بازداشت یک نفر در ارتباط با موضوع دختران خیابان انقلاب

آرمان: چندی قبل رهگذران از خیابان انقلاب دختری را مشاهده کردند که اقدام عجیبی را انجام می‌داد و با سوالاتی در ذهن از کنار این دختر عبور کردند. اقدامی که برخی مسئولان قضائی آن را زیر پا گذاشتن قانون و جرم عنوان کردند. نمایندگان مجلس دیدگاه خود را داشتند و سایرین هم نظراتشان متفاوت بود اما همگان بر غیرمتعارف‌بودن این اقدام اذعان داشتند.
بازداشت فرد خاطی
دیروز دادستان تهران در پاسخ به این سوال که آیا درباره آنچه به‌عنوان «دختران خیابان انقلاب» معروف شده، پرونده‌ای تاکنون تشکیل شده است، گفت: حسب گزارش پلیس یک نفر دستگیر و به دادسرای ارشاد ارجاع شده است. دادستان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا صدور قرار 500‌میلیون تومانی برای این فرد که مطرح شده صحت دارد، اظهار کرد: از وثیقه آن اطلاعی ندارم. قرارها متناسب خواهد بود. این اقدام خلاف شرع و خلاف قوانین است و جرم تلقی می‌شود. تظاهر به گناه جرم است. وی در پاسخ به این پرسش که در صورت ادامه یافتن این مساله، دادگستری چه برخوردی خواهد کرد،گفت: دادستان به وظایف خود عمل خواهد کرد.
نادانی


دادستان کل کشور هم روز گذشته در مورد زنانی که در روزهای اخیر بدون روسری در برخی خیابان‌ها حاضر شده‌اند و تصاویر آنها نیز منتشر شده است، اظهار کرد: من این مساله را امری جزئی و غیرمهم می‌دانم. در مجموعه 80‌میلیونی کشور اکثر قریب به اتفاق زنان ما حجاب چادر دارند و یا حجاب درست دارند، در چنین وضعیتی آنها اجازه نمی‌دهند که حرکتی که مورد هدف دشمن است اجرا شود. این حرکت بچه‌گانه‌ای بود که دختر جوانی در جایی که عده‌ای در حال زندگی عادی خود هستند روسری خود را بردارد و بعضی‌ها با ماموریتی که داشتند فیلم‌های آنها را در شبکه مجازی منتشر کنند. حجت‌الاسلام محمد منتظری افزود: انتظار ما از خانم‌ها این است که اگر اعتقاد به اسلام دارند شرع اسلام حجاب را واجب کرده است و اگر هم ندارند و مسلمان نیستند و یا اعتقاد ضعیفی به مبانی اسلامی دارند باید توجه داشته باشند کسی که خودش را ملتزم به جامعه مدنی می‌داند باید از قانونی که وضع شده تبعیت کند. وی بیان کرد: به‌نظرم کسانی که این کار را انجام داده‌اند بیشتر از روی نادانی و تحریک احساسات بوده است که ممکن است القائاتی از خارج کشور نیز داشته باشند. اکثریت مردم ما مسلمان و ملتزم به احکام هستند. این حرکات تاثیر چندانی ندارد و ضمن اینکه اگر کسی با بی‌حجابی در خیابان حرکت کند به موجب قانون مرتکب جرم شده و می‌تواند تحت تعقیب قرار گیرد. البته اعتقاد ما این است که پیش از مجازات باید هدایت کنیم و این افراد قبل از آن باید متنبه شوند و باید در راستای اقدامات پیشگیرانه حرکت کنیم.
حجاب و مشکلات امروز
نایب رئیس مجلس نیز روز گذشته در واکنش به حضور برخی زنان بدون حجاب در برخی معابر گفت: هیچ‌اجباری برای حجاب زنان در جامعه دیده نمی‌شود و بسیاری از آنان با هر وضعی که دوست دارند در جامعه حضور پیدا می‌کنند پس اجباری در کار نیست. علی مطهری ادامه داد: اینکه چهار نفر روسری خود را هوا می‌کنند، اتفاق مهمی نیست. اگر قرار بر مساله مهمی باشد باید پرسید که چرا دولت در رعایت حجاب نظارت کافی ندارد؟ مشکل امروز کشور حجاب نیست و بانوان کم و بیش حجاب را رعایت می‌کنند و ما هم قائل به سختگیری نیستیم. نماینده مردم تهران در واکنش به مسائل مطرح شده در یک کانال تلگرامی معاند نیز گفت: مسائلی که مربوط به این کانال می‌شود باید توسط مقامات امنیتی و اطلاعاتی مورد رسیدگی قرار گیرد و باز و بسته شدن کانال‌های تلگرامی نیز وظیفه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است. وی در عین حال تاکید کرد: برای ایجاد و فعال کردن پیام‌رسان‌های داخلی قانون وجود دارد و دولت باید جدی‌تر این مساله را فعال کند. مطهری مهم‌ترین اولویت‌های نظام در دهه چهارم انقلاب را تحقق آرمان‌های اولیه انقلاب که شامل عدالت، استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، آزادی بیان و اندیشه، معنویت و اخلاق و به‌طور کلی پیاده کردن اسلام دانست.
