پایان برف آغاز یخبندان

شرق: بارش کم‌سابقه برف در تهران که از اوایل شنبه‌شب گذشته آغاز شده بود، پس از 25 ساعت بالاخره به پایان رسید تا شب و روزی منحصربه‌فرد را برای پایتخت رقم بزند. ابرهای برف‌زایی که شنبه و یکشنبه تهران را برفی کردند، قبل از آن در غرب کشور استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، قزوین، البرز و... را سفیدپوش کردند تا به تهران رسیدند و در ادامه مسیرشان هم قرار است سپیدپوشی را به استان‌های سمنان و خراسان‌ها هدیه کنند.  این برف زمستانی و خوش‌موقع بخشی از نگرانی‌های عمیق برای وضعیت منابع آبی و خشک‌سالی نگران‌کننده امسال کشور را برطرف کرد، اما هنوز مشکل و کمبود اصلی و بزرگ به قوت خود باقی است. در همین رابطه رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی روز گذشته اعلام کرد: «بارش برف دو روز اخیر عقب‌ماندگی‌های بارشی را جبران نمی‌کند».
شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: «عبور سامانه بارشی از کشور و بارش برف در دو روز گذشته، بخشی از شرایط نرمال بهمن‌ماه کشور است و باعث جبران عقب‌افتادگی‌های بارشی کشور نمی‌شود. بارش برف و باران در دو روز گذشته، شرایط نرمال و طبیعی بهمن‌ماه است و تصور اینکه بارش برف این روزها تأثیر شگرفی بر میزان بارش‌های کشور دارد، تصور درستی نیست». وی با اشاره به کم‌بارشی کشور در ماه‌های گذشته اظهار کرد: «قطعا برای جبران عقب‌‌افتادگی بارشی در کشور، از جمله استان تهران لازم است تا بارش‌های مداوم و بالای نرمال را در ماه‌های آتی داشته باشیم». به گفته رئیس مرکز ملی خشک‌سالی، شرایط نرمال بارشی در بهمن‌ماه تنها باعث می‌شود که عقب‌افتادگی بارشی در کشور تا حدی کنترل شود و وضعیت وخیم‌تر از این نشود.
فاتح در پایان اظهار کرد: پیش از این نیز تأکید شده بود که بارش‌های بهمن‌ماه در بسیاری از مناطق کشور تمایل به نرمال خواهند داشت، ولی این به معنای جبران کامل کم‌بارشی‌های گذشته نیست و نباید بارش برف و باران در چند روز گذشته، به‌طور اغراق‌آمیز بزرگ و نشانه برون‌رفت از بحران آبی کشور تلقی شود و در این رابطه لزوم توجه دائمی به محدودیت منابع آب کشور ضرورت دارد.
کاهش شدید دما


درهمین‌حال سازمان هواشناسی هم روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دلیل کاهش شدید دما در غالب نقاط کشور و ماندگاری آن تا صبح چهارشنبه (۱۱ بهمن) مدیریت در بهینه سوخت و انرژی، به‌ویژه مصرف گاز برای اجتناب از افت فشار در شبکه گازرسانی توصیه می‌شود.
در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به کاهش شدید دما در نیمه‌شمالی کشور یخ‌زدگی در معابر عمومی و جاده‌های بین‌شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برفگیر جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود. ازاین‌رو به شهروندان توصیه می‌شود از سفر غیرضروری خودداری و در صورت لزوم از تجهیزات زمستانی و به‌خصوص زنجیر چرخ استفاده کنند. با توجه به افت دما به زیر صفر و عدم ذوب برف، بار برفی سنگین روی درختان موجب شکستن شاخه‌های آنها می‌شود لذا توصیه می‌شود در اسرع‌وقت شهرداری‌ها و هم‌وطنان با تکان‌دادن درخت‌های انباشته از برف نسبت به سبک‌کردن بار روی آنها اقدام کنند».
علاوه‌براین احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی، نیز در اظهارنظری گفت: در استان‌های تهران، البرز و قزوین بیشتر احتمال یخ‌زدگی وجود دارد، چون روز دوشنبه دما در این استان‌ها زیر صفر است و بارش نیز قطع می‌شود، بنابراین احتمال یخ‌زدگی معابر وجود دارد. با توجه به احتمال یخ‌زدگی معابر، حتما باید برای ترافیک فردا تمهیداتی اندیشیده شود. امروز به دلیل تعطیلی مدارس ترافیک سنگینی ایجاد نشد، اما فردا صبح احتمال یخ‌زدگی وجود دارد و لازم است برای ترافیک فکری شود.
این کارشناس سازمان هواشناسی در پایان درمورد احتمال بارش برف در استان‌های تهران و البرز در روزهای آینده اظهار کرد: ‌پیش‌بینی درباره بارش برف در روزهای آینده وجود ندارد و تا ۱۰ روز آینده شاهد موج بارشی جدی‌ای نخواهیم بود.
مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل
با توجه به بروز این شرایط براساس اعلام استاندار تهران همه مقاطع مدرسه و همچنین دانشگاه‌ها روز دوشنبه در کل استان تهران تعطیل خواهند بود. محمدحسین مقیمی همچنین به همه شهروندان تهران توصیه کرد از مسافرت‌های غیرضرور در سطح شهر خود‌داری کنند و در مسیرهای کوهستانی که احتمال ریزش بهمن وجود دارد، تردد نکنند و اگر برای سفر ضرورتی دارند، علاوه بر توجه به هشدارهای پلیس راهنمایی و رانندگی حتما تجهیزات لازم را به همراه داشته باشند.
هشدار پزشکی قانونی
همچنین در پی کاهش شدید دمای هوا سازمان پزشکی قانونی کشور درباره احتمال افزایش مرگ‌های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن و سرمازدگی به‌ویژه در مورد افرادی که بی‌سرپناه بوده یا در راه مانده‌اند، هشدار داد. دکتر مهرداد علی‌بخشی، مدیرکل بحران این سازمان با بیان اینکه با تداوم بارش برف و پیش‌بینی برودت هوا، احتمال افزایش مرگ بر اثر سرمازدگی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: همچنین در این ایام استفاده از سیستم‌های گرمایشی افزایش پیدا می‌کند، ضمن آنکه در مواردی مردم نسبت به بستن تمامی منافذ در منازل خود اقدام می‌کنند یا از وسایلی مانند اجاق استفاده می‌کنند، به همین دلیل به هم‌میهنان هشدار می‌دهیم در استفاده از دستگاه‌های گرمایشی نکات ایمنی و استانداردهای لازم را برای پیشگیری از هرگونه حادثه از جمله مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن مورد توجه قرار دهند.
دوشنبه روز سخت
شهردار تهران روز گذشته و در بازدید از سایت برف‌روبی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از زمین‌های سطح خیابان و به‌‌ویژه پیاده‌راه‌های تهران یکشنبه‌شب یخ بست، گفت: دوشنبه روز سختی از نظر جابه‌جایی در شهر است.  محمدعلی نجفی افزود: با توجه به پیش‌بینی قبلی هواشناسی ما از عصر روز شنبه برای مقابله با آثار ناشی از بارش برف آمادگی داشته و از ساعت شش عصر دیشب در تمامی سطح شهر تهران حضور داشتیم؛ ازاین‌رو با آغاز بارش برف تمامی نیروهای شهرداری در مناطق مختلف حضور داشتند و به هیچ عنوان غافلگیری نبود.
او ادامه داد اولین آمادگی شهرداری تهران درباره گرمخانه‌ها و محل‌های اسکان کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان بود؛ بر اساس این در طول شب گذشته تعداد زیادی از خودروهای شهرداری در شهر می‌چرخیدند تا کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها را به گرمخانه‌ها ارجاع دهند.
شهردار تهران تأکید کرد: بعضی از خطوط مترو همانند خط تهران – کرج تا ساعت سه بامداد فعال بودند و جمعی از شهروندان تهرانی که وسیله نقلیه از ایستگاه مترو به منازل پیدا نکردند، در همان ایستگاه‌ها اسکان داده شدند. نجفی گفت: از ساعت8:30 شب و با شروع برف در اکثر مناطق، همکاران ما در شهرداری در سطح خیابان‌ها توزیع شدند و از همان زمان تا‌کنون عده‌ای از همکاران هنوز شیفت خود را عوض نکرده‌اند. نجفی افزود: از صبح یکشنبه به مناطق ۱۹ و ۲۰ برای کمک به بازکردن بزرگراه تهران – قم و مناطق ۲۱ و ۲۲ برای کمک به باز‌کردن بزرگراه تهران - کرج دستور دادیم تا امکانات اضافی خود را به آن سمت ببرند؛ بر اساس این مقداری از مرز و حریم شهر تهران خارج شدیم تا به راهداری کمک کنیم.
شهردار تهران گفت: بعضی‌ها گفتند شهرداری غافلگیر شد اما به هیچ عنوان این‌گونه نبود؛ بلکه شهرداری قبل از بارش این نزولات آسمانی کاملا آمادگی داشت. بعضی از راه‌ها در ابتدای بارش بند آمده بودند که آن هم عمدتا به خاطر شیب زیاد خیابان‌ها و لیزخوردن خودروها بود؛ بر اساس این راه‌بندان‌هایی ایجاد شده بود و کاری نبود که از عهده شهرداری برآید. شهرداری تهران نیز در هر نقطه‌ای که خبر راه‌بندان رسیده بود، بلافاصله اکیپ مخصوصی را علاوه بر گروهی که کار آنها بازکردن معابر بود، به منطقه اعزام کرد.