ورود مردم به موضوع بودجه مبارک است

مدتی است که بحث گفتگو بین جریان‌های سیاسی موجود و جامعه مجددا مطرح شده است، از معاون اول رئیس‌جمهور تا جناح اصولگرایی امروز معتقدند که چاره راه برای برون‌رفت از مشکلات جاری کشور، ایجاد فضای تعامل و گفتگو است. در این راستا با فیض‌الله عرب سرخی گفتگویی با ایلنا داشته‌ است که در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو را می‌خوانید:
*مسئله عدم میل به گفتگو و مذاکره یک مشکل اساسی جامعه ماست؛ اگر در بسیاری از مسائل و مشکلات گفتمان شکل بگیرد، حتی اگر حل نشوند، می‌تواند تعدیل‌کننده باشد، بنابراین اصل توجه به مسئله گفتگو یک ضرورت بوده و هست، اما درباره اینکه اشخاصی از جریان اصولگرا این موضوع را مطرح می‌کنند آن هم در حالی که سال گذشته استقبالی از پیشنهاد اصلاح‌طلبان نکردند باید بگویم آنها که مخالفت کردند غیر از کسانی هستند که امسال این موضوع را مطرح می‌کنند.
*(در رابطه با آنکه افرادی که با افتخار اعلام می‌کردند احمدی‌نژاد را بر سر کار آورده‌اند، می‌گویند ما از او حمایت نکرده‌ایم.) طبعا اگر کاری کرده باشیم که دودش به چشم مردم می‌رود و از طرفی هم، اگر برای آنان حق و حقوقی قائل هستیم باید عذرخواهی کنیم.
*طبیعتاً قرار نیست ما در مقابل رفتارهای خطا، اشتباه یا خارج از برنامه آقای روحانی موضع سکوت داشته باشیم، اما توجه کنید در حال حاضر دولت آقای روحانی تقریباً چند ماه است که مستقر شده است. این مطالبه‌گری و این همه حملات و هجمه‌های گسترده علیه دولت بی‌سابقه است.


*مگر می‌شود در چند ماه مشکلات اقتصادی حل شود؟ مگر قرار بود در چند ماه مسئله بیکاری مرتفع شود؟ مگر اساسا می‌شود در یک دوره چهارساله همه مشکلات اقتصادی ریشه‌ای کشور برطرف شود؟ بنابراین نقد اصولی دارد، وقتی نقد با موازین صورت بگیرد همه موافق آن خواهند بود. اصلاح‌طلبان بیش از آنکه از شخص آقای روحانی حمایت کرده باشند از برنامه‌های وی حمایت کرده‌اند پس در حال حاضر بر مبنای برنامه‌اش در زمان‌های متناسب با در نظرگرفتن توان اجرایی باید او را نقد کنیم.
*معتقدم عملکرد آقای روحانی در این دوره چند ماهه با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته، مطلوب بوده و است.
*باید تاکید کنم یادمان نرود که برای نقد، ظرفیت‌های اقتصادی کشور را در نظر بگیریم، دولت امروز یک غائله بزرگی دارد که تقریبا تمام درآمد نفت و مالیات را به حقوق، یارانه نقدی و صندوق‌های بازنشستگی پرداخت می‌کند و عملا پولش تمام می‌شود، باید با دولت همفکری داشته باشیم و راهکارهای مناسب در حوزه درآمد و هزینه‌ها را پیش پای دولت قرار دهیم، اما به‌جای این کار‌ها یکسره به دولت هجوم می‌بریم.
*مردم مشکلاتی دارند، نمی‌توانیم بگوییم چرا مردم گرفتاری‌های خود را بیان می‌کنند. دولت باید در شنیدن مشکلات مردم صبور باشد. روشنفکران و نخبگان سیاسی باید سعی کنند با تبیین درست مشکلات دولت و مردم فضای آرامی را در جامعه ایجاد کنند.
* باید هوشیار باشیم گرفتاری در جامعه زیاد است نباید بگذاریم انتقاد دستمایه تخریب، حملات غیرمعقول و غیرمنطقی به دولت شود.
* ورود مردم به بودجه امری مبارک است، بالاخره دستگاه‌هایی هستند که پول می‌گیرند و باید به مردم پاسخگو باشند؛ مثال بزرگی هم نمی‌زنم مثلا همین دستگاه‌های کوچک که ۱۰میلیارد و ۲۰ میلیارد پول می‌گیرند باید گزارش دهند پول دولت را در کجا و چگونه خرج می‌کنند؟ اصل این ورود را منفی نمی‌بینم.
*سطح آگاهی‌های مردم بالا رفته است تا دیروز فقط در مورد وزارت ارشاد صحبت می‌کردند، اما امروز می‌بینند که کمتر از ۱۵درصد به بودجه وزارت ارشاد اختصاص یافته است. این سوال برای همه پیش می‌آید که مابقی بودجه کجاست. بقیه دستگاه‌ها که هم‌سنگ یا کمتر از وزارت ارشاد از بودجه استفاده می‌کنند هم باید در قبال مسائل فرهنگی و رفتارهای خودشان پاسخگو باشند.
*مجلس امروز در چارچوب عمل می‌کند و در حد و اندازه‌های خودش بد عمل نکرده منتها بعضی‌ها از مجلس توقع کارهایی دارند که در قدرت و اختیارش نیست.
*ما همه تلاشمان را می‌کنیم که قوی‌ترین نیرو‌ها را به درون مجلس سال ۹۸ بفرستیم. اما توجه کنید اگر باز هم ردصلاحیت شدند چه کار می‌کنیم؟ بازهم می‌گردیم نیروهایی که به این جریان نزدیک‌تر هستند را پــیـدا می‌کنیم.