بهت ایران از ریزش بخشی از سازه هخامنشیِ شوشتر بخشی دیگر از تاریخ فرو ریخت

میان اخبار تلخ هر روزه که دیگر شنیدنش عادی شده، از زلزله کرمانشاه و گرد و غبار خوزستان تا زلزله‌های پیاپی، خبری تلخ و کوتاه انتشار پیدا کرد که در
میان هیاهوها گم شد. «سازه آبی شوشتر فرو ریخت.»
سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب مربوط به دوران هخامنشیان تا ساسانیان؛ همان سازه‌ای که مادام ژان دیولافوا، باستان‌شناس مشهور فرانسوی بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی نامید.
حالا بخشی از یکی از طاق‌های سازه‌های آبی شوشتر در استان خوزستان ریزش کرده و مدیر این پایگاه میراث فرهنگی، آسیب را در حد دو تا سه متر مربع توصیف


کرده است.
مدیر پایگاه‌ جهانی سازه‌های آبی شوشتر با تائید این خبر گفت: «متاسفانه این اتفاق روز جمعه 13 بهمن رخ داد. خوشبختانه حجم زیادی از سازه تخریب نشده و مقدار ریزش بسیار کم است. در مجموع سطح ریزش طاق در سازه‌های آبی شوشتر به دو، سه متر مربع هم نمی‌رسد.» مهندسان فنی مجموعه و کارگاه اجرایی وضعیت را بررسی می‌کنند تا بتوانند از تخریب دیگر بخش‌های سازه جلوگیری کنند. «قبل از اعلام هر نوع علتی باید بررسی دقیق‌تری در محوطه انجام شود، علت ریزش را به صورت مشروح به زودی اعلام می‌کنیم. حدس‌هایی می‌زنیم اما بررسی باید به شکل کامل صورت بگیرد. کارشناسان پایگاه به نتیجه‌هایی رسیده‌اند اما برای اطمینان، نیاز به بررسی دقیق‌تری داریم.»
این مجموعه‌ تاریخی بعد از ثبت در فهرست آثار ملی در سال 1377، روز پنجم تیر ماه 1388 به شماره 1315 در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شد اما با توجه به اتفاق رخ داده، ظاهرا حال و روز خوبی ندارد. دغدغه‌مندان معماری و باستان‌شناسی از آینده سازه آبی شوشتر اظهار نگرانی کرده‌اند و می‌ترسند این بنا به سرنوشت مکان‌هایی مانند ارگ بم دچار شود.