نقد و اعتراض را حق مردم بدانيم

آرمان: صبح چهارشنبه همزمان با ایام فاطمیه و در آستانه سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی روسای قوای مجریه و قضائیه با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره) و گلزار شهدا با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان تجدید میثاق کردند.
تجدید عهد
دیروز رئیس‌جمهور و هیات وزیران در این مراسم که آیت‌ا... سیدحسن خمینی تولیت حرم امام خمینی نیز حضور داشت، با قرائت فاتحه و اهدای تاج گل، یاد و خاطره امام و آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را گرامی داشتند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امام به ما جرات ایستادگی، نقد و اعتراض را یاد داد، اظهار داشت: حکومت‌ها باید صدای نصیحت، خواست، مطالبه، انتقاد و اعتراض مردم را به خوبی بشنوند. امام به خوبی آن رژیم و جامعه را می‌شناخت و می‌دانست آن کسی که بنا بود پادشاه مشروطه باشد، به حاکمیتی تبدیل شد که همه قدرت را به‌تنهایی به دست گرفته بود. وی افزود: رژیم همه رقیبان و حریفان خود را با انواع توطئه‌ها از پیش پای خود برداشت، امام به خوبی آن رژیم را می‌شناخت که یک نفر فکر می‌کرد باید به جای همه ملت فکر کرده و به جای همه فرمان دهد. امام به ما یاد داد که بقا، ادامه و سرزندگی حکومت با نظر مردم و رأی مردم ممکن است و این مردم هستند که حاکمیت ملی، استقلال و آزادی را به دست آورده و حفظ می‌کند و از جمهوری اسلامی پاسداری می‌کند. روحانی با اشاره به این‌که در این سرزمین سه اصل اسلام، ملت ایران و کشور ایران برای ما سه اصل اساسی است، ادامه داد: باید گفت همه امور باید حول این سه محور در چرخش باشد. تا زمانی که اسلام هست و مردم عاشق فرهنگ اسلام هستند و برای ایران عشق می‌ورزند و وحدت ملی را پاس می‌دارند، هیچ‌ابرقدرتی نمی‌تواند مسیر ملت را عوض کند.
نقد و اعتراض


رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که نقد و اعتراض حق مردم است و هیچ‌کس نمی‌تواند ملت بزرگ ایران را از اظهارنظر نقد و انتقاد و حتی اعتراض بازدارد، خاطرنشان کرد: گوش همه مسئولان کشور باید در برابر همه خواسته‌ها و مطالبات مردم گوش شنوایی باشد. رژیم گذشته فکر می‌کرد سلطنت او و حکومت سلطنتی مادام‌العمر و سلطنتی است. به این دلیل همه چیز را از دست داد که صدای نقد و نصیحت مردم و صدای مصلحان، ناصحان، علما، بزرگان و فرهیختگان را نشنید. صدای اعتراض مردم را هم نشنید و فقط صدای انقلاب مردم را شنید. برای حکومتی که فقط می‌خواهد صدای انقلاب را بشنود، این بسیار دیر است، زیرا حکومت‌ها باید صدای نصیحت، خواست، مطالبه، انتقاد و اعتراض مردم را به خوبی بشنوند. امام به همه ما یاد داد که صندوق آرا را نباید رها کنیم. او یاد داد که به فکر محرومان و مستضعفان جامعه باشیم. او یاد داد که معنویت و اخلاق را از یاد نبریم. دولت در کنار مردم برای اجرای خواسته‌های مردم بیش از همیشه آماده است تا مجری نظرات آنها برای پیشرفت کشور باشد. بار دیگر در حرم مطهر امام، با امام پیمان می‌بندیم که راه او و آرمان او را رها نکنیم. به امام و همه عزیزانی که در اینجا خفته‌اند، به آیت‌ا... هاشمی، حاج سیداحمد خمینی و سایر عزیزانی که در این دیار دم فرو بسته‌اند و به همه شهیدان و ملت متحد هستم که راه انقلاب اسلامی را ادامه دهم.
