«همدلی» موضوع وفاق‌ملی را در چهارچوب تشکل‌ها بررسی می‌کند شـام اتحاد

محتشمی: مبنای وفاق‌ملی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است تابش: گفت‌وگوی ملی برای پاسخ به نقدها هرچه زودتر عملی شود
انواری: نمی‌توان در نبود احزاب دم از مردم‌سالاری زد
همدلی| گروه سیاسی- اگر تاریخ معاصر سیاسی کشور بازخوانی شود یک نکته تا حدود زیادی معلوم و مشخص خواهد شد که احزاب هیچگاه جایگاه محکم و تاثیرگذاری در تاریخ و عرصه سیاسی کشور نداشته و ندارند. شاید بتوان گفت که متشکل‌ترین حزبی که در ایران پابه عرصه سیاسی گذاشت حزب توده بود که آن‌هم زیر چتر حمایت ابرقدرتی ایدئولوژیک مانند اتحادجماهیرشوروی سوسیالیستی قرار داشت و هرچند طی دهه‌های 20 تا 40 خورشیدی و به واسطه شعارهای عوام‌گرایانه‌اش، از مقبولیت نسبی برخوردار بود، اما پس از آن با محدودیت جبهه‌ملی و نهضت آزادی و تک حزبی شدن کشور توسط محمدرضا پهلوی عملا هیچ تصور و پیش‌بینی‌ای برای تحزب و فعالیت‌های سیاسی در ایران نمی‌شد و فعالیت احزاب منتقد از میانه‌های دهه 40 خورشیدی عملا ممنوع شد. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و تصور جامعه‌ای چند صدایی این حس در نزد نیروهای سیاسی زنده شد که دوران تک‌حزبی به پایان رسید و احزاب می‌توانند آزادانه در کشور فعالیت کنند و این جمله نیز از امام خمینی تیتر شد که: « در جمهوری اسلامی، کمونیست‌ها هم آزادی بیان دارند». متاسفانه در ابتدای انقلاب حوادثی رقم خورد که مسیر و خنکای مطبوع آن فضا را عوض کرد. شروع جنگ تحمیلی و عملیات مسلحانه سازمان مجاهدین(منافقین) خلق سبب شد تا فضای امنیتی بر سیاسی غالب شود و هر تعریفی از ذهن‌های امنیتی به جامعه منتقل شود. ضمن اینکه آن تعریف‌کنندگان برای خروجی ذهن‌های آن روزشان دلیل و برهان دارند. حالا پس از 4 دهه از گذر انقلاب دیگر با بحران‌های آن‌چنانی روبه‌رو نیستیم. جنگی در کار نیست و گروه‌های مسلح نیز از عرصه سیاسی ایران بیرون رانده شدند و احزاب و تشکل‌هایی در داخل ایران حضور دارند که با التزام به قانون اساسی و در چهارچوب آن قادر و خواستار فعالیت هستند اما باز هم از فعالیت برخی از آنان جلوگیری می‌شود. شکی نیست که احزاب یکی از 4 رکن اصلی دموکراسی و مردم‌سالاری بومی به‌شمار می‌روند و حضور آنان به رشد سیاسی، انتظام فعالیت‌های سیاسی و پاسخگویی کمک می‌کند آن‌هم در کشوری مانند ایران که تکثرگرایی در بیشترین حد ممکن نسبت به کشورهای منطقه وجود دارد و این تکثرگرایی، تک‌صدایی را برنمی‌تابد. امروز تمامی احزاب و نیروهای سیاسی بر این باورند که باید به وفاق‌ملی پرداخت و این وفاق در سایه احزاب نمود بیشتری خواهد داشت.
پارلمان اصلاحات نویدی برای نهادینه شدن تحزب در کشور


دبیرکل حزب آزادی، گفت‌وگوی ملی را از عناصر اصلی جامعه مدنی برای رسیدن به تمدن بزرگ و اسلامی دانست و به ایرنا گفت: گروه‌های اصلاح طلب و اصول‌گرا باید گفت و گوی ملی را در قالب یک منشور رقابت سیاسی محقق کنند.
