مرگ دومین کودک به دلیل سرما رئیس سازمان هلال احمر در دوبی!

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: مرگ بارترین زلزله امسال جهان، دو ماه و دو هفته پس از وقوع همچنان قربانی می‌گیرد؛‌ با آتش سوزی، سرما و خودکشی.
دقیقا چهار روز پیش بود که خبر مرگ کودک دو ساله‌ای به نام سارینا بر اثر سرما در شبکه‌های اجتماعی دست به دست گشت. خبری که از سوی نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی هم تایید شد. یک روز پس از انتشار خبر مرگ سارینا بر اثر سرما، شهاب نادری نماینده مجلس از مرگ و میر زلزله زدگان بر اثر سرما و نبود امکانات خبر داد.
او روز چهارشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس در تذکری شفاهی اعلام کرد که از زمان شروع سرما در مناطق زلزله زده تاکنون چند نفر به علت نبود تجهیزات گرمایشی و زندگی در چادر بر اثر سرمازدگی جان باخته‌اند. او این را هم اضافه کرد که «مشکلات مردم در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه ادامه دارد و قول‌های مسئولان برای رسیدگی سریع به حادثه دیدگان عملی نشده است.» این نماینده همچنین گفت که «استمهال وام‌ها، سهمیه کنکور و همچنین تحویل پول و کانکس از جمله مواردی است که دولت باید در خصوص مناطق زلزله‌زده به آن توجه کند و باید موارد ذکر شده هر چه سریع‌تر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه رعایت شود چرا که ما در شرایط خوبی به‌سر نمی‌بریم و شب گذشته چند نفر در کرمانشاه از سرمازدگی فوت شدند.»
۲۰ مورد اقدام به خودکشی، فوت ۴ کودک به علت سرمازدگی و احتمال خطر مرگ ۳۰ نوزاد به دلیل نبود امکانات و تجهیزات گرمایشی، دیگر آماری بود که از سوی شهاب نادری مطرح شد.


خبر تایید شده از سوی نماینده مجلس اما از سوی استاندار کرمانشاه رد شد. هوشنگ بازوند یک روز پس از اظهارات شهاب نادری، به گزارش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این باره استناد کرد و گفت: «صددرصد مطمئنم هیچ کس در مناطق زلزله زده بر اثر سرما فوت نشده است. حتی خود آقای نادری هم این خبر را تایید نمی‌کنند و مطلقاً صحت ندارد.» او در پاسخ به اینکه مشاهدات خبرنگاران از مناطق زلزله زده که همچنان عده زیادی از زلزله زده‌ها در سرپل ذهاب در چادرها زندگی می‌کنند، گفت: «همه مردم زلزله زده کانکس گرفته‌اند آنهایی هم که در چادرها زندگی می‌کنند خانه شان نیاز به تعمیرات دارد و می‌توانند به داخل خانه‌های شان بروند.»
بهمن روشنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در تایید حرف‌های استاندار اعلام کرد هیچ مورد از مرگ بر اثر سرما در منطقه زلزله زده گزارش نشده است. او در واکنش به ادعای پدر کودک دوساله که به رسانه‌ها گفته بود دخترش به دلیل تب شدید و تشنج و نداشتن سرپناه در منطقه زلزله زده روستای ناوه فره استان جانش را از دست داده است هم بیان کرد که سارینا نه به علت سرما بلکه به دلیل سرماخوردگی و تب و تشنج ناشی از آن فوت شده است.
اکبر سنجابی فرماندار اورامانات کرمانشاه هم در حالی که از کمبودها در وضعیت رسیدگی به زلزله‌زدگان گفت اما او هم موارد مرگ را تکذیب کرد: ‌«کمبودهایی در وضعیت رسیدگی به زلزله زدگان وجود دارد ولی شرایط به گونه‌ای نیست که فردی در مناطق زلزله زده تاکنون بر اثر سرمازدگی فوت کرده باشد.»

