اصلاح قانون در دستور کارکمیسیون بهداشت مجلس

آفتاب یزد-گروه اجتماعی:‌ مهرماه امسال و پس از پایان آزمون دستیاری دندانپزشکی، عده‌ای از داوطلبان در اعتراض به نتایج آزمون ابتدا مقابل وزارت بهداشت و یک هفته پس از آن مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
دندانپزشکان تجمع کننده خواستار بازبینی نحوه اعمال سهمیه‌ها اظهار می‌کردند در دفترچه ثبت‌نام صراحتا اعلام شده است که باقی مانده سهمیه آزاد و ایثارگر متعلق به داوطلبان سهمیه آزاد است. طبق گفته معترضان در دفترچه ثبت نام، قید شده بود که بعد از ثبت نام تغییری در سهمیه‌ها‌ی آزمون اعمال نمی‌شود و اعمال سهمیه ۵ درصدی غیرقانونی بوده است.
خواسته معترضان اما تنها به اصلاح سهمیه 5درصد در آزمون‌ها‌ی تخصصی برنمی‌گشت. به گفته معترضان این سهمیه که قرار است در آزمون کارشناسی و ارشد هم اعمال شود بی عدالتی در حق کسانی است که مشمول سهمیه آزاد هستند چرا که بیشترشان با وجود داشتن صلاحیت و کسب رتبه‌ها‌ی بالا از حق شان محروم می‌شوند.
این داوطلبان در نامه‌ای به وزارت بهداشت خواستار بازنگری جدی سهمیه‌ها‌ شده و اینکه شانس قبولی افرادی که مشمول سهمیه آزاد هستند به حالت قبل بازگردد.


اعتراضات داوطلبانی که نتوانسته بودند به رغم داشتن امتیاز بالا از سد آزمون دستیاری بگذرند به نتیجه‌ای منجر نشد. محمود صادقی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در همان زمان، آب پاکی را روی دستان داوطلبان معترض ریخت و گفت مخالفت‌ها‌ و موافقت‌ها‌
بی فایده است چرا که قانون نوشته و تصویب هم شده است.البته این نماینده مجلس از امکان وجود راه حل‌ها‌یی چون اصلاح قانون و افزایش سهمیه‌ها‌ی آزاد هم گفت اما خودش بلافاصله این امکان‌ها‌ را
بی نتیجه دانست. به گفته صادقی تغییر قانون کاری سخت و رضایت وزارت بهداشت برای افزایش سهمیه آزاد به سنگ خورده بود. این نماینده مجلس در این باره گفت:‌ «مشکل سهمیه‌ها دو راه حل دارد، اول اینکه سهمیه اضافه شده، برداشته شود که عملا این امکان‌پذیر نیست، زیرا قانون شده و در برنامه ششم آمده و اگر بخواهد تغییر کند دو سوم رای می‌خواهد و نیازمند اصلاح قانونی است که این موضوع بعید به نظر می‌رسد. راه دوم افزایش سهمیه‌های آزاد است که آن هم نیاز به بررسی دقیق و تخصیص امکانات دارد.» صادقی افزود: «طبق آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده ۷۰درصد پذیرش‌ها از طریق سهمیه است؛ یعنی ۳۰درصد سهمیه ایثارگران، حدود ۴۰ درصد سهمیه مناطق و فقط ۳۰درصد سهمیه آزاد است، که مقدار کمی است. همچنین در گذشته افرادی که از سهمیه ایثارگران استفاده می‌کردند باید ۸۰ درصد امتیاز مورد نیاز را کسب می‌کردند که این امتیاز نیز به ۷۰درصد کاهش پیدا کرده است و چون داوطلبان سهمیه ایثارگران نیز متقاضی رشته‌های برتر هستند ممکن است این موارد در کیفیت آموزشی تاثیر بگذارد.»
هر چند این نماینده مجلس در همان زمان اعتراضات از حل و فصل موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و قول داد مسئله به نتیجه برسد اما با گذشت چند ماه هنوز نتیجه‌ای از آن رسانه‌ای نشده است.
اختصاص سهمیه ورود به دانشگاه به فرزندان شهدا و ایثارگران اگرچه با اعتراض جامعه روبه رو نیست اما اعمال و اختصاص بخشی از سهمیه آزاد به این بخش با مخالفت برخی از داوطلبان و کارشناسان مواجه است! موضوعی که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آن را ضروری نمی‌داند.

ممکن است قانون برای برخی مفید نباشد
میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با آفتاب یزد درباره پیگیری مجلس برای یافتن راه حل برای اعمال سهمیه‌ها‌ در آزمون دانشگاه‌ها‌ی پزشکی می‌گوید: «دو ماه پیش در این خصوص جلساتی با حضور وزیر بهداشت داشتیم، صحبت‌هایمان را
کرده ایم و نتیجه همان است که قبلا به صورت قانون تصویب کرده‌ایم.»او با بیان اینکه دیگر این مسئله در دستور کار کمیسیون نیست و ضرورتی هم برای ورود نمی‌بینیم، می‌افزاید:‌ »دلیلی وجود ندارد سهمیه‌ها‌ی آزاد را افزایش دهیم. ظرفیت‌های اختصاص یافته به دانشگاه‌ها‌ی ما براساس آمایش‌ها‌ی سرزمین نیست و بی رویه گسترش پیدا کرده است نباید به تعداد داوطلبان صندلی درست کنیم بلکه باید نیاز مملکت را
در نظر بگیریم.» او در پاسخ به این سوال که به نظرش سلامت جامعه باید به دست افراد کاردان قرار بگیرد یا سهمیه‌ها‌ی قانونی، گفت:‌ «اعتراض حق هر داوطلبی است اما در آزمون اخیر هیچ بی قانونی نبوده و حقی ضایع نشده. وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت بر آن است هیچ وقت نمی‌توان همه را راضی کرد؛ ممکن است قانونی برای برخی مفید باشد و برای برخی دیگر نباشد.»

تلاش کمیسیون بهداشت برای اصلاح قانون
بهروز بنیادی دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان اما در پاسخ به آفتاب یزد، اصلاح قانون را غیرممکن نمی‌داند و می‌گوید: «هنوز اقدامی در این مورد نداشته ایم اما پیگیر این مسئله خواهیم بود. باید تقسیم بندی‌ها‌ و اعمال سهمیه‌ها‌ به گونه‌ای باشد که عدالت رعایت شود چرا که بسیاری از داوطلبان با وجود تلاش و کسب رتبه بالا،
پشت خط ماندند.» او با این وعده که اصلاح قانون در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار دارد، اضافه می‌کند: «اصلاح قانون در آزمون‌ها‌ی سراسری سخت خواهد بود اما حتما تلاش خواهیم کرد در رده‌ها‌ی بالاتر مقاطع تحصیلی اصلاحاتی انجام شود.»
بنیادی این را هم می‌گوید که به دلیل اهمیت موضوع پس از تصویب بودجه سال آینده حتما پیگیر این مسئله خواهد بود.

نتیجه گیری
چند ماه پس از اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری دندانپزشکی آنطور که بنیادی از اعضای کمیسیون بهداشت و مجلس قول داده، قرار است مسئله اعمال سهمیه 5درصدی در سهیمه آزاد این رشته مورد بررسی
قرار گیرد. کاری درست که باعث می‌شود کیفیت خروجی دانشگاه‌ها‌ افزایش یابد .