دوران حذف سپری شده است

شرق: شرایط نامساعد جوی و بارش برف در دو روز اخیر، علاوه بر اینکه زندگی روزمره مردم را مختل کرد، گریبان مسئولان را هم گرفت. معاون‌اول رئیس‌جمهوری که روز شنبه در سفری یک‌روزه به استان فارس رفته بود، در راه بازگشت به دلیل برف شدید تهران مجبور به بازگشت به شیراز شد؛ البته اسحاق جهانگیری از فرصت به‌دست‌آمده استفاده کرد و روز گذشته در جلسه شورای عالی اداری استان فارس شرکت کرد. او همچنین در تماس تلفنی با وزیر راه‌و‌شهرسازی و استانداران البرز و قم، پیگیر روند بازگشایی محورهای برف‌گرفته و روان‌سازی جاده‌ها شد و سپس از حافظیه، سعدیه و تخت‌جمشید بازدید کرد. جهانگیری عصر روز گذشته پس از اجازه برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تهران، برای شرکت در جلسه هیئت دولت به تهران بازگشت. 
به گزارش ایسنا، معاون‌اول رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی اداری استان فارس، جشن پیروزی انقلاب را فرصتی برای یادآوری اهداف انقلاب، نقش امام راحل و حرکت مردم دانست و گفت: «ملت ایران کار بزرگی انجام داده است. انقلاب ما در صد سال اخیر جزء مهم‌ترین حوادث سیاسی دنیا بود و نباید آن ایام و آرمان‌ها فراموش شود. در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، باید امید و نشاط را به جامعه هدیه دهیم، همه مدیران، خطبا و رسانه‌ها مسئولیت دارند در فرصت جشن انقلاب، یکدلی را میان مسئولان و ملت تبلیغ و مطرح کنند».
اسحاق جهانگیری با بیان اینکه در سال‌های گذشته انواع دسیسه‌ها و توطئه‌ها برای براندازی انقلاب از سوی قدرت‌های بزرگ به ‌کار گرفته شد، عنوان کرد: «ملت ما در این 39 سال ایستادگی کردند و پای نظام و انقلاب خود با وجود همه ضعف‌ها و قوت‌ها ایستادند».
او با بیان اینکه ما مدیران در پیشگاه خداوند و ملت باید در قبال عملکردمان پاسخ‌گو باشیم، گفت: «اگر کوتاهی، قصور و غفلت مدیران باعث رنجش مردم شده است، باید طلب بخشش کنیم. ما باید بدانیم بعد از انتخابات باید برای خدمت‌کردن به مردم از یکدیگر سبقت بگیریم».


از اینکه رفاه مردم کاسته شده، رنج می‌بریم
معاون‌اول رئیس‌جمهور نقد و اعتراض را ثمره دموکراسی و مردم‌سالاری دانست و افزود: «آنچه باید درباره آن نگران بود، این است که به‌جای نقد و انتقاد، نفرت و خشونت در جامعه زیاد شود؛ زیرا این امر آینده کشور را به مخاطره می‌اندازد. نفرت و خشونت وقتی ایجاد می‌شود که کشور از آینده خود بیم داشته باشد؛ اگرچه چالش‌های بسیاری از کم‌آبی، اشتغال، ریزگردها، آلودگی هوا تا مسائل مرتبط با صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد؛ اما ما می‌توانیم این مسائل را با کمک یکدیگر حل کنیم».
جهانگیری با اشاره به اینکه هر کشور و انقلابی دنبال رفاه و زندگی شرافتمندانه برای ملت خود است و جمهوری اسلامی نیز این اهداف را برای خود در نظر گرفته است، عنوان کرد: «ما باید از اینکه از رفاه مردم کاسته شده و زندگی‌شان دچار کاستی است، ناخرسند باشیم و از این مسئله رنج ببریم».
