دیدار با ناطق ربطی به فراکسیون امید نداشت

آفتاب‌یزد- گروه سیاسی: خبر این بود، دیدار برخی از اعضای فراکسیون امید با ناطق نوری. دیداری به‌منظور صحبت در رابطه با مشکلات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی. اما تعداد اعضای فراکسیون امید که این دیدار را با او داشتند بیشتر از شش نفر نبود. همین موضوع باعث شد تا این سوال برایمان پیش بیاید که پس باقی اعضای فراکسیون امید کجا بودند؟ و چرا اساسا امیدی‌ها چنین دیداری را با ناطق نوری انجام دادند؟ مگر رهبر اصلاحات اوست؟ گفته شده عمده مباحثی که در جلسه با ناطق نوری مطرح شده، در رابطه با بودجه بود و با توجه به ریاست هشت ساله شیخ نور در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولیت‌هایی که داشته، به آسیب‌شناسی بودجه پرداخته‌اند. از سوی دیگر به غیر از ناطق ظاهرا این اعضای فراکسیون امید دیدارهای دیگری نیز داشته و قرار است داشته باشند. عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید یکی از آن شش نفر است که در دیدار با ناطق نوری حضور داشته از همین رو به سراغ او رفتیم و در اینباره با وی به گفتگو نشستیم.

اخیرا برخی از اعضای کمیسیون امید دیداری با ناطق نوری داشتند که شما هم یکی از آن اعضا بودید، جریان این دیدار چیست؟
تعدادی از نمایندگان، دغدغه مشکلات کشور در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی را دارند و در این زمینه یکسری ملاقات با سران سه قوه و همینطور دیدارهایی با شخصیت‌هایی از بزرگان انقلاب از جمله آقای ناطق داشتیم.



چرا تعداد خیلی کمی از اعضای فراکسیون امید در این دیدار حضور داشتند؟
اصلا بحث فراکسیون امید درمیان نبوده است، این جلسات و دیدارها به‌طور مستقل انجام می‌شود و به فراکسیون ارتباطی ندارد.

یعنی اتفاقی، همه شما شش نفر از فراکسیون امید شدید؟
ما شش نفر از فراکسیون بودیم، اما دیدار، مستقل انجام شد. ارتباطی با فراکسیون امید نداشت.

آیا اینگونه دیدارها با فراکسیون هماهنگ می‌شود؟
خیر! هماهنگی نیست. فراکسیون سازوکار خودش را دارد و این دیدارها به فراکسیون ارتباطی ندارد.

یعنی خود شما یک گروه شش نفره دارید که با ناطق دیدار کردید؟
خیر! این تعداد تغییر می‌کند و گاهی اوقات تا 12نفر دیدارهایمان را با مقامات انجام می‌دادیم.

هر 12 نفر‌تان امیدی هستید؟
ببینید! یک گروه خاصی نیست که بگوییم اسم و رسم داشته باشد. در این گروه، از افرادی که سابقه پارلمانی داشتند هم حضور دارند.
این گروه دنبال منافع شهر یا شهرستانشان نیز نیستند دغدغه کشوری داریم به غیر از دیدار با ناطق نوری یکسری ملاقات با سران و همینطور برخی وزرا داشتیم، ولی اگر همه افراد حضور داشته باشند 12نفر می‌شویم. بالاخره نماینده این حق را دارد با توجه به اطلاعاتی که از کشور می‌‌گیرد انفرادی هم درخواست‌ها و دیدارهایی داشته باشد.

چرا به سراغ ناطق‌نوری رفتید کسی که مدام می‌گوید از سیاست کنار رفته است؟
اولا اینکه ناطق حتی قبل از مجلس، رئیس مستقیم شخص من بوده است. در سال 62 که استاندار ایلام بودم استاندار او(که وزیرکشور بود) محسوب می‌شدم. از طرفی نظیر او، چهره‌های تاثیرگذاری که می‌توانند پیام ما را به بخش‌هایی خاص انتقال دهند چند نفر داریم؟ مگر چند نفر مثل ناطق داریم؟ ناطق رئیس مجلس بوده و از اول انقلاب پا در رکاب امام داشته است، اگر کسان دیگری هم مثل ناطق باشند با او هم دیدار می‌کنیم. این دیدارها در جهت ایجاد یک تفاهم برای نزدیک‌کردن جناح‌ها به یکدیگر صورت می‌گیرد تا مشترکات را زیاد کنیم وگرنه دنبال یک پروژه خاصی نیستیم.

این دیدار بدان معناست که اصلاح‌طلبان باز هم به‌دنبال ائتلاف با اصولگرایان معتدل در سال 98 است؟
ما آقای ناطق را یک اصولگرای اصلاح‌طلب می‌شناسیم. او جزء چهره‌های خوشفکری است که ما با او مشترکات بسیار داریم.

نتایج این دیدارها چه بوده است؟
اینطور نیست که ما با یک دیدار بخواهیم به یک نتیجه برسیم و سپس آن را رها کنیم. از طرفی این دیدارها نتیجه آنی ندارد، اما مطمئنا می‌توانیم در مسیر گفتگوی ملی گام برداریم.

