قطر: عربستان منطقه را ناامن کرده است

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر گفت که سیاست‌های عربستان موجب ناامنی منطقه شده است.
به گزارش منابع خبری قطر، وزیر خارجه این کشور در حاشیه نشست جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، گفت: عربستان تنها با قطر مشکل ندارد، اقدامات این کشور در لبنان و یمن اوضاع را ناامن کرده است لذا معتقدیم برخلاف آنچه اکنون جریان دارد، تنش‌ها در منطقه با تهدید حل نمی‌شود.
وی گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم که عربستان، قطر را کشوری تحت نفوذ خود می‌خواهد اما این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.
به گفته شیخ محمد آل ثانی، قطر هویت، استقلال و تاریخ خود را دارد، تصمیمات خود را مستقل می‌گیرد و این موضوع قابل مذاکره نیست و در آینده نیز همین رویه باقی خواهد ماند.


وزیر خارجه قطر گفت که مردم این کشور برای دفاع از هویت خود آماده هستند، هر چند گفت وگو و مذاکره را تنها راه برای خروج از تنش در منطقه می‌دانیم.
در همین حال نماینده دائم عربستان در سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم دوحه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه با اشاره‌ای کنایه آمیز به مساحت کوچک قطر گفت: این کشور می‌خواهد این سامانه را در کجا مستقر کند؟
به گزارش ایرنا، «عبدالله المعلمی» این موضوع را در گفت و گو با خبرگزاری تاس روسیه و پس از جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد عنوان کرده است.
«فهد محمد العطیه» سفیر قطر در روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد: دوحه درصدد خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه است.
سخنان نماینده سعودی درحالی مطرح می‌شود که مقام‌های عربستانی سعودی و روسی در مسکو قرارداد اولیه‌ای خرید سامانه‌های موشکی اس 400 را امضا کردند. امضای این توافق در حاشیه سفر مهرماه 96 «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی به مسکو انجام شد.
علاوه بر قطر و عربستان، روسیه قرار است، این سپر دفاع موشکی را به ترکیه، هند، چین نیز بفروشد.
سامانه زمین به هوای اس-400 مشهور به پیروزی (Triumf) نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که طراح آن مرکز طراحی الماس می‌باشد و نسل پیشرفته خانواده پدافند هوایی اس-300 به‌شمار می‌رود.
از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس 400 روسیه یک حق برای دولت قطر است.
به گزارش روسیا الیوم، دانا وایت، سخنگوی پنتاگون در کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی پیرامون امکان خرید سامانه‌های اس 400 روسیه توسط قطر گفت: این امر یک تصمیم حاکمیتی متعلق به قطر است.
کارشناسان منطقه‌ای موضع اخیرآمریکا درباره آزاد بودن قطر برای خرید سامانه موشکی اس 400 روسیه را به معنای فروش سیستم‌های موشکی آمریکا به امارات و دیگر کشورهای عرب تفسیر می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز پیش فروش سکه از 15 بهمن‌ماه رهبر انقلاب در دیدار خانواده شهید ییلاقی مطرح کردند: نسل سوم، امیدبخش‌تر از نسل اول است در صورتی که بتواند ایمانش را حفظ کند افشای طرح آمریکا درباره تجزیه سوریه و تحت قیمومیت قرار گرفتن آن قطر: عربستان منطقه را ناامن کرده است در دیدار وزیر نیرو مطرح شد: تاکید مراجع بر ضرورت فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف انرژی بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور از این هفته در مجلس آغاز می‌شود خانه تکانی آقای رئیس جمهور تجمع در لندن در اعتراض به سفر قریب الوقوع محمدبن‌سلمان بزرگترین واحد تولید آهن اسفنجی دنیا هفته جاری در نی‌ریز افتتاح می‌شود ترامپ خطاب به فلسطینیان: با اسرائیل مذاکره کنید وگرنه کمک مالی قطع می‌شود! العبادی: اربیل با تحویل کامل نفت‌ به بغداد موافقت کرده است نگرانی آمریکا نسبت به روند انتخابات ریاست جمهوری در مصر دبیر کل ناتو: دخالت روسیه در انتخابات کشورهای خارجی را جدی می‌گیریم دادگاه برزیل پاسپورت "لولا داسیلوا" را گرفت آغاز مذاکرات "ائتلاف بزرگ" در آلمان