از تشویش اذهان عمومی تا صفر‌های اشتباهی

آرمان - فریبا نهاوندی: گزارش تفریغ بودجه که چهارم بهمن سال جاری در صحن علنی مجلس قرائت شد، موجی از واکنش‌های عمدتا تند را از جانب مسئولان دولتی به همراه داشته است. رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی را که عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات ارائه کرد «نادرست» و «تشویش اذهان عمومی» دانست و گفت: انتظار می‌رفت دیوان محاسبات حداقل دولت را نسبت به گزارشی که تهیه کرده بود مطلع می‌ساخت. واکنش وزیر نفت نیز به گزارش مذکور واکنش تندی بود. بیژن زنگنه با تاکید بر اینکه یک سنت از درآمد نفتی هم به بیرون از خزانه نرفته، عنوان کرد: دیوان محاسبات یکی دو صفر اشتباه کرده است.
گزارش شائبه برانگیز
به رسم هر سال در زمان بودجه بندی دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال قبل را ارائه داد. در این گزارش مواردی درج شده که نه تنها برای رسانه‌های داخلی که برای خارجی‌ها نیز جالب توجه بوده است. از مهم‌ترین موارد جنجالی در گزارش دیوان محاسبات عدم واریز بخشی از درآمد‌های نفت و گاز به خزانه است. این گزارش تاکید دارد که شرکت ملی گاز و همچنین شرکت ملی نفت حدود ۱۵‌هزار‌میلیارد تومان از منابع ناشی از فروش فرآورده‌های نفتی را به حساب خزانه واریز نکرده‌اند. همچنین گزارش تفریغ بودجه 95 مدعی است که یک‌میلیارد دلار از سهم صندوق توسعه ملی واریز نشد. گزارش مذکور به محض قرائت با واکنش‌های منفی از جانب مسئولان دولتی مواجه شد. در ادامه این واکنش‌ها همزمان رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر نفت به گزارش دیوان محاسبات واکنش نشان داده‌اند.
تشویش اذهان عمومی نکنید!


رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به گزارش دیوان محاسبات کشور از تفریغ بودجه 95 کل کشور گفت که این گزارش باعث تشویش اذهان عمومی بوده و نادرست است. محمدباقر نوبخت خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه ١٣٩5 را بر‌اساس گزارش قوه مجریه تهیه می‌کرد یا حداقل دولت را نسبت به گزارشی که تهیه کرده بود مطلع می‌ساخت. او گفت: دیوان حتی می‌توانست ابهامات موجود را به سازمان برنامه و بودجه اطلاع می‌داد و اگر چنین می‌کرد، به‌طور حتم پاسخ آنها را دریافت می‌کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه از ارائه به موقع گزارش تفریغ بودجه ٩۵ دیوان محاسبات تشکر کرد و گفت: اما برخی بخش‌های این گزارش با آنچه عمل شده متفاوت است. انتظار داشتیم دیوان گزارش را بر‌اساس عملکرد و گزارش دولت در بودجه تهیه می‌کرد، اما خود اقدام به تهیه گزارش کرده است. او با بیان اینکه گزارش دیوان محاسبات باعث تشویش اذهان عمومی و سوءاستفاده رسانه‌های معاند شده است، افزود: دیوان باید دولت را مطلع می‌کرد یا با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ می‌شد و پاسخ ابهامات را دریافت می‌کرد. نوبخت درباره واریز نشدن برخی درآمدها به خزانه که در گزارش دیوان محاسبات مطرح شده است، گفت: عملکرد ما در خزانه نشان می‌دهد که چقدر واریزی داشته ایم و مدارک آن نیز موجود است و دیوان محاسبات می‌تواند از ما مدرک بخواهد. او تاکید کرد: بر‌اساس عقل و قانون هر چه می‌تواند شبهه برانگیز باشد، باید سوال شود نه اینکه صحبتی را در جامعه عنوان کنند و مشکل ایجاد شود و بعد ما بخواهیم تک تک ذهن افراد جامعه را روشن کنیم، نوبخت در باره عدم استفاده از اجازه فروش اوراق مشارکت پنج‌هزار‌میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک گفت: از آنجا که انتشار اوراق مالی برای تامین منابع راهی پر هزینه است همواره این روش به عنوان آخرین راهکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
صفر‌های اشتباهی
وزیر نفت نیز به گزارش تفریغ واکنش مشابهی داشت. زنگنه گفت: کل فروش شرکت گاز در سال 95، مبلغ 17‌هزار و 800‌میلیارد تومان بوده است که از این محل هشت‌هزار‌میلیارد تومان، طبق قانون به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شده و 9‌هزار‌میلیارد تومان هزینه جاری شرکت ملی گاز ایران بوده که به پالایشگاه‌ها برای پرداخت حقوق و عوارض اختصاص یافته است. او عنوان کرد: بنابراین اگر رقم 1‌1هزار و 479‌میلیارد تومان دیوان محاسبات را که ادعا می‌شود به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نشده به این رقم اضافه کنیم، درآمد شرکت گاز از محل فروش داخلی، رقمی بالای 28هزارمیلیاردتومان می‌شود که این رقم با درآمدهای شرکت گاز همخوانی ندارد.زنگنه با بیان اینکه نمی‌شود چنین رقم بزرگی را در محاسبات نادیده گرفت، گفت: اگر این پول به حساب درآمدهای عمومی واریز نشده پس کجا خرج شده است؟ وزیر نفت با یادآوری بندی از برنامه و بودجه سال 95، گفت: بر‌اساس این بند فروش شرکت گاز، 17‌هزار و 590‌میلیارد تومان محاسبه شده که طبق قانون، هشت‌هزار‌میلیارد تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و 9‌هزار‌میلیارد تومان آن باید صرف هزینه جاری می‌شده است که ما نیز بر‌اساس همین بند این واریزی‌ها را انجام داده‌ایم، بنابراین این 11‌هزار‌میلیارد تومان ادعایی دیوان محاسبات اصلا وجود خارجی ندارد، حالا اینکه چطور این رقم در محاسبات دوستان اضافه شده است احتمالا یک اشتباه است یا یکی دو صفر را اشتباه محاسبه کرده‌اند. زنگنه در پاسخ به مساله مطرح‌شده دیگر از سوی دیوان محاسبات در خصوص واریز نشدن چهار‌هزار و 479‌میلیارد تومان وجوه دریافتی از محل فروش خوراک پتروشیمی‌ها به خزانه کل کشور هم گفت: در قدیم شرکت نفت محصولات هیدروکربنی از پتروشیمی‌ها می‌خرید و آن را با موادی قاطی می‌کرد و به‌جای بنزین، آن را در جایگاه‌ها عرضه می‌کرد، و از زمانی که دولت یازدهم تشکیل شد ما جلوی این کار را گرفتیم و با مجوزی که در سال 92 از ستاد تدابیر ویژه شورای امنیت ملی گرفتیم، مقرر شد پتروشیمی‌ها خوراک خود را صادر کنند و وجوه دریافتی از محل صادرات خوراک پتروشیمی‌ها برای واردات بنزین اختصاص یابد.