مجید محتشمی دیروز در خصوص موضوع گفت و گوی ملی گفت: منشور رقابت‌های سیاسی در جبهه اصلاحات در سال‌های پیش، در هفت ماده آماده شد اما گروه‌های اصول‌گرا، کمتر به این منشور رای دادند.
وی افزود: پیشنهاد ما تهیه منشور رقابت های سیاسی است که تعدادی از نمایندگان دو حزب اصول‌گرا و اصلاح طلب بنشینند و آن را نهایی کنند و در یک روز مشخص، همه احزاب آن را امضا کنند و مبنای رقابت های سیاسی آینده کشور بر اساس اصولی باشد که در این منشور قید می شود.
دبیرکل حزب آزادی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین اصول این منشور می تواند داشتن باور لازم و اعتقاد راسخ به شعار بنیادین انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی باشد.
محتشمی توضیح داد: یعنی مبنای گفت و گوی ملی می تواند بر اساس شعار بزرگ آحاد ملت ایران در انقلاب اسلامی سال 57 باشد که در آن سال شاهد بودیم که به صورت الهامی در ذهن آحاد ملت ایران تلالو پیدا کرد و این می تواند مبنای منشوری باشد که در رقابت های سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان آن را امضا کنند و به آن متعهد باشند.
او همچنین در خصوص راهکارهای دستیابی به گفت و گوی ملی گفت: در خانه احزاب، اصول‌گرایان و اصلاح طلبان و مستقلین رقابت سالم دارند و این بار هم خانه احزاب به سه گروه اصلاح طلب، مستقل و اصولگرا تقسیم بندی شد. 
وی ادامه داد: همان روشی که پایه های آن در خانه احزاب گذاشته شد و توافقاتی در قالب خانه احزاب ایران که صنفی و سیاسی است، برقرار شد و همه آن را تایید کردند،این می‌تواند مبنای خوبی برای تفاهم و تعامل و تهیه منشور رقابت‌های سیاسی باشد.
دبیرکل حزب آزادی همچنین در خصوص پارلمان اصلاحات گفت: در حزب آزادی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم پیشنهادی در قالب مدالیته انتخاباتی ارایه دادیم؛ مدالیته انتخاباتی بر این مبنا شکل گرفت که از احزاب، افرادی که از قدما و پیشکسوتان حزبی در بین اصلاح طلبان هستند یک نفر را برای نامزدی ریاست جمهوری معرفی کنند.
محتشمی افزود: افرادی که در احزاب اصلاح طلب هستند، می توانند به عنوان نامزد انتخاباتی حضور پیدا کنند و در یک رقابت سالم در 31 استان با دو روش حضور یابند.
وی ادامه داد: در نخستین روش هر نامزد برنامه ها و سیاست های خودرا در هر استانی برای نخبگان سیاسی اصلاح طلب (حدود 300 نفر) اعلام و رای گیری کند که استان به استان مجموعه آرا انتخاب کننده فرد نهایی ورود به انتخابات باشد.
دبیرکل حزب آزادی گفت: این ها می توانند در شهر تهران جمع شوند و در یک اجلاس یا پارلمانی به نام اجلاس اصلاحات بنشینند و چند روز را به ارائه برنامه های خود اختصاص دهند و هیچ محدودیتی هم وجود نداشته باشد و هر کس که از توانمندی برخوردار است نامزدی خود و برنامه ها و سیاست های خود را ارائه کند و این تعداد به عنوان پارلمان اصلاحات تحت عنوان مدالیته انتخاباتی اصلاح طلبان باشند.
تابش: بحران‌ها محصول سوء مدیریت‌ها پس از دوران اصلاحات است
محمدرضا تایش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در حاشیه بازدید رئیس جمهور از کرمان به مسائل ملی پرداخت و گفت:  همه ما واقف هستیم که کشور نیازمند تحرک‌های بیشتر و تلاش همگانی برای غلبه بر مسائل و مشکلات موجود و عبور از بحران‌هایی است که متاسفانه بسیاری از آنها محصول رویکردهای غلط سیاسی و سوء مدیریت سال‌های بعد از دوران اصلاحات است. این کشور توانست با بستر فراهم آمده توسط مجاهد و انقلابی تلاشگر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در پرتو اصلاحات که خوشبختانه نماد آن منتسب به این خطه است، گام‌های بلندی در گشایش سیاسی و فرهنگی و توسعه یافتگی اقتصادی و اجتماعی بردارد.  