دیدن ضعف
آیت‌ا... سید حسن خمینی در تجدید میثاق هیات دولت با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: پایه‌های بسیار مستحکم نظام جمهوری اسلامی بر نقاط قدرتمند و توانایی بنا شده که ناشی از روح دینداری، استقلال طلبی، آزادی خواهی و نگاه به آینده است. امروز بیش از هر زمان دیگری محتاج این هستیم که شرایط قبل از انقلاب را برای خودمان و فرزندانمان بازگو کنیم و به توانمندی‌ها و پیشرفت‌های بزرگ انقلاب ببالیم؛ در کنار آن ضعف‌های خودمان را در همه حوزه‌ها ببینیم و بدون اینکه بخواهیم آنها را به دیده اغماض نگاه کنیم، تلاش کنیم که از آنها عبور کنیم. این امر مگر با دمیدن روح امید در جامعه، ممکن نیست. امروز دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان مردم ایران بیش از هر چیزی امید مردم را هدف قرار داده‌اند. پمپاژ یأس حتی اگر نابخردانه توسط بعضی از دوستان انجام شود نتیجه‌ای جز بهره‌برداری دشمنان ندارد. امروز اعتماد مردم به توانمندی‌های ملی را هدف قرار داده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین شعارها و آرمان‌هایی که امام به همه ما آموخت این بود که ما می‌توانیم؛ ما با توانمندی ایرانی، ذهن ایرانی و توان فرزندان این سرزمین می‌توانیم از همه مشکلات عبور کنیم. در طول سال‌های پس از انقلاب روزهای درخشانی را در پرتو این توانمندی بزرگ و توانایی ملی پشت سر گذاشتیم. آینده بزرگی پیش روی مردم ایران است که در سایه اعتماد به هم، اعتماد مسئولان به مردم و اعتماد مردم به مسئولان و در سایه امید به آینده ممکن است و تحقق خواهد یافت. از خداوند می‌خواهم آینده این سرزمین را بلندتر، والاتر و شکوفاتر از گذشته قرار دهد و این روزها که به نام مبارک صدیقه طاهره متبرک است، بر همه ما منت بگذارد و مشکلات پیش روی سرزمین ما را به لطف و کرامت خودش بردارد.
کاستی‌ها
آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی نیز در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و تبریک فرارسیدن دهه فجر گفت: ما می‌دانیم انقلاب به رهبری امام راحل تحول عظیمی در بعد نظری و عملی در جامعه اسلامی و خصوصا در کشور ما به وجود آورد. امروز ما با مجموعه‌ای به‌نام قوه قضائیه مواجه هستیم که به‌لحاظ قوانینی که در حال اجراست نسبت به قبل پیشرفته‌تر بوده و قابل مقایسه نیست و در عین حال کاستی‌هایی مثل اطاله دادرسی داریم که امیدواریم برطرف شود. در بعد نظری انقلاب ما یک انقلاب فکری عظیم در بنیان نهادن یک نظام سیاسی لیبرالی و مردمسالاری دینی در دنیا بود و تحلیل اینکه چگونه این نظام فلسفی رقیب لیبرال دموکراسی غربی شد، نیاز به فرصت کافی دارد. این نظام ارزش‌هایی را بنیان نهاده است که واقعا نظام‌های فلسفی غرب در بعد سیاسی نمی‌توانستند اینطور نظامی را که در آن هم مردمسالاری و هم ارزش‌های الهی و دینی و اخلاقی دارد، بنیان بگذارند و بعد نظری نظام نیازمند تبیین و تحقیق بسیار است و حملات کشورهای سلطه علیه جمهوری اسلامی در شرایط امروز ناشی از همین بعد نظری است. در بعد عملی امام راحل خودباوری و استقلال و آزادی را به مردم بازگرداند و اینکه امروز همه مردم در صحنه‌اند و به میدان می‌آیند و گاهی جلوتر از مسئولان در صحنه هستند، ناشی از وجود امام راحل است.