در دیدار وزیر نیرو مطرح شد: تاکید مراجع بر ضرورت فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف انرژی

بخش خبر شهرستان: وزیر نیرو و هیئت همراه در سفر به قم با چند تن از مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو و گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت منابع آب و برق کشور ارائه کرد.
در این دیدارهای جداگانه مراجع تقلید در رهنمودهایی با استناد به آیات و روایات بر اهمیت صرفه جویی تاکید و خواستار فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت مصرف انرژی شدند.
حضرت آیت‌الله صافی: باید نسبت به نحوه استفاده از منابع ملی حساس بود
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با وزیر نیرو گفتند: آب و برق جزو منابع ملی است و باید با کمک همگان آنها را به صورت منطقی و درست استفاده کنیم.


ایشان با تاکید بر اینکه مردم باید از آب و برق به صورت درست و منطقی استفاده کنند، خاطرنشان کردند: حال که این‌ نعمات خدادادی در اختیار ما قرار گرفته باید استفاده بهینه از آنها را مد نظر داشته باشیم.
این مرجع تقلید با تقدیر و تشکّر از فعّالیت‌های این وزارت‌خانه، با اشاره به نعمت آب و برق، گفتند: همه باید با استفاده صحیح از این نعمت‌ها، قدردان آن باشیم و مشکلاتی را که در این زمینه هست با استمداد از خداوند متعال و تدبیر و مدیریت صحیح، رفع نماییم.
آیت‌الله صافی گلپایگانی در قسمت دیگری از توصیه‌های خود، رضای خداوند را در خدمت به مردم مخصوصا ضعیفان، دانسته و افزودند: هر چه بیشتر به فکر مردم مخصوصا مردم مستضعف باشید، رضای خداوند بیشتر فراهم می‌شود. ایشان همچنین گفتند: ما چیزی نمی‌خواهیم غیر از اینکه مردم در راحتی و رفاه باشند و باید در این مسیر حرکت کرد و در برنامه‌ها، اولویت شما، مردم بخصوص نیازمندان باشد.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی: باید تمام تلاش مسئولین در جهت رفع مشکلات مردم باشد
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیزدر دیدار اردکانیان وزیر نیرو و هیئت همراه اظهار داشتند: آنکه ما را آفرید، جهان را آفرید و ارتباط ما با جهان را آفرید، به ما تاکید کرد که میان اجزاء این مثلث ارتباط همیشگی وجود دارد؛ برخی خیال می‌کنند بین انسان، زمین و آسمان ارتباطی وجود ندارد و ارتباط ما با عالم گسسته است لذا برای آنها افسانه است که اگر کسی بیراهه برود روزی‌اش کم می‌شود یا نزول باران و رحمت الهی کاسته می‌شود.
ایشان ادامه دادند: طبق نظام خلقت الهی، اگر کسی بیراهه نرود فیض و رحمت نیز با او خواهد بود، این یک مساله علمی است که برای بسیاری هنوز حل نشده است.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود به برخی معضلات و مشکلات کشور اشاره کردند و بیان داشتند: بزرگترین مشکل ما «بی عرضگی و سوء مدیریت» است، درحالی که توان و ظرفیت تولید بسیاری از محصولات در کشور وجود دارد اقدام به واردات آنها می‌شود.
ایشان تصریح داشتند: سرمایه فروشی بی‌عرضگی است و تجارت نیست! ما امروز با فروش نفت که سرمایه ماست زندگی می‌کنیم درحالی که باید صنایع تبدیلی مانند پتروشیمی‌ها در کشور گسترش پیدا کنند.
آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: دانشگاه‌های ما نباید پشت میزنشین تربیت کند، وظیفه دانشگاه تامین نیروی کار متخصص برای کشور است، دانشگاه ما باید جوانانی تربیت کند که سنگ و خاک این مملکت را به مرمر و طلا تبدیل کنند.