وی افزود: سیدمحمد خاتمی تنها یک نام و یک تصویر نیست که بتوان با دستور آن را از صفحه اذهان و حافظه‌ها پاک کرد. پرچمدار حرکت و رئیس دولتی است که نام ایران را با گفت‌وگوی تمدن‌ها در جهان پر آوازه کرد. امنیت و ظرفیت‌های بین المللی برای کشور به وجود آورد، کشور را به بالاترین نرخ رشد اقتصادی و اشتغال رسانید و نشان داد که حاصل توسعه سیاسی، مردم سالاری و آزادی، بهبود و توسعه اقتصادی هم هست.  متاسفانه این روند و این دستاوردها در دوره ای تلخ متوقف شد و یا به قهقرا رفت، تا اینکه افق هایی از امید در سال ۹۲ مجدداً گشوده شد.
نماینده مردم اردکان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص «هم افزایی» برای حل مشکلات و مسائل مختلف مردم در همه سطوح عالی و میانی و خود کشور گفت: ما امیدواریم که «گفت‌وگوی ملی» برای پاسخگویی به نقدها و اعتراض های مردم هر چه زودتر عملی شود.
انواری: احزاب پل ارتباطی اراده سیاسی با نظام حقوقی هستند
حسین انواری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز با بیان این که احزاب به عنوان ابزار مردم سالاری، پل ارتباطی اراده سیاسی با نظام حقوقی هستند، گفت: نمی توان دم از مردم سالاری بزنیم اما از حزب خبری نباشد؛ این دو لازم و ملزوم هم هستند و فساد هر دو به هم متصل است.
وی به ایجاد شاخص برای همگرایی اشاره کرد و ادامه داد: باید این شاخص‌ها را مرور و تعیین تکلیف کنیم.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان این که دو دسته حزب در آسیا، آمریکا و آفریقا داریم، یادآور شد: یک سری احزاب انسانی هستند که دنبال احیای کرامت انسان ها، توسعه عدالت، رفع ظلم و مدافع حقوق مردم هستند و پیروزی را از آن خدا و کارآمدی را در خدمت به مردم می دانند که امید است احزاب آسیایی از این نوع احزاب باشند که این ها قدرت را برای خدمت مسئولانه می خواهند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان این که حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خودش، الهی است و در حکومت های مردم سالار، مردم، سالار خود بوده و حق حاکمیت بر سرنوشت خود را دارند، یادآور شد: مردم در این حق الهی مشترکا در یک سازماندهی در کشور تشکیلات ایجاد می کنند که قدرت را جمعی به عده ای می دهند که به آنها خدمت کنند یعنی توان سیاست با مردم است.انواری ادامه داد: قدرت در عین حال که از آرای مردم برخوردار بوده و کمال است اما امانت بوده و آنهایی که به قدرت می رسند امانتداران صاحبان قدرتی که مردم هستند، می باشند.
برخی از دولت ها وقتی قدرت به دستشان می‌آید، طغیان، استبداد و خیانت می‌کنند. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان این که حزب، قانون و دولت ملازمه منطقی با هم دارند، گفت: کشورهایی که دم از مردم سالاری می زنند اما احزاب را سرکوب می کنند با چالش هایی رو به رو هستند و اداره کشور در این شرایط موجی و ژله ای است.
انواری یادآورشد: احزاب آسیایی در فضایی که قرار گرفتیم باید شایستگان را شناسایی و برای داوری به مردم معرفی کنیم و اراده های غیر شفاف شهروندان را منسجم و قابل محاسبه عملیاتی کرده و برای نظارت بر قدرتی که به صاحبان قدرت تفویض شده، همگرایی اجتماعی داشته باشند.
او با بیان این که یکی از جایگاه هایی که برای نظارت وجود دارد احزاب هستند که باید منصفانه و ناصحانه باشد، ادامه داد: ما برای رسیدن به این کمال نیاز است که تعاملاتی را به صورت تشکیل گروه های همفکری داشته باشیم.