اموال زنجاني هست؛اين جا نيست

وزيرنفت با اشاره به وصول ١٣درصد از طلب ها:
اموال زنجاني هست؛اين جا نيست
شرکای زنجانی گفته‌اند حاضریم بدهی‌ها را پرداخت کنیم اما تاکنون اقدامی نکرده‌اند
وزیر نفت تخلف مالی اخیر در بخش مدیریت اکتشاف شرکت نفت را «دزدی» توصیف کرد و گفت: «از مجموع بدهی 5/3 میلیارد دلاری بابک زنجانی فقط ۲ هزار میلیارد تومان (حدود ۱۳ درصد) به ما منتقل شده است.» بیژن زنگنه در مورد سوالی مبنی بر این‌که ظاهرا شرکای بابک زنجانی برای تسویه بدهی وی وارد مذاکره شده‌اند، تصریح کرد: این موضوع مرتبط با قوه قضائیه است و البته هنوز رقمی از سوی آنها پرداخت نشده است، ولی شرکا مدعی شده‌اند حاضرند این پول را پرداخت کنند و مذاکراتی داشته‌اند اما هنوز مبلغی دریافت نشده است. بدهی و سود طلب از زنجانی حدود 5/3 میلیارد دلار است ولی آنچه تاکنون کشف و به ما منتقل شده است حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است. زنگنه همچنین درباره این‌که در وصول درآمدهای نفتی مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: ما در حال حاضر پول بلوکه‌ شده‌ای نداریم اما در چین و حتی کره این مشکل وجود دارد که انتقال پول تا حدی سخت است، ولی در مجموع برای وصول، واریز و دریافت سهولت وجود دارد.


پرونده بی‌پایان!
ظاهرا پرونده بابک زنجانی قرار نیست پایانی داشته باشد یا حداقل در آینده‌ای نزدیک به سرانجام برسد. نام بابک زنجانی در جریان فعالیت‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و فساد اقتصادی در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شد. او در سال‌هایی که دولت ایران به علت وضع تحریم‌های بین‌المللی تا حد زیادی در فروش نفت با مشکل روبه‌رو شده بود، مسئولیت بخشی از فروش نفت را بر عهده گرفت اما سرمایه حاصله از این فرآیند اقتصادی را به خزانه واریز نکرد. مدت‌هاست که در انتظار بازگشت بدهی او هستند.
اموال زنجانی
به گفته امیرعباس سلطانی، نماینده سابق مجلس و عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی، ۹۰ درصد اموال زنجانی در خارج از کشور است و او چیزی در ایران ندارد که ما به آن دلخوش باشیم، در واقع ۱۰ درصد اموالی که در ایران دارد صاحب دیگری نیز دارد. زنجانی شرکت‌های بزرگ خود را نیز به نام افراد دیگری کرده و مدیرعاملان آنها اشخاص دیگری هستند، با همین ترفند توانسته کار کند که نتوانیم این شرکت‌ها را مصادره کنیم. بنا بر برخی دیگر از گزارش‌ها، بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت از بابت محموله‌های نفتی و پول نقدی که به حسابش واریز شده بود تا به پیمانکاران پروژه‌های نفتی بدهد، نزدیک به دو میلیارد یورو است که البته وزارت نفت مدعی است باید ضرر و زیان حاصل از تأخیر در تأدیه بدهی نیز حساب شود. زنجانی که اخیرا در شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام نیز محکوم شده است، شاید با توجه به صحبت‌های اخیر ریاست محترم قوه قضائیه مبنی برآنکه: اعدام بابک زنجانی برای دستگاه قضائی کاری ندارد، اما معتقدیم این مشکل با اعدام حل نمی‌شود زیرا باید پول مردم برگردد؛ ضمن اینکه پشت پرده این قضایا مشخص شود که چه کسانی از بابک زنجانی حمایت کرده‌اند، بخواهد آخرین دست و پاهای خود را زده تا ازمرگ زیر ننگ برچسب مفسد اقتصادی بگریزد.
شرکای خارجی؟
در همین راستا زمزمه‌هایی از حضور شرکای خارجی زنجانی در ایران برای تسویه بخش عمده‌ای از بدهی‌های زنجانی در ایران به گوش می‌رسد. «اصغر هندی» مسئول کمیته وصول مطالبات وزارت نفت درباره آخرین وضعیت تسویه بدهی بابک زنجانی اظهار کرد: قرار شده با شرکای خارجی زنجانی طی روزهای آینده در خصوص باز گشت بدهی‌های بابک زنجانی مذاکره داشته باشیم. وی در ادامه با توجه به عدم وصول بخش عمده‌ای از بدهی‌های بابک زنجانی افزود : موفق به فروش بخش بسیار ناچیزی از اموال زنجانی شده‌ایم و عمده اموال وی فروش نرفته و روی دست‌مان مانده است.
واکنش وکیل‌ زنجانی
وکیل بابک زنجانی خاطرنشان کرده است: چندین ماه است که تحت نظارت مراجع ذی صلاح قضائی و اطلاعاتی مشغول مذاکره فشرده با شرکای بابک زنجانی برای پرداخت بدهی هستیم و مذاکرات در چندین کشور انجام و پیش نویس قراردادها هم منعقد شده بود. رسول کوهپایه‌زاده اظهار داشت: در مذاکره‌های مکتوب و شفاهی بین ما و طرف خارجی تاکید شده بود که مذاکرات محرمانه باقی بماند، اما امروز مسئولان وزارت نفت اعلام کردند که شرکای خارجی زنجانی در راه ایران هستند و قرار است در خصوص پرداخت بدهی مذاکره کنند. وی افزود: قرار نیست تا نتیجه حاصل نشده مطالب رسانه‌ای شود زیرا شرکای خارجی زنجانی ملاحظات خاص سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اطلاعاتی خودشان را دارند و اینکه موضوعی با این درجه اهمیت زمانی که می‌خواهد به نتیجه برسد به راحتی توسط مسئولان رسانه‌ای و افشا می‌شود، این موضوع جای تعجب دارد به ویژه اینکه پرونده بابک زنجانی دارای ابعاد داخلی و بین‌المللی است. کوهپایه زاده ادامه داد: هر زمانی که ما می‌خواستیم در مذاکرات به نتیجه برسیم خبرهایی محرمانه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، یک بار نام بانک مبادله کننده مطالبات را اعلام می‌کنند و یک بار اسم کشور‌های مذاکره کننده را اعلام می‌کنند و در حال حاضر هم علی رغم اینکه قرار نبود این مذاکرات رسانه ای شود، خبرهای آن توسط مسئولان وزارت نفت اعلام شده است. وی در پایان گفت: من به عنوان کسی که در جریان مذاکرات هستم از نهادهای مسئول و ناظر درخواست دارم، وظیفه قانونی خود را در قبال انتشار این گونه اخبار انجام دهند و اجازه ندهند این گونه اطلاع رسانی‌های نابجا به روند پرداخت بدهی آسیب برساند.