او با تحلیل شرایط منطقه و مواضع غیرمعتدلانه رئیس‌جمهور آمریکا از هدف‌گذاری صهیونیست‌ها برای ضربه‌زدن به کشور خبر داد و گفت: «با اطمینان و بر اساس تجربیات و مطالعات، به ملت ایران عرض می‌کنم توان ایران برای عبور از چالش‌ها بیشتر از موانع است. ایران ظرفیت و پتانسیلی دارد که ملت ایران باید به آن اطمینان کنند که قادر است در این منطقه بحرانی سربلند از مسائل خارج شود؛ به‌طوری‌که حتی آمریکایی‌ها با این حجم از خصومت، می‌دانند برای حل بحران منطقه باید با ایران گفت‌وگو کنند. در این شرایط، هرکس مردم را از آینده کشور ناامید کند، گناهی نابخشودنی کرده و باید طلب مغفرت کند».
نمی‌توان جریانی را که با نظام بوده‌اند حذف کرد 
جهانگیری با بیان اینکه مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور ریشه در موضوع سیاست دارد، عنوان کرد: «ما باید با هم برادر باشیم؛ اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی همه باید برای ارتقای ایران عزیز تلاش کنیم. کدام کشور در منطقه رهبری مثل رهبری ما دارد که در سال‌های انقلاب، دفاع مقدس و بعد از آن کارنامه‌ای به این درخشانی داشته است».
معاون‌اول رئیس‌جمهور افزود: «نمی‌توان هیچ‌کس و هیچ جریانی را که با نظام بوده‌اند، حذف کرد. دوران حذف سپری شده و باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم؛ گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی و گفت‌وگوی ملی بین اقوام».
او ادامه داد: «اقتصاد کشور امسال 700 ‌هزار شغل ایجاد کرده که اندازه توان و ظرفیت آن است؛ اما بی‌کاری تجمیع‌شده از سال‌های قبل، نیاز به تلاش بیشتری دارد. متأسفانه عده‌ای درباره دورانی که با وجود ‌میلیاردها دلار پول نفت آمار اشتغال ثابت ماند، سکوت کرده‌اند؛ اما معترض جدی دولت در این دوره هستند. جهانگیری با بیان اینکه بیش از 40 ‌میلیارد دلار در همین دوران پس از امضای برجام، تفاهم‌نامه فاینانس با کشورهای خارجی امضا شده است، گفت: «امروز ما محدودیتی برای اختصاص سطح اعتباری نداریم». او با اشاره به اینکه دو قرارداد بین‌المللی در دوران انقلاب امضا شده است، افزود: «حتی یک نفر درباره قرارداد 598 و نکات منفی آن صحبت نکرد؛ اما درباره برجام به‌جای اتکا به نقاط مثبت آن، مدام انتقاد می‌کنند و دشمنان نیز همین موضوع را نظاره‌گر هستند». معاون‌اول رئیس‌جمهور مسائل استان فارس به‌ویژه بی‌آبی منطقه را جدی توصیف و عنوان کرد: «ما در سطح ملی برنامه‌های آبخیزداری، آبخوان‌‌داری و کشت گلخانه‌ای را اجرا کرده‌ایم تا مصرف آب کنترل شود؛ اما اعتقاد من این است که برای حل بحران آب منطقه مرکزی ایران، راهی جز انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان وجود ندارد».
فراتر از خبر 
روز گذشته و ساعتی پس از انتشار سخنان اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی اداری استان فارس، سایت‌های خبری، کلمه «حصر» را در بخشی از سخنان معاون‌اول رئیس‌جمهوری به «حذف» تغییر دادند. او در سخنان خود گفته بود: «نمی‌توان هیچ‌کس و هیچ جریانی را که با نظام بوده‌اند، حصر کرد. دوران حصر سپری شده و باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم؛ گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی و گفت‌وگوی ملی بین اقوام». نکته جالب اینکه اکثر سایت‌ها و حتی سایت معاون‌اول رئیس‌جمهوری که از کلمه «حصر» استفاده کرده بودند، بعد از ساعتی آن را تغییر دادند؛ اما همچنان در کانال شخصی اسحاق جهانگیری، کلمه «حصر» در تیتر خبر وجود دارد.