حرکت بدون نفع
در راستای اقدام این دختر، مشاور شهردار تهران با تاکید بر اینکه زنان برای آزادی‌های واقعی و انسانی و ارتقای جایگاه اجتماعی‌شان تلاش می‌کنند و می‌دانند این حرکات نفعی ندارد، خطاب به دختران جوان گفت: در چنین شرایطی دانشجوها، دختران جوان به‌ویژه دختران دبیرستانی ما حواسشان باشد که خدایی ناکرده به این جریانی که به‌نظر می‌آید سازمان یافته است و برای انحراف فکر جوانان از تلاش‌های مدنی و اصولی تلاش می‌کند، کمک نکنند. فاطمه راکعی به «انصاف‌نیوز» گفت: من متاسف‌ می‌شوم وقتی می‌بینم همان‌طور که بسیاری از آقایان، خانم‌ها را در سطحی‌ترین شکل وجودی‌شان یعنی شکل و قیافه و فیزیک بدنشان می‌بینند؛ متاسفانه برخی خانم‌ها خودشان هم مسایل بزرگ و بسیار جدی حوزه‌ زنان را در «شکل ظاهر» و بود و نبود «حجاب» خلاصه می‌کنند. وی درباره‌ شنیده‌ها مبنی بر بازداشت برخی از این افراد گفت: من فکر می‌کنم این کار، جرم سیاسی یا اجتماعی یا جرمی نیست که بخواهند آنها را بازداشت کنند و اگر جامعه بی‌اعتنایی کند و زنان و دختران فرهیخته‌، موضوع را جدی نگیرند و کسانی تصور نکنند احیانا کار بزرگی در حال وقوع است، خودبه‌خود چنین تحرکاتی خنثی می‌شود.
نظر کبری خزعلی چیست؟
کبری خزعلی، استاد دانشگاه و عضو شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده هم یادداشتی با عنوان «بررسی پدیده نخ‌نمای خیابان انقلاب» نوشت؛ یاداشتی درباره اعتراض نسبت به حجاب در روزهای اخیر که با عنوان «دختران خیابان انقلاب» معروف شده است. به نوشته «انصاف‌نیوز»؛ او نوشته است: «بار دیگر پس از شکست‌‌های پی در پی استکبار در منطقه و پیروزی‌های مکرر خط مقاومت با مدیریت نظام اسلامی (این نقطه‌ی ثبات و امنیت منطقه، بلکه کل جهان)، ایادی استکبار و برنامه‌ریزان نفوذی آنها با اقدامی کاملا منتظره دست به اجرای طرحی زدند که سناریوی آن توسط پیتر کوهانلو در سال ۹۴ در آمریکا ریخته شده و در وال استریت ژورنال چاپ شده بود. این فرد که مدیر مرکز ایرانی‌های ساکن آمریکاست (البته جای تاسف و تعجب دارد که مدیر ایرانیان، یک غیرایرانی است) و رئیس شبکه به اصطلاح براندازی اسلام و انقلاب در ایران است، بر اساس روش سلف ناصالح خود، از این بازی‌‌ها با فکر خام خود، مقابله با اسلام را دنبال می‌کند. این روش از اول انقلاب تکرار شده و گاه سلطنت‌طلبان و گاه منافقین مزدور برای مقابله و براندازی دست به تهیه طرح‌هایی می‌زدند که از آب گل‌آلود موجود، ماهی مراد بگیرند؛ برای نمونه به مردم پیام می‌دادند که در نوروز (روز ۱۳ بدر) به خارج از شهر بروند یا در محرم سیاه بپوشند و آن را نشانه‌ اعتراض به نظام بنامند و با این بازی‌ها که توسط عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی نفوذی‌شان عِرض خود برده‌اند و الحمدا... هرگز زحمت برای ما هم نداشته‌اند! اما سخنی با مسئولان که با ایجاد خلأ کم‌کاری و ضعف بینش و نگرش و روش‌های زیگزاگی و سلیقه‌‌ای و متلون، جامعه را به این شرایط رسانده‌‌اند، آیا زمان آن نرسیده که به قانون‌گرایی برگردیم و نسبت به قانون اساسی و سایر قوانین عادی مملکت متعهدانه‌تر رفتار کنیم؟ به‌راستی چه کسانی موظف به اجرای قانون و حراست از اجرای دقیق قانون اساسی هستند؟ چرا به نیازهای فردی خانوادگی و اجتماعی او پاسخ مناسب داده نشده که به شخصیت نمایشی روی آورد؟ راستی چرا سند مهندسی فرهنگی، قانون حقوق و مسئولیت‌‌های زنان و… این‌همه معطل مانده است؟ پاسخگوی این‌همه محرومیت کیست؟ ما سال‌هاست در دانشگاه در خدمت عزیزان دانشجو هستیم. آنها اطلاعات دقیق و علمی از فلسفه عفاف و حجاب در اختیار ندارند. علاوه بر آنکه دستگاه‌‌هایی مانند وزارت ارشاد و صداوسیما که می‌‌توانستند با فیلم و سریال و برنامه‌‌های هنری و فرهنگی ارزش‌‌ها را نهادینه کنند، از قضا بر مشکل افزوده‌اند و بر این اساس، اجرای دقیق و متقن قانون در تمامی دستگاه‌ها و برخورد جدی با مسئولان خاطی و غافل و کم‌‌توجه از اولین مطالبات مردم است.»