها ملک یا کانکس درنظر بگیرید؛ این ابهام هنوز در رابطه با کمک‌ها همچنان وجود دارد؛ به هر حال این کمک‌ها باید جایی هزینه شود یا اطلاع‌رسانی صورت گیرد. بالاخره ما (مسئولان) یا مردم شهر باید این کمک‌ها را دیده باشند.» سنجابی دغدغه اصلی مردم زلزله‌زده کرمانشاه را اسکان موقت و سرویس‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت: «دغدغه دیگر مردم، بحث اسکان دائم و بازسازی خانه‌هایشان است و بهترین جایی که می‌شود کمک‌های افراد مشهور و خیرین در آنجا هزینه شود، بخش بهداشتی و اسکان دائمی مردم است. تاکنون بیش از ۱۰واحد مسکونی در حوزه روستایی تحویل مالکان داده شده است.» سنجابی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از مردم در حال تعمیر خانه‌هایشان هستند و حتی تعدادی از خانه‌ها تعمیر شده‌اند، گفت: «اما پس‌لرزه‌ها و زمین‌لرزه‌های پی ‌در پی در این استان، باعث شده که مردم جرات بازگشت به زیر سقف را نداشته باشند، البته بخشی از مردم به خانه‌هایشان بازگشته‌اند».
***توضیحات پدر سارینا، کودکی که به‌خاطر سرما جان داد
«سارینا» دوساله در پی تب شدید و تشنج و نداشتن سرپناه در منطقه زلزله‌زده روستای «ناوه فره» از استان کرمانشاه جان خود را از دست داد .به‌گزارش تسنیم، در پی وقوع زلزله شدید 3/7ریشتری در کرمانشاه و روستاهای اطراف آن و در ادامه پس‌لرزه‌های آن در تاریخ 21 آبان امسال، تعدادی از هموطنان در روستاهای کرمانشاه جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز در پی تخریب خانه‌هایشان بی‌خانمان شدند. این در حالی بود که پس از این اتفاق سیل کمک‌ها به مردم آسیب‌دیده از سراسر کشور به استان کرمانشاه آغاز شد و هموطنان در این زمینه هر چه در توان داشتند در اختیار مردم زلزله‌زده کرمانشاه قرار دارند. اما در این بین خانواده‌هایی بودند که در پی تخریب خانه‌هایشان و به‌دلیل مستاجری شرایط سخت‌تری را تحمل کردند و حتی مکان مناسبی برای استقرار و ادامه زندگی نداشتند. عفونت شدید در روستاها و مناطق زلزله‌زده شرایط سخت و دشواری را برای اهالی منطقه ایجاد کرده بود و در این بین کودکان در معرض آسیب بیشتری قرار داشتند. در روزهای اخیر خبری مبنی بر فوت یک کودک دو ساله در پی سرما، تب و تشنج در فضای مجازی منتشر شد که در همین زمینه برای بررسی موضوع و صحت و سقم آن مصاحبه‌ای توسط خبرگزاری تسنیم با پدر سارینا، کودک دوساله انجام گرفت. بهروز ذهابی، پدر سارینا در خصوص اتفاقات رخ داده برای خانواده‌اش پس از زلزله، اظهارکرد: بنده به همراه دخترم سارینا، پسر 8ساله‌ام نیما و همسرم قبل از وقوع زلزله در شهر سرپل ذهاب در خانه‌ای مستاجر بودیم. وی تصریح‌کرد: پس از این حادثه و تخریب خانه‌ام و به‌دلیل بی‌خانمانی و نداشتن سرپناه، به روستای «ناوه فره» از استان کرمانشاه رفتیم و در چادری در آنجا مستقر شدیم که در همین روستا نیز هفت نفر از اهالی جان خود را در پی وقوع زلزله از دست داده‌ بودند. ذهابی بیان کرد: شرایط زندگی در روستا بسیار سخت و دشوار بود و وضعیت به‌گونه‌ای بود که با توجه به زلزله‌ای که صورت‌گرفته بود امکاناتی برای زندگی وجود نداشت و سرپناهی هم نبود و علی‌رغم درخواست کانکس هم به ما تحویل داده نشد. وی اضافه کرد: در همین شرایط بودم که دخترم سارینا به‌شدت سرما خورده بود و چون مکانی برای زندگی نداشتیم بیماری وی هر روز تشدید می‌شد و کاری هم از دستم برنمی‌آمد. ذهابی افزود: تب‌ شدید و تشنج‌های پی‌درپی وضعیت سارینا را هر لحظه بدتر می‌کرد و این در حالی بود که دکتر متخصص نیز در مرکز درمانی شهر سرپل ذهاب نبود. وی گفت: 27 دی ماه ساعت22 حال سارینا به‌شدت وخیم و بیهوش شد و به همراه همسر و پسرم وی را با وانت به بیمارستان سرپل ذهاب بردیم، اما در بیمارستان به‌دلیل نبود امکانات و پزشک متخصص نتواستند کاری برای دخترم انجام دهند و عنوان کردند که باید سارینا به بیمارستان امام‌رضا(ع) در کرمانشاه منتقل شود. ذهابی بیان کرد: روز بعد (28 دی) دخترم را با همان حال به بیمارستان کرمانشاه بردم، اما بعد از گذشت حدود دو ساعت دختر دوساله‌ام روی دست‌هایم جان داد. پدر سارینا با تاکید بر اینکه دخترش به‌دلیل سرما و نداشتن سرپناهی جان خود را از دست داد، گفت: هیچ‌وقت کسانی که به ما قول دادند که کمک می‌کنند و دریغ کردند را نمی‌بخشم و باید جوابگوی مرگ دخترم باشند.