دیدارهای دیگری نیز با سران اصلاحات و جهانگیری داشتید؟ قرار است چه گفتگوهای دیگری در دستورکار داشته باشید؟
تصمیم داریم دیدارهایی با علما داشته باشیم. هدف ایجاد یک اتحاد برای کنارگذاشتن اختلافات است. همه باید اصلاحات را بپذیرند و در حال حاضر آن دیدار ما با ناطق نوری به معنای چرخش ما به سمت اصولگرایان نیست. مگر روحانی اصلاح‌طلب بود؟ ولی دو دوره از او حمایت کردیم این به دلیل طیف وسیعی است که اصلاحات می‌تواند در بر بگیرد. بسیاری از اصولگرایان سابق امروز می‌توانند در میان اصلاح‌طلبان جای بگیرند.

نظر ناطق نوری درباره طرح گفتگوی ملی چیست؟
ناطق نوری معتقد است: این گفتگوها باید ادامه پیدا کند و نظرات به هم نزدیک شود و این گفتمان‌ها در اتحاد ملت تاثیر دارد.

تجمعات اخیر چقدر در این دیدارها تاثیر داشته است؟
پیشتر از این تجمعات هم چنین دیدارهایی داشته‌ایم.

آقای هاشم‌زایی حوادث اخیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟
استارت این اتفاقات قرار بود با مرگ بر روحانی زده شود، در خطابه‌های اشخاص در روز اول مشخص بود که عده‌ای به‌دنبال تایید این تجمعات به‌دلیل امیال سیاسی هستند، اینکه عده‌ای هم بر این موج سوار شوند خیلی چیز عجیبی نیست، اما اینکه بخواهیم مردم ناخرسند از وضعیت معیشتی را هم به بیگانگان نسبت دهیم کار درستی نیست. البته باید حواسمان جمع باشد.

عده‌ای می‌گویند، مشکلاتی که در دور دوم حسن روحانی رخ داد خواه ناخواه به پای اصلاح‌طلبان نیز نوشته می‌شود. تجمعات اخیر و شعارهایی علیه اصلاح‌طلبان هم باعث شد تا برخی به این نتیجه برسند که گروهی از مردم از اصلاح‌طلبان جدا شده‌اند، تا چه اندازه این موضوع را می‌پذیرید؟
می‌پذیرم. من در میان تجمعات برای مدتی در جهت گفتگو با مردم حضور پیدا کردم. بسیاری از آنها غیر از مسائل اقتصادی و معیشت نکات دیگری را نیز مطرح کردند. مثلا از مجلس انتقاد داشتند، اینکه بالاخره نقش مجلس در این میان چیست؟ و برای چه ما رای دادیم؟ مجلس باید قوی‌ترین باشد، تنها مجلسی که قابل انحلال نیست مجلس ایران است. مردم واقعا از ما نمایندگان مجلس هم ناراضی‌اند که چرا مجلس، جایگاه اصلی خودش را ندارد.

دیگر از مردم چه شنیدید؟
اینکه چرا مجوز قانونی این تجمعات طبق قانون‌اساسی داده نمی‌شود تا مردم حرف‌هایشان را بزنند. البته همین‌گونه است که یک عده خودسر بهانه به‌دست دیگران می‌دهند. عدم مجوز، یک تجمع اقتصادی و معیشتی کار را به اینجا کشاند.

فکر می‌کنید دیدارهای شما که در قالب فراکسیون هم نیست می‌تواند راهگشای این مشکلات شود؟
نمی‌خواهم بگویم حضور ما 6-5 نفر در دیدارها این مشکلات را حل می‌کند، اما ما به‌دنبال آن هستیم تا خواست مردم را فراهم کنیم.

آقای هاشم‌زایی مشخصا می‌پذیرید که جنس اعتراضات مردمی از سال 96 تغییر پیدا کرده است و اینبار اصلاح‌طلبان را هم مورد هدف قرار داده؟ آیا این به این معناست که مردم از اصلاح‌طلبان نیز دلسرد شده‌اند و به عبارتی بخشی از مردم از اصلاح‌طلبان عبور کردند؟
اگر نگوییم همه مردم، اما عبور بخشی از مردم از اصلاح‌طلبان را قبول دارم. وقتی مردم نتیجه آرایشان آن چیزی که می‌خواهند نیست طبیعی است.

پس این دلسردی از اصلاح‌طلبان را قبول دارید؟
بله و به آنها حق هم می‌دهیم.

با این اوصاف برای 98 اصلاح‌طلبان نباید نگران باشند؟
به‌عنوان یک فرد در تشکل اصلاح‌طلبی پاسختان را نمی‌دهم، اما به‌عنوان یک فرد در جامعه باید بگویم که نگران هستم.

فکر می‌کنید جناح اصلاح‌طلب چه تغییری باید در خود انجام دهد تا بار دیگر بخشی از مردم که از او دل‌زده شدند را به خود جلب کند؟
ما باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم هنوز هم مردم فکر می‌کنند مجلس از آنِ اصلاح‌طلبان است درحالیکه اینطور نیست، بهترین راه در چنین شرایطی صداقت است.

قرار نیست در آینده دیدارهای اخیرتان را به‌صورت فراکسیونی شکل دهید؟
در بعضی مباحث چرا، به‌خصوص آنکه در هفته دیگر بحث بودجه نیز در مجلس قرار است مطرح شود و به‌نظر می‌آید وارد مباحث جدیدی در کشور خواهیم شد.