صباح زنگنه = کارشناس بین‌الملل

نماینده سوریه در سازمان ملل اعلام کرده که دمشق با هرگونه دخالت آمریکا و عربستان سعودی در مذاکرات سوری- سوری مخالف است. واقعیت این است که از آغاز بحران سوریه، عربستان وارد صحنه شد و مخالفان سوری را از فاز سیاسی برای ورود به فاز نظامی تشویق و از آنها حمایت کرد و این حمایت را ادامه داد. عربستان با همکاری اردن و ترکیه به حمایت همه جانبه از مخالفان سوری و گروه‌های تروریستی پرداخت. سیاست آمریکا نیز در قبال سوریه یک سیاست نوسانی بود. البته واشنگتن بارها خواستار کناره گیری بشار اسد شده بود و در این راه از سیاست‌های عربستان و ترکیه و قطر علیه حکومت دمشق حمایت می‌کرد تا این کشورها به سازماندهی نیروهای مخالف بپردازند. در یک سال و نیم اخیر و به ویژه پس از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا دخالت خود را در سوریه پررنگ تر کرد یعنی از یک طرف نظامیان آمریکایی وارد خاک سوریه شدند و.
..از طرف دیگر، واشنگتن با حمایت از نیروهای کرد سوریه به صحنه تقابل با دولت اسد وارد شد. حتی رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا
به صراحت اعلام کرد که با وجود شکست خوردن داعش در سوریه، آمریکا باید به حضور نظامی خود در سوریه ادامه دهد. واشنگتن در این مدت سعی کرده با ایجاد پایگاه‌های نظامی در سوریه، حضور غیر قانونی نیروهایش را در این کشور تثبیت کند. واشنگتن به طور همزمان در شمال و جنوب سوریه و به طور مشخص در رقه و دیرالزور سعی می‌کند که حضور نظامی خودش را تقویت کند. هدف آمریکا این است که مناطق مرزی سوریه با عراق و نیز سوریه با اردن را در کنترل نیروهای وابسته به خودش قرار دهد. ضمن اینکه با گروه تروریستی جبهه النصره و تروریست‌های وابسته به آن ارتباطاتی برقرار کرده است.
از طرف دیگر، آمریکا به ترکیه برای عملیات نظامی در خاک سوریه چراغ سبز نشان داده است تا ترکیه حضور خود را در مناطق اشغال شده در سویه تثبیت کند. بنابراین با توجه به این اقدامات عربستان و آمریکا واضح است که دولت دمشق حاضر نباشد که مشارکت عربستان و آمریکا را در مذاکرات صلح سوریه بپذیرد.