فضای مجازی بلای جان‌مان شده است

آفتاب یزد- گروه سیاسی: با اتفاقات دی ماه امسال و بعد از آنکه دستان وزیر دولت برای مدتی روی دکمه فیلترینگ تلگرام رفت، برخی از این اظهارنظر که گفته شد فیلترینگ این شبکه‌های اجتماعی موقتی است دلخور شده و خواستار تعطیلی دائم آن بودند. اما علی رغم همه مخالفت‌ها‌، حسن روحانی بنا به اصراری که داشت؛ زمانیکه آب‌ها از آسیاب افتاد و فضا آرام شد اینبار دکمه رفع فیلتر را فشار داد. اقدامی که البته با واکنش‌ها‌ی همه جانبه طیفی خاص از اصولگرایان روبه روشد و بسیاری نیز به او هجمه بردند که چرا خودسرانه اقدام به "رفع فیلترینگ" کرده است؟شبکه‌های مجازی و طریقه برخورد با آن هرروز وارد مرحله جدید تری می‌شود، برخی از علما آن را حرام می‌دانند، برخی خواستار استفاده از شبکه‌ها‌ی اجتماعی جایگزین داخلی هستند، برخی می‌خواهند فیلترینگ ادامه پیدا کند و عده‌ای هم معتقدند که باید این شبکه‌ها‌، کنترل و وارسی شود. صحبت‌ها‌یی که هریک، از دیدی مختلف قابل بررسی است. این روزها حمله به شبکه‌ها‌ی مجازی سوژه اول تریبون‌ها‌ی نماز جمعه نیز شده است. همزمان با آن آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان این فضا را بلای جان نظام می‌داند و می‌گوید: اگر فضای مجازی کنترل و مهار شده بود کار در کشور به وضع فعلی نمی‌رسید. وی ادامه داده : این فضای مجازی بلا و مشکلی است که به جان ما افتاده است و من نمی‌گویم که می‌توانیم جلو آن را کلا بگیریم. این کار نشدنی است اما می‌توانیم آن را کم کنیم. کشورهای خارجی هم مثل چین و ژاپن و سایر کشورها در ابعاد کوچک‌تر برای فضای مجازی برنامه‌هایی دارند و آن را کنترل و مهار می‌کنند که کیان‌شان لطمه نبیند و اگر این کار را نکنند صد برابر آنچه در اینجا اتفاق افتاد در آن کشورها رخ می‌دهد. پس می‌توان این فضا را کنترل کرد اما این کار را نکردند و آن اغتشاشات پیشآمد که از خارج هم حمایت شد و تهدید هم کردند که در آینده ادامه پیدا می‌کند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: مسئله این است که باید به دو پرسش چه باید کرد و چه کسی باید کار را انجام دهد، پاسخ دهیم. افرادی را که ناتوان هستند باید عوض کرد و در این زمینه خیلی‌ها باید عوض شوند و تحولاتی در تشکیلاتما به وجود آمد.وی با بیان اینکه اخیرا رهبر انقلاب با تعداد زیادی از متخصصان فضای مجازی جلسه‌ای چند ساعته تشکیل داده‌اند و بناست کارهایی در این زمینه انجام شود، گفت: ما باید برای این موضوع که فضای مجازی باشد، کارهای مشخص و برنامه‌های معینی داشته باشیم.اما این تنها آیت الله احمد جنتی نیست که از باز بودن فضای مجازی نگرانی دارد. آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران هم فضای مجازی را با سگ‌ها‌ر مقایسه کرده و بیان می‌کند: « من به عنوان سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان نمی توانم از این نکته غلفت کنم که همه اعضای جلسه از فضای مجازی نگران بودند. اعضای مجلس خبرگان رهبری به صراحت اعلام کردند که فرماندهی این اغتشاشات دست فتنه گران فضای مجازی بود.» وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره شبکه مجازی می‌گوید: «فضای مجازی که تریبون بیگانگان است، سگ‌ها‌ر است و اگر این سگ‌ها‌ر رها شود دوباره گاز خواهد گرفت.» البته امام جمعه موقت اصفهان هم با انتقاد از فضای مجازی گفت: در حال حاضر تبادل اطلاعات در فضای مجازی وجود ندارد، بلکه ارسال اطلاعات است و اطلاعاتی برای استفاده دشمنان ارسال می‌شود.
حال باید دید که آیا این فضا و این لحن در وصف فضای مجازی و البته این فشارها دوباره دستان وزیر را روی دکمه فیلترینگ می‌برد؟