بزرگترین واحد تولید آهن اسفنجی دنیا هفته جاری در نی‌ریز افتتاح می‌شود

فولاد نی‌ریز در استان فارس یکی از هفت طرح فولاد استانی است که پس از گذشت حدود یک دهه انتظار، هفته جاری افتتاح می‌شود.
به گزارش ایرنا، برنامه افتتاح طرح‌های فولاد استانی از آذرماه 1395 با فولاد سپید دشت در استان چهارمحال و بختیاری کلید خورد و این روند تا سال 1397 نیز تداوم خواهد داشت.
فولاد نی ریز (استان فارس) چهارمین طرح از فولادهای استانی است که در مدار تولید قرار می‌گیرد و به این ترتیب در بخش آهن اسفنجی نزدیک به 60درصد فولادهای استانی محقق می‌شود.
قرار است واحد تولید آهن اسفنجی «نی ریز» هفته جاری توسط معاون اول رئیس جمهوری به افتتاح رسمی برسد.


کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد نی ریز از جمله کارخانه‌های فولاد استانی است که به روش فناوری پِرِد (PERED) به عنوان یک روش ایرانی احداث شده است.
افتتاح این واحد فولاد سازی استانی، درحالی محقق می‌شود که ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی دنیا معرفی می‌شود و در واقع این مهم دستاورد بزرگی برای جامعه صنعتی کشور به شمار می‌رود.
تولید آهن اسفنجی به روش پرد، مصرف آب و انرژی، پایین و کیفیت محصول را ارتقا می‌بخشد.
شرکت «فولاد غدیر نی ریز» با سهامداری 65 درصدی سرمایه‌گذاری غدیر و 35 درصدی ایمیدرو تشکیل و این سازمان به عنوان کارفرما وظیفه تکمیل پروژه را به عهده گرفت.
فولاد سپید دشت (چهارمحال و بختیاری)، شادگان (خوزستان)، نی ریز (فارس)، قائنات (خراسان جنوبی)، سبزوار (خراسان رضوی)، میانه (آذربایجان شرقی) و فولاد بافت (کرمان) هفت طرح فولاد استانی است که در دولت نهم آغاز شد ولی به دلیل مشکلات مالی سالها متوقف ماند، اما دولت یازدهم از نیمه دوم 1392 تکمیل این طرح‌ها را کلید زد.
جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد را هدفگذاری کرده که از این رقم 15 تا 20 میلیون تن برای صادرات پیش‌بینی شده است.
ایران اکنون چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می‌شود که با تحقق برنامه سند چشم انداز، انتظار می‌رود کشورمان به جایگاه هفتم جهان ارتقا یابد.
تامین مالی طرح‌های صنعت و معدن مانند هفت طرح فولادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی توسط بانک صنعت و معدن انجام شده و قرار است درسالهای 98- 1397 همه آنها علاوه بر احیا، فولادسازی‌ها نیز وارد مدار تولید شوند.
برپایه این گزارش، بانک صنعت و معدن تامین مالی 50 درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور را برعهده گرفته و اکنون 13 طرح فولادی نیز با تسهیلات این بانک درحال اجراست.
انتظار می‌رود در سه سال آینده تولید فولاد از 25 میلیون تن در سال گذشته و سهم ایران در تولید جهانی از یک درصد به 1.5 درصد افزایش یابد؛ این امر به ارتقای رتبه جهانی ایران در این صنعت از 14 به 11 منجر می‌شود.
تامین مالی هفت طرح فولاد استانی سپید دشت (چهارمحال و بختیاری)، نی ریز (فارس)، قائنات (خراسان جنوبی)، شادگان (خوزستان)، سبزوار (خراسان رضوی)، بافت (کرمان) و میانه (آذربایجان شرقی) که در قالب فاینانس چین صورت گرفته، از اقدام‌های مهم در این بخش است.
گشایش خطوط اعتباری چین برای طرح‌های فولادی کشور با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی صورت گرفت.
تزریق 18 هزار میلیارد ریال به طرح‌های هفت گانه فولادی در دولت یازدهم گام مهمی است که در این زمینه برداشته شد، این منابع شامل 9 هزار و 140 میلیارد ریال و 26 میلیون یورو برای بخش آهن اسفنجی و هفت هزار و 520 میلیون ریال در بخش فولادسازی است.
انتظار می‌رود فولاد بافت (کرمان) و فولاد قائنات (خراسان جنوبی) اواخر امسال یا سه ماهه نخست سال 97 به افتتاح برسد.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز پیش فروش سکه از 15 بهمن‌ماه رهبر انقلاب در دیدار خانواده شهید ییلاقی مطرح کردند: نسل سوم، امیدبخش‌تر از نسل اول است در صورتی که بتواند ایمانش را حفظ کند افشای طرح آمریکا درباره تجزیه سوریه و تحت قیمومیت قرار گرفتن آن قطر: عربستان منطقه را ناامن کرده است در دیدار وزیر نیرو مطرح شد: تاکید مراجع بر ضرورت فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف انرژی بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور از این هفته در مجلس آغاز می‌شود خانه تکانی آقای رئیس جمهور تجمع در لندن در اعتراض به سفر قریب الوقوع محمدبن‌سلمان بزرگترین واحد تولید آهن اسفنجی دنیا هفته جاری در نی‌ریز افتتاح می‌شود ترامپ خطاب به فلسطینیان: با اسرائیل مذاکره کنید وگرنه کمک مالی قطع می‌شود! العبادی: اربیل با تحویل کامل نفت‌ به بغداد موافقت کرده است نگرانی آمریکا نسبت به روند انتخابات ریاست جمهوری در مصر دبیر کل ناتو: دخالت روسیه در انتخابات کشورهای خارجی را جدی می‌گیریم دادگاه برزیل پاسپورت "لولا داسیلوا" را گرفت آغاز مذاکرات "ائتلاف بزرگ" در آلمان