صبح امروز؛ نمایندگان در اوین

آرمان- فاطمه رضایی: این روزها صحبت‌ها و درخواست‌های متعدد نمایندگان درباره بازدید از زندان اوین بحث‌های زیادی به دنبال خود داشته اما قبول این درخواست همه شایعات پیشین را از بین برد. به دنبال مطرح شدن بازدید، این سوال به‌وجود آمده که آیا از سایر بازداشتگاه‌ها هم بازدیدی صورت خواهد گرفت؟ محمدرضا عارف، در این باره اعلام کرده که «اولویت با اوین است. حالا اگر بازداشتگاه ‌دیگری هم باشد، از دوستان خواهش می‌کنیم که سر بزنند و گزارش جامعی تهیه کنند». بر اساس شنیده‌ها طبق رسیدگی‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان و وزرای مربوطه قرار است بازدید نمایندگان از اوین امروز صورت گیرد. درخواست این بازدید به دلیل اقدام به بررسی وضعیت زندانیان، به‌ویژه دستگیرشدگان وقایع اخیر صورت گرفته است.
بررسی صحت ادعاها
شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه ریاست‌جمهوری در امور حقوق شهروندی در خصوص پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر کشور به ایلنا گفت: اگر اقداماتی که انجام شده و یا پیگیری‌هایی که صورت گرفته رسانه‌ای نشده است، به این معنا نیست که کار خاصی انجام نشده است. به سهم خودمان از هر فرصتی برای پیگیری در این باره استفاده کردیم، کماکان هم این جریان را پیگیری می‌کنیم. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه خانواده افراد بازداشتی درباره وضعیت بازداشتی‌ها مطالبی را مطرح می‌کنند و حتی نمایندگان مجلس هم در این خصوص مطالبی را مطرح کرده‌اند آیا این مطالب مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: درباره ادعاها پیگیری‌هایی صورت گرفته تا بتوانیم به صحت آنها پی ببریم و ببینیم که آیا واقعیت دارند یا خیر، درحال حاضر هم منتظر هستیم تا نتایج این پیگیری‌ها را دریافت کنیم. دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی درباره آمار دقیق بازداشتی‌ها و کشته‌شده‌ها با بیان این موضوع که منتظر هستیم و تا این لحظه جواب دقیق را نگرفته‌ایم، تاکید کرد تاکنون از اوین بازدید نکرده‌ام.
تعیین محل تجمع


دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی در یک گفت‌وگو برای تجمعات آرام و اعتراضی مردم به جایی مثل بوستان گفت‌وگو یا پارک لاله که مد نظر شورای شهر است اشاره کرد و ادامه داد: تا جایی که من در جریان هستم برای آن که صدای مردم شنیده شود، برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است؛ از جمله آن که مکان و ساز و کاری برای این گونه تجمعات داشته باشیم تا ضمن عمل به قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی، امنیت تجمع‌کنندگان نیز تأمین شود. او در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند اگر اراده‌ای برای شنیدن صدای مردم وجود داشت، صدای تجمع‌کنندگان مقابل مجلس یا ریاست‌جمهوری شنیده می‌شد، آیا فرقی می‌کند مردم مقابل مجلس و ریاست‌جمهوری تجمع کنند یا در بوستان گفت‌وگو، یادآور شد: برای اینکه اتفاقات اخیر پیش نیاید، مرزی بین اغتشاش با اعتراض مدنی وجود داشته باشد و امنیت تجمع‌کنندگان حفظ شود، تعیین چنین محلی راهکار مناسبی است. البته به آن معنا نیست که وقتی جایی برای تجمعات تعیین شود، مردم دیگر حق ندارند در جایی دیگر صدای خود را به مسئولان برسانند.
گزارش به رئیس‌جمهور
قائم‌مقام وزیر کشور و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره پیگیری نامه ۴۳ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ملاقات با بازداشتی‌های زندان اوین، گفت: نامه نمایندگان را تقدیم رئیس‌جمهور کردیم، ایشان هم به وزرای اطلاعات، کشور و دادگستری دستور دادند که این مساله مورد رسیدگی قرار بگیرد. حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور، در ادامه افزود: مقرر شده است که وزرا نتیجه را به رئیس‌جمهور اعلام کنند. در حال حاضر این دستور رئیس‌جمهور به وزرای مربوطه ابلاغ شده است و رئیس‌جمهور منتظر گزارش آنان هستند.
تعیین وقت دقیق
محمد کاظمی عضو هیات رئیسه کمیته حقوقی و قضائی فراکسیون امید مجلس با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی و چند نفر از دیگر نمایندگان مجلس از زندان اوین و محل نگهداری بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر، اعلام کرد: در پی رایزنی‌هایی که صورت گرفته، با توجه به لزوم حضور یک نماینده زن در هیات بازدیدکنندگان، قرار شد که خانم فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در این هیات حضور داشته باشد.
حضور نماینده زن
اخیرا فاطمه سعیدی پیشنهاد داده بود که حداقل یکی از اعضای فراکسیون زنان نیز باید در ترکیب هیات اعزامی به زندان اوین حضور داشته باشد. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به علت طرح درخواست حضور یک نماینده زن در جمع بازدیدکنندگان از اوین با اشاره به اینکه تفاوتی میان نمایندگان زن و مرد نیست و این طبقه‌بندی زن و مرد به نظر تفکیک مناسبی نیست، ادامه داد: مگر چه مساله‌ای در زندان اوین وجود دارد که یک نماینده به صرف زن بودن نباید از آن آگاه باشد؟ نکته دوم نیز این است که به هر حال نمایندگان از بند زنان هم بازدید خواهند کرد و واقعیت این است که مشکلات و مسائلی وجود دارد که زنان ترجیح می‌دهند، آن مشکلات را به یک زن بگویند. سرانجام در لیست راهیان اوین، نام فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و تنها نماینده زنی که مجوز حضور و بازدید از زندان اوین را دریافت کرده است به چشم می‌خورد. سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در نهایت قوه قضائیه با حضور بنده در هیات بازدید‌کننده از زندان اوین موافقت کرد. امیدوارم در این بازدید بتوانم از نزدیک در جریان مشکلات زندانیان قرار گرفته و به ویژه تلاش کنم تا ابهاماتی که اخیرا پدید آمده روشن شود. پیام‌های متعددی دریافت کرده‌ام و موارد گوناگونی از وضعیت زندانیان گزارش شده که امیدوارم این بازدید بتواند تا جایی که ممکن است آنها را رفع کند. قطعا گزارش کاملی از این بازدید به موکلان خود ارائه خواهم کرد.
بازدید از اوین
هیات 10‌نفره‌ بازدیدکننده اوین، از نمایندگان کمیسیون‌های حقوقی، آموزش و امنیت ملی و همچنین سه فراکسیون ولایی، امید و مستقلین و هیات رئیسه تشکیل شده که شامل عبدالکریم حسین‌زاده، محمد کاظمی، حسن نوروزی، محمدجواد فتحی، محمد دهقان، محمدعلی وکیلی، ا...‌یار ملکشاهی، فاطمه سعیدی، ولی‌ا... نانواکناری و محمد برومندی هستند. قرار بر این است که این نمایندگان از زندان اوین بازدید کنند و این بازدید برای امروز برنامه‌ریزی شده است.