ایشان تاکید داشتند: این کشور به لطف الهی همه چیز دارد، با شرافت‌ترین و با کرامترین مردم جهان را ما در اختیار داریم و این را در طول تاریخ اثبات کرده ایم، حیف است این مملکت با فقر درگیر باشد، باید تمام تلاش و کوشش مسئولین در جهت رفع مشکلات این مردم باشد، ما به دولت محترم به عنایت الهی امید داریم و توقع ما این است که کمربند خدمت را با عقل و عدل محکم ببندید تا موفق باشید.
حضرت آیت‌الله سبحانی: برای جلوگیری از هدر رفت آب باید به جامعه آموزش داد
حضرت آیت‌الله سبحانی نیزدر دیدار، وزیر نیرو گفتند: در قرآن درباره قمر، تعبیر به «منیرا»، اما درباره شمس تعبیر به «سراج» شده و دلیل آن نکته علمی است؛ چرا در مورد شمس تعبیر به سراج و درمورد قمر، منیرا تعبیر شده است. قرآن برای تمام قرن‌ها معجزه است و پیامبر اسلام(ص) با همین معجزه مشکلات جامعه را حل و فصل می‌کردند، دلیل اینکه در مورد قمر تعبیر به منیرا و شمس، سراج بکار رفته برای این است که نور از آنِ قمر نیست، بلکه از خورشید است، یعنی قمر نورش با واسطه خورشید است و از خود چیزی ندارد.
این مرجع تقلید با تاکید براینکه از معجزات خدای متعال این است که پیامبر(ص) درس نخوانده، ولی ایشان منظم سخن می‌گفتند، اظهار داشتند: دلیل آن این است که قرآن معجزه الهی است و آن زمان مردم این را نمی‌فهمیدند و درک نداشتند.
ایشان با تاکید براینکه خشک سالی دلایلی دارد و هر فرد یا مسئولی از نگاه خود درمورد خشک سالی بحث می‌کند، افزودند: در همین دهات بالای قم چند رودخانه جاری است و آب‌ها در بیابان جاری می‌شود، اگر این آب‌ها جمع‌آوری شود، خیلی از مشکلات حل می‌شود. بنابراین این چنین اموری می‌توان با برنامه‌ریزی و رسیدگی بهتر جلوی هدر رفتن آب را گرفت و به آن سر و سامان داد.
آیت‌الله سبحانی گفتند: اما دلیلی که قرآن برای خشک سالی دارد این است، می‌فرماید«بین مردم، پاکی و ارسال آسمانی رابطه است. پاک باشید، نزولات آسمانی بیاید، معنایش این است پاک نباشید، نزولات نخواهد آمد».
این مرجع تقلید بیان داشتند: باید جامعه را به پاکی دعوت کرد؛ این همه ربا در کشور است، آن را لباس پاکی پوشیدیم جامعه را گرفتار کردیم.
ایشان افزودند: بنابراین برای جلوی گیری از هدر رفتن آب و نزولات آسمانی دو کار لازم است انجام داد و در این شرایط ضرورت دارد، باید به جامعه آموزش داد و از طرفی در جامعه پاکی ایجاد کرد تا خدا به جامعه عنایت کند؛ این خبری که قرآن در مورد نزولات آسمانی و پاکی می‌دهد، قطعی و حتمی است.
آیت‌الله سبحانی اظهار داشتند: امیدواریم مردم را در مورد چگونگی استفاده از آب آموزش دهیم. در این ایام در شهر قم شاهد بودیم، مردم برای نزولات باران، نماز باران خواندند، اما یک بار کافی نیست، باید این نماز باران تکرار کرد تا ان شاء‌الله خدا هم به مردم رحم کند و نزولات را بفرستد.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی: در اصلاح مصرف آب فرهنگ سازی شود
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در دیدار وزیر نیرو گفتند: مسئله آب از موضوعات حیاتی کشور به شمار می‌رود و جزو احتیاجات اصلی مردم به شمار می‌رود.
این مرجع تقلید بر خدمت رسانی بیشتر به مردم تاکید کردند و افزودند: در اسلام مسئولیت به فردی، اجتماعی و شغلی تقسیم شده است. براساس فرهنگ اسلام همه مردم نسبت به هم مسئولیت دارند.
