یوسف خاکیان = روزنامه نگار

فکر می‌کردیم وزیر و معاونانش که عوض شوند و دبیر جشنواره جدید فیلم فجر که بیاید انقلاب عظیمی در برگزاری سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رخ می‌دهد و خبرنگاران به اتفاق اهالی رسانه می‌توانند در فضایی حرفه‌ای و آرام (بخوانید برج میلاد) به تماشای فیلم‌های سینمایی انتخاب شده توسط هیئت داوران بنشینند و در کنار یکدیگر به گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مهم‌ترین رخداد سینمایی سال بپردازند. اما تمام پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب در آمد و ما دریافتیم که انگار هرچه زمان می‌گذرد اوضاع جشنواره فیلم فجر بدتر و بدتر می‌شود. اگر منصف باشیم واژه بدتر واژه غیرمنصفانه‌‌ای است و باید از کلمه افتضاح‌تر استفاده کنیم. گرچه هنوز یکی دو روز از آغاز جشنواره سی‌وششم می‌گذرد اما پایان این شوربایی که توسط دست‌اندرکاران سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر ساخته شده کاملا مشخص است. حال بنا به رسالت روزنامه‌نگاری که سال‌هاست روی دوش‌مان سنگینی می‌کند می‌خواهیم توجه شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی را به نکاتی چند درباره این رویداد سینمایی جلب کنیم.

جناب آقای سیدعباس صالحی! دل‌مان پر است و می‌خواهیم کمافی‌السابق دندان بر جگر گذاریم و سکوت کنیم اما چه کنیم که جای دندان‌مان جگرمان را خون‌آلود کرده است. خودتان بهتر استحضار دارید که همین چند وقت پیش بود که معاونت محترم مطبوعاتی وزارتخانه تحت امرتان با ماجرای رتبه‌بندی رسانه‌ها و روزنامه‌ها، رسانه‌های فعال و کوشا را نقره‌داغ کرد که بماند. واقعا مطبوعات مستقل و مردمی حق‌شان این نبود و به آنها جفا روی جفا شد. حالا هم که معاونت سینمایی و سازمان سینمایی تحت امرتان با ماجرای جشنواره فیلم فجر رکورد بدترین برگزاری جشنواره را در سی‌وشش دوره گذشته زده است. حال ماجرای جشنواره موسیقی و تئاتر بماند که سکوت کنیم بهتر است.



جناب وزیر! حتما خبر دارید که جشنواره فیلم فجر امسال پس از سال‌ها تغییر مکان داد و به پردیس سینمایی ملت اسباب‌کشی کرد. خود بنده که در همان لحظه که خبر کوچ جشنواره از برج میلاد به پردیس ملت را شنیدم قید حضور در این جشنواره را زدم چرا که بی‌هیچ سوال و جوابی پردیس سینمایی ملت برای اجرای جشنواره فجر حداقل صد علامت سوال در مقابل دارد که متاسفانه مسئولان تحت امر شما به هیچ کدام پاسخ ندادند و اتفاقا کاملا حق به جانب رفتار کرده و اعتراض رسانه‌ها را اعتراضی غیرحرفه‌ای اعلام کردند و گفتند همه چیز در عالی‌ترین وضعیت خود قرار دارد.

گفتند همه چیز در عالی‌ترین وضعیت خود قرار دارد اما آیا واقعا اینگونه بود؟ پیشنهاد ما این است که یک روز سرزده به کاخ جشنواره (بخوانید پردیس سینمایی ملت) بروید تا ببینید اوضاع چگونه است؟ ما که از ترس‌مان نرفتیم اما طوطیان شکرشکن جشنواره برای ما خبر آوردند که کارت‌هایی در جشنواره رد و بدل شده که اصلا مربوط به اهالی رسانه نبوده و شامل اشخاص کاملا غیرمطبوعاتی بوده است امیدواریم شایعه باشد این در حالیست که بسیاری از خبرنگاران هنوز که در روز دوم برگزاری جشنواره هستیم کارت حضور در جشنواره خود را دریافت نکرده‌اند. نکته دیگر ماجرای پارکینگ‌ها بود. لطفا با ماشین خودتان بروید و البته با چهره‌ای مبدل و دم درب ورودی پارکینگ‌ها اعلام کنید بنده خبرنگار هستم، آن‌وقت ببینید چه برخوردی با شما خواهد شد. مگر شما از
مهمانی که دعوت می‌کنید پول پارکینگ می‌گیرید؟ اما گویا این اتفاق در پردیس سینمایی می‌افتد.
حالا بی‌خیال کسانی که بی‌ارتباط به سینما و مطبوعات هستند و با ماشین آمده‌اند و جای پارک عالی (بخوانید مجانی) هم در پردیس شامل حال خود و ماشین‌شان شده است. از ماجرای عدم وجود راهنما برای راهنمایی اهالی رسانه جهت حضور در نشست‌های خبری هم که بگذریم به این موضوع فریاد اهالی سینما درباره فیلم هایشان می‌رسیم که اوضاع طوری شده که فریاد ابراهیم حاتمی‌کیا هم درآمده است. البته درست که فریادهای حاتمی‌کیا آن هم به خاطر فیلمبرداری غیرمجاز از اکران فیلمش در پردیس ملت رخ نداده و در مشهد روی داده است، اما مگر اکران‌های مردمی زیر نظر سازمان سینمایی و دبیرخانه جشنواره فجر نیست؟اظهارات منیژه حکمت هم بماند که پس از اکران فیلمش در پردیس ملت به غلط کردن افتاد و از اینکه فیلمش را به جشنواره فجر داده اظهار ندامت و پشیمانی کرد.

اگر بخواهیم به این وجیزه ادامه دهیم بی‌شک شمار شماره‌ها به عدد 20 هم خواهد رسید، اما سخن کوتاه می‌کنیم و ضمن آرزوی انتخاب‌های درست، هم به لحاظ مکانی و هم به لحاظ نیروی انسانی برای جشنواره‌های پیش رو، از ساحت محترم وزیر ارشاد که خودش معتقد است که رسانه‌ها باید بتوانند راحت نقد کنند این پرسش را مطرح می‌کنیم که جناب وزیر! آیا شما هم دوست دارید پس از پایان دوران وزارت‌تان و رفتن از وزارتخانه، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه بگویند خوب شد رفت؟ راحت شدیم؟ یا اینکه بگویند حیف شد. او مثل بقیه نبود. زحمت کشید. او شایستگی نشستن مداوم روی صندلی وزارت فرهنگ و ارشاد را داشت. راستی خبر دارید که در روز اول جشنواره،
در محوطه بیرونی پردیس ملت، پرچم‌های وارونه‌ای نصب کرده بودند که به دلیل نصب نامناسب آنها آرم چاپ شده جشنواره، برعکس شده بود؟