این در حالی است که فرمانداران منطقه اورامانات این خبر را که شهاب نادری، نماینده اورامانات ظهر دیروز اعلام کرده بود که چند نفر در مناطق زلزله‌زده به‌دلیل سرمازدگی فوت کردند را تکذیب کرده‌اند. اکبر سنجابی، فرماندار سرپل ذهاب در این باره گفته است:«خبری مبنی بر مرگ تعدادی از حادثه‌دیدگان زلزله‌زده کرمانشاه بر اثر سرمازدگی منتشر شد که چنین خبری صحت ندارد و چنین خبری مورد تایید ما نیست.» اکبر اکبری، فرماندار ثلاث باباجانی نیز اعلام داشته است:«در شهرستان ثلاث باباجانی و روستاهای اطراف آن تاکنون هیچ‌گونه خبری مبنی بر اینکه فردی بر اثر سرمازدگی در اسکان‌های اضطراری فوت کرده باشد گزارش نشده است.» همچنین آرش زره تن لهونی، فرماندار جوانرود اظهار داشت:«شهرستان ما به‌دلیل شرایط اقلیمی دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است و اینکه مردم زلزله‌زده ما با وجود اسکان‌های اضطراری و وسایل گرمایشی دارای مشکلاتی باشند طبیعی بوده، ولی امدادرسانی به این مردم خوب پیش می‌رود. تاکنون هیچ‌گونه مورد فوتی در مناطق زلزله‌زده ما بر اثر سرمای هوا گزارش نشده است.» حسین ویس مرادی، فرماندار روانسر هم با تکذیب این خبر گفته است:«تاکنون هیچ مورد فوتی در این شهرستان و روستاهای اطراف آن بر اثر سرما در اسکان‌های اضطراری گزارش نشده است.»
****صادق زیبا کلام در گفتگو با آفتاب یزد: می‌خواهند اعتماد مردم به سلبریتی‌ها سلب شود
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در خصوص ابهام موجود در مورد اینکه کمک‌های جمع‌آوری شده توسط سلبریتی‌ها برای مناطق زلزله‌زده کجا هزینه شده است به آفتاب‌یزد گفت: بارها در خصوص اینکه قرار است با پول‌هایی که جمع کرده‌ایم چه کاری انجام دهیم، توضیح داده‌ام. حتی هفته پیش به کرمانشاه سفر کردم و آن روستایی را که می‌خواهیم در آنجا «دهکده امید» را بسازیم، مشاهده کردم. وی بیان کرد: نمایندگان مجلس به‌جای اینکه لبه تیز انتقاد را متوجه نهادها و سازمان‌هایی که باید به مردم کرمانشاه کانکس می‌دادند، کنند و از آنها در این زمینه سوال کنند، سلبریتی‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهند و می‌گویند چه کرده‌اند. در حالی که بارها و بارها توضیح داده‌ام با این پول‌ها چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم. زیبا کلام عنوان داشت: کل پولی که بنده جمع کردم به زحمت به خرید 300 کانکس می‌رسد، بنابراین به‌جای اینکه این تعداد کانکس را تهیه کنیم از همان ابتدا تصمیم گرفته شد کاری را در جهت فقرزدایی روستایی انجام دهیم و دهکده‌ای را حسب ضوابط توسعه پایدار ایجاد کنیم. در این زمینه هم با مسئولان استان و هم با مسئولان بنیاد مسکن جلسه داشتیم، بنابراین کاملا روشن است که چه کاری را قراراست انجام دهیم. این استاد دانشگاه ادامه داد: فکر می‌کنم حملاتی که به سلبریتی‌ها می‌شود به این خاطر است که به مردم بگویند نباید به سلبریتی‌ها اعتماد می‌کردید. در واقع باید به چه‌ کسانی اعتماد می‌کردید؟ زیباکلام در پاسخ به این سوال که بهتر نیست پول جمع‌آوری شده را صرف مردم کرمانشاه که در حال حاضر شرایط سختی دارند، کنید؟ گفت: نه اصلا بهتر نیست. بحث این است اگر امثال شماها از نزدیک روستاهای زلزله‌زده کرمانشاه را می‌دیدند، متوجه می‌شدند که زلزله واقعی، زلزله 21 آبان نبود، بلکه زلزله واقعی فقر است و این کار ما می‌خواهد نشان دهد که زندگی در روستا می‌تواند مترادف با فقر نباشد. وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید دولت و کسانی که متعهد به ساختن کانکس بودند را بازخواست کنند، تاکیدکرد: همه پولی را که جمع کردیم کفاف خرید 300 کانکس را می‌دهد. اگر در هر کانکس هم به فرض مثال 10 نفر اسکان داده می‌شدند یعنی 300 هزار نفر از مردم زلزله‌زده، در حالی که ما داریم صحبت از یک عدد بسیار بزرگی می‌کنیم.