ایشان بیان داشتند: مسئولیت دوم اجتماعی است، زندگی انسانها هم اجتماعی است و همه نسبت به یکدیگر درجامعه مسئول می‌باشیم.
آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه در شرایط فعلی که آب کم است مردم هم وظیفه‌ای دارند و لازم است درست مصرف کنیم گفتند: منظور از مصرف یعنی حد و مرز مصرف را مشخص کنیم و براساس آن مصرف نمائیم.
ایشان بیان داشتند: از جمله مسائلی که می‌تواند در اصلاح مصرف اثرگذار باشد فرهنگ سازی است؛ اگر در هر کاری فرهنگ سازی کنیم موفق خواهیم بود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: تشویق می‌تواند در مسیر فرهنگ‌سازی اثرگذار باشد
همچنین حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار رضا اردکانیان وزیر نیرو و معاونین، با اشاره به شرایط خشکسالی در کشور گفتند: در شرایط سختی از نظر آب و برق قرار داریم و خشکسالی در کشور وجود دارد که امیدواریم به لطف خدا برطرف شود.
ایشان افزودند: اولین کاری که باید انجام شود فرهنگ‌سازی برای مردم است. اما باید از تمام رسانه‌ها استفاده کرد و مساله در نماز جمعه‌ها، منابر و صدا و سیما با زبان‌های مختلف بیان شود که در مصرف آب و برق مردم صرفه جویی کنند و بیش از نیاز مصرف نکنند. متاسفانه درحال حاضر مصرف‌ها بیش از نیازهاست.
با بیان این که فرهنگ سازی بار‌ کار را سبک خواهد کرد و اگر انجام شود موثر است، اظهار داشتند: برای فرهنگ سازی باید مطالب را تکرار کنیم و از آن خسته نشویم از این رو با استفاده از تمامی قالب‌ها مانند نمایش، فیلم، مصاحبه، میزگرد و راه‌های مختلف دیگر باید وارد کار شد.
ایشان با اشاره به مشکلات مصرف انرژی در کشور ادامه دادند: متاسفانه آب و برق درست مصرف نمی‌شود و باید برای آن چاره اندیشی شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که در کنار فرهنگ سازی باید مشوق‌هایی نیز وجود داشته باشد، ابراز داشتند: تشویق هم می‌تواند در مسیر فرهنگ‌سازی اثرگذار باشد.
این مرجع تقلید عنوان کردند: استفاده کردن از انژری خورشید در کشور باید مورد توجه باشد، این منبع هنوز به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است درحالی که می‌توان نهایت استفاده را انجام داد.
ایشان با اشاره به گلایه‌های مردم درباره هزینه‌های آب و برق خاطرنشان کردند: مردم می‌گویند گاهی دست اندرکاران آب و برق، قیمت را بالا می‌برند، این که اعلام نشده، قیمت‌ها بالا رود برای مردم قابل قبول نیست از این رو باید اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد تا نارضایتی برای مردم پیدا نشود.
این مرجع تقلید اضافه کردند: باید ملاحظه مردم را کرد گاهی به مجرد تاخیر سخت گیری شده و آب و برق را قطع می‌کنند که باید بیشتر مدارا کرد، حواشی قبض‌ها که از مردم دریافت می‌شود هم باید مشخص باشد.ایشان در پایان بیان کردند: امیدواریم همه دست به دست هم بدهند و این مشکلات را با لطف خداوند برطرف سازند.
*وزیر نیرو: خشک سالی وکم آبی در کشور پدیده مستمر خواهد بود
به گزارش خبرگزاری «حوزه» وزیر نیرو نیزدر دیدار با مراجع درگزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود، با بیان اینکه در چهار ماه امسال تا آخر دی ماه 30 درصد نسبت به سال قبل کم آبی داشتیم، گفت: برای استفاده از منابع آبی نیازمند همکاری بیشتر مردم با دستگاهها می‌باشیم؛‌لازم است این همکاری حتی در بحث کشاورزی هم از طریق اصلاح مصرف صورت گیرد.