مرگ کودک ۴ ماهه بر اثر سرما
تکذیب‌ها درباره مرگ ناشی از شرایط وخیم زلزله‌زده‌ها در حالی همچنان ادامه دارد که دیروز خبرگزاری تسنیم از فوت کودک چهارماهه در این منطقه بر اثر سرما خبر داد.
محمد دومین قربانی سرمازدگی بعد از سارینا در روستای کوئیک صیفوری است که به دلیل سرما و عفونت ریه جان خود را از دست داد. پدر کودک به تسنیم گفت: «پس از زلزله کرمانشاه و پس از تخریب خانه مان در چادری که توسط خیرین به ما داده شده بود زندگی می‌کردیم که از همان زمان و به دلیل سرمای شدید در شب‌ها محمد دچار سرماخوردگی شد. او گفته است: «با توزیع کانکس توسط خیرین و سایر بخش‌ها، به مسئولان مربوطه مراجعه کردم و درخواست کانکس دادم اما در آن زمان با پاسخ منفی آنها روبرو شدم و عنوان کردند که افراد دیگری در اولویت قرار دارند. بیماری محمد، ۱۵دی ماه تشدید شد و در نهایت پزشکان، پسرم را در بیمارستان محمد‌کرمانشاهی (بخش آی سی‌یو) بستری کردند و وی تا ۲۳ دی ماه در این بخش بستری بود.
۲۳ دی ماه در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه ظهر چشم‌های محمد از این دنیا بسته شد و برای همیشه ما را تنها گذاشت که این اتفاق شوک شدیدی به مادرش داده و پس از گذشته حدود دو هفته هنوز به حالت عادی برنگشته است.»
خبر مرگ محمد پس از دو هفته در حالی رسانه‌ای شد که دیروز طیب قدیمی نماینده ویژه وزیربهداشت در مناطق زلزله‌زده غرب کشور در گفتگو با ایسنا، مرگ بر اثر سرما در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را تکذیب کرد.

هلال احمر دو ماه و دو هفته پس از زلزله
دو ماه و دو هفته از وقوع زلزله ۳/۷ ریشتری ازگله کرمانشاه گذشته، زلزله‌ای که سرپل ذهاب، قصر‌شیرین، ازگله و دالاهو در کرمانشاه و بخش‌هایی از عراق را لرزاند. زلزله در ایران بیش از ۵۰۰ کشته و ۴ هزار مصدوم برجای گذاشت و ۷۰ هزار نفر را بی خانمان کرد.
پس لرزه‌های زلزله کرمانشاه در حالی هنوز ادامه دارد که بر اثر مشاهدات میدانی خبرنگاران و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از زلزله‌زدگان در سرمای منطقه در چادر زندگی می‌کنند. از همان زمان وقوع حادثه اقدامات هلال احمر در مناطق زلزله زده با حاشیه‌های بسیاری روبه رو بود. از اقدام دیرهنگام این سازمان برای حضور در منطقه تا اسکان موقت زلزله زدگان. انتقادات خیلی زود شبکه‌های مجازی را درنوردید. هر چند مدیران سازمان تلاش کردند با برگزاری نشست خبری انتقادات را پاسخ دهند اما با انتشار اخبار و حاشیه‌ها از مراکز زلزله زده با گذشت بیش از دو ماه از زمان وقوع حادثه باز هم حواشی سربرآورده‌اند.
یکی از سوالاتی که افکار عمومی با انتشار اخبار مرگ بر اثر سرمازدگی با آن مواجه است این است که با وجود انتشار این اخبار رئیس سازمان هلال‌احمر کجاست؟ و چرا این سازمان مسئول، پاسخی برای رد یا تایید اخبار غیررسمی ندارد؟

رئیس هلال احمر کجاست؟
پیگیری‌های خبرنگار آفتاب یزد حاکی از آن است که علی اصغر پیوندی برای معارفه عاطفه رئوفی به عنوان «رئیس مراکز درمانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» در کشور امارات متحده عربی در دوبی به سر می‌برد. او در حالی برای مراسم معارفه انتصابی که ۱۹ آذر انجام شده و بازدید از مراکز هلال احمر به این کشور سفر کرده است که یک روز از انتشار اخبار از مرگ کودک ۴ ماهه بر اثر سرما در کرمانشاه گذشته است.
هر چند مسئولان سازمان هلال احمر معتقدند مسئولیت این سازمان در مناطق حادثه دیده یک‌ماه است که پایان یافته و رسیدگی به زلزله زدگان برعهده نهادهای دیگر است اما حضور نفر اول سازمانی که مدعی است تنها مرکز کمک به حادثه دیدگان در زمان حوادث است و بارها به حضور اشخاص و کمک رسانی خارج از این سازمان پس از زلزله کرمانشاه انتقاد کرده است، در روزهایی که به نظر می‌رسد وضعیت زلزله زدگان به وضعیتی خاص رسیده است، در خارج از ایران به جای همراهی با زلزله‌زدگان چه ضرورتی دارد؟