گرفتاری مسافران در فرودگاه ها

بارش سنگین برف که از شامگاه هفتم بهمن در تهران آغاز شد، انجام پروازها در فرودگاه‌های مهرآباد و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را مختل کرد و پس از توقف موقت پروازها، فعالیت فرودگاه مهرآباد و امام از ساعت 11 روز نهم بهمن آغاز شد، اما لغو بخش قابل توجهی از پروازها در این دو فرودگاه پرتردد کشور باعث سرگردانی مسافران و مردم شد. به گزارش ایرنا، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هرگونه قصور شرکت‌های هوایی در سرگردانی مردم و مسافران در فرودگاه‌ها رسیدگی خواهد شد و با هر کسی که در این زمینه مقصر باشد، برخورد قانونی خواهیم کرد. ناصر سراج افزود: در مجموع حق با مردم است، اما ناهماهنگی‌های عوامل پروازی باعث سرگردانی مردم در دو و یا سه روز گذشته در فرودگاه‌های مهرآباد و امام (ره) شد. او گفت: برای انجام یک پرواز عوامل متعددی باید با یکدیگر هماهنگی کنند و هر موقع مشکلی پیش آید باید مسئولان با همکاری و هماهنگی لازم دست‌به‌دست هم دهند تا برای مردم عزیز کشورمان مشکلی پیش نیاید. سراج تصریح کرد: حق با مردم است و شرکت‌های هوایی و دست‌اندرکاران صنعت هوانوردی نباید اجازه دهند برای مردم در این مواقع مشکلی پیش آید.
فعالیت فرودگاه امام به روال عادی بازگشت
همچنین، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: با برگزاری نشست‌های متعدد با مدیران شرکت‌های هوایی، هم‌اکنون پروازهای بین‌المللی فرودگاه امام (ره) به روال عادی بازگشته و مسافران طبق برنامه سفرهای خود را انجام می‌دهند. شهرام آدم نژاد با بیان اینکه متاسفانه بارش برف سنگین سبب شد راه‌های مواصلاتی به فرودگاه امام با مشکلات اساسی مواجه شود، افزود: بارش برف سنگین محور تهران - قم رفت‌و‌آمد در این مسیر را با محدودیت‌های زیادی مواجه کرد و شرکت‌های هوایی نتوانستند گروه‌های پروازی و کترینگ خود را به موقع برای انجام پروازها به فرودگاه برسانند و این مساله در سرگردانی مردم در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بسیار موثر بود. او اظهار کرد: با تشکیل کمیته‌ای ویژه در فرودگاه امام با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور و مدیران شرکت‌های هوایی، مسافران پروازهایی که تاخیر و یا ابطال شده بودند با 18 پرواز فوق العاده به مقاصد خود پرواز کردند و این بسیاری از مشکلات ما را در فرودگاه برطرف کرد و هم‌اکنون پروازهای ما طبق روال عادی در جریان است. آدم نژاد اظهار کرد: به‌علت بارش برف سنگین ما می‌توانستیم تعدادی از پروازهای ورودی به فرودگاه امام را کاهش دهیم، اما نمی‌خواستیم هموطنان ما در ورود به کشور دچار مشکل شوند و تلاش سه روز همکاران ما در این فرودگاه باعث شد بسیاری از مسافران و هموطنان ما که پروازهای آنها تاخیر داشت توسط شرکت‌ها انجام شود. او بر ایجاد هماهنگی مورد نیاز بین مسافران و شرکت‌های هوایی تاکید کرد و گفت: در مواقع بروز برخی مشکلات باید شرکت‌های هوایی در اسرع وقت به مسافران خود اطلاع‌رسانی کنند.
برخورد جدی تعزیرات با شرکت‌های متخلف


سازمان تعزیرات حکومتی طی اطلاعیه‌ای آمادگی این سازمان برای برخورد جدی و قانونی با شرکت‌های هواپیمایی متخلف را اعلام کرد. با ادامه برودت هوا و یخبندان در فرودگاه‌ها و تاخیر و عدم انجام پروازها، معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد ضمن سپاس از حمایت‌های همه‌جانبه سازمان هواپیمایی کشوری و صدور اطلاعیه در مورد پیشگیری و کنترل تخلفات از سوی سازمان یاد شده و همچنین سپاسگزاری از شرکت‌هایی که در شرایط جوی اخیر به ارائه خدمات به شهروندان با شرایط منصفانه مبادرت داشته‌اند به اطلاع می‌رساند؛ سازمان تعزیرات حکومتی با توجه به‌صلاحیت ذاتی خود در امر پیشگیری و رسیدگی به تخلفات، آمادگی همه‌جانبه خود را برای رسیدگی فوری به شکایات مردمی در مورد تخلفات احتمالی از سوی شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کند. در ادامه این اطلاعیه آمده است که هموطنان می‌توانند شکایات خود را در مورد عملکرد شرکت‌های هواپیمایی از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری www.cao.ir یا سایت سازمان تعزیرات حکومتی www.t135.ir یا شماره پیامک 300000135 اعلام و ثبت کنند. روز سه‌شنبه نیز رئیس گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی و محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران به‌صورت سرزده به چند دفتر آژانس هواپیمایی مراجعه کردند و پس از احراز تخلف گرانفروشی با آنها برخورد قانونی صورت گرفت و پس از آن نیز از فرودگاه مهرآباد بازدید کردند.