وی افزود: از این به بعد در کشور خشک سالی وکم آبی پدیده مستمر خواهد بود، این طور نیست که یک امر غیر مترقبه باشد و تجربه نشان داده هرموقع همه نهادها با هم همکاری کردند مشکلات کشور بهتر حل شده است.وزیر نیرو افزود: برای رفع مشکل آب و خشک سالی که امر جدی کشور است، نیازمند همکاری دستگاهها و ارتباط وسیع‌تر مصرف‌کننده هستیم. باید مصرف‌کننده بداند در این شرایط چگونه آب را مصرف کند.
اردکانیان اظهار داشت: در شرایط فعلی باید برای استفاده از پساب و مصرف بهینه آب برنامه‌ریزی کرد. امروز چیزی به نام آب فضلاب وجود ندارد و می‌توان آب فضلاب راتصفیه کرد و در بحث کشاوزی استفاده نمود.
وزیر نیرو اظهار داشت: از دیگر راه حلها، شیرین کردن آب دریا و جلوی گیری از هدر رفتن آب است. امروز آب‌ها به دلیل پوسیدگی لوله به هدر می‌رود، می‌شود با برنامه‌ریزی بهتر جلوی هدر رفت آب را گرفت.وی گفت: در موضوع کشاوزی نمی‌توانیم مانند سابق ادامه بدهیم، بلکه بایدبتوانیم نوع کشت را با فن آوری تغییر دهیم، این امر نیازمند به همکاری بیشتر مردم با دستگاه‌ها است.
وزیر نیرو عنوان کرد: در دوره‌ای قرار داریم که ارتباط با دستگاه‌های جمعی، ائمه جمعه و جماعات و سایر اقشار می‌تواند مشکلات کم آبی را کم کند، باید در شرایط فعلی که مشکل کم آبی قطعی است به سمت سازگاری با کم آبی پیش رویم و در مسائل کشاوزی اصلاح آب را تغییر دهیم.
اردکانیان گفت: در برق درمقایسه بادنیا مصرف بالایی داریم می‌توانیم یک سوم مصرف را کاهش دهیم. این ابتدای نیازمند به درک بهتر از مصرف است.
وزیر نیرو عنوان کرد: با وجود همه مشکلات ولی جای امید است که در کشور نیروی انسانی خوبی وجود دارد و می‌توانند با پشتوانه از متخصصان مشکلات را حل کرد، ولی بیش از گذشته نیازمند به رهمنود از بزرگان برای ادامه راه هستیم تا بتوانیم شرایط بهتری را فراهم آوریم.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز پیش فروش سکه از 15 بهمن‌ماه رهبر انقلاب در دیدار خانواده شهید ییلاقی مطرح کردند: نسل سوم، امیدبخش‌تر از نسل اول است در صورتی که بتواند ایمانش را حفظ کند افشای طرح آمریکا درباره تجزیه سوریه و تحت قیمومیت قرار گرفتن آن قطر: عربستان منطقه را ناامن کرده است در دیدار وزیر نیرو مطرح شد: تاکید مراجع بر ضرورت فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف انرژی بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور از این هفته در مجلس آغاز می‌شود خانه تکانی آقای رئیس جمهور تجمع در لندن در اعتراض به سفر قریب الوقوع محمدبن‌سلمان بزرگترین واحد تولید آهن اسفنجی دنیا هفته جاری در نی‌ریز افتتاح می‌شود ترامپ خطاب به فلسطینیان: با اسرائیل مذاکره کنید وگرنه کمک مالی قطع می‌شود! العبادی: اربیل با تحویل کامل نفت‌ به بغداد موافقت کرده است نگرانی آمریکا نسبت به روند انتخابات ریاست جمهوری در مصر دبیر کل ناتو: دخالت روسیه در انتخابات کشورهای خارجی را جدی می‌گیریم دادگاه برزیل پاسپورت "لولا داسیلوا" را گرفت آغاز مذاکرات "ائتلاف بزرگ" در آلمان