هنوز شفاف‌تر

آرمان: دیروز رئیس‌جمهور باز هم با مردم سخن گفت، این بار از طریق پاسخ به سوالات رسانه‌ها در یک نشست خبری. اگرچه این نشست شور و تنوع نشست‌های قبلی را نداشت و سوالات تکراری و به تبع آن پاسخ‌ها هم چندان جدید نبود رئیس‌جمهور بیش از همیشه از آینده‌ای روشن سخن گفت.کارشناسان معتقدند؛هنوزمسائلی وجود دارند که رئیسجمهور باید نسبت به آنها شفاف سازی بیشتری کند. دیروز رسانه‌های اصلاح‌طلب که موثرترین حامیان رسانه‌ای روحانی بودند در این نشست مظلوم‌ترین بودند چرا که تنها 2 یا 3 رسانه از این جریان به پشت تریبون رفتند و سوال خود از رئیس‌جمهور را مطرح کردند. حسن روحانی در ابتدای نشست خبری ضمن تبریک ایام مبارک فجر، با اشاره جمعیت 70 درصدی جوانان کشور تاکید کرد: باید افکار و راهی را که نسل جوان ما می‌خواهند، بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن نیزکافی نیست و جوانان نمی‌خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم، آنها دارای افکار، ایده‌ها و خواسته‌هایی هستند و دنیای جدید را می‌بینند و پیشنهاد و سخن دارند و ما باید راه پیشنهادی آنان را بشنویم، ببینیم و مطالعه کنیم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم و در مجموع باید راه و مسیر مورد پسند آنان در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیر گذار باشد. رئیس‌جمهور افزود: آن روزی که انقلاب ما به پیروزی رسید، تعداد جوان‌های ما کمتر از 7 میلیون بود، اما امروز 25 میلیون جوان داریم. ارتباط جامعه آن روز با دنیا و سطح سواد و معلومات عمومی آن دوران با امروز بسیار متفاوت است و ما باید زمان‌شناس باشیم چرا اگر زمان و شرایط خود را نشناسیم، انجام وظیفه هم برای ما سخت و دشوار خواهد بود.
پذیرش افکار نسل جوان
دکتر روحانی اظهار کرد: باید نسل جوان‌مان که امروز ۷۰ درصد جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهد و افکار و راهی که آنان توصیه می‌کنند را بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن هم کافی نیست، جوانان نمی‌خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار و ایده‌هایی هستند و دنیای جدید را می‌بینند و پیشنهاد و سخنی دارند که ما باید پیشنهادهای آنان را بشنویم و مطالعه کنیم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم. رئیس‌جمهور ادامه داد: راهی که آنها پیشنهاد می‌کنند و مسیری که می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیرگذار باشد. جوانان هم شنیدن صدایشان و هم اثرگذاری فکرشان را در حاکمیت خواستارند چرا که آنان اکثریت جامعه ما هستند و آن روز که انقلاب پیروز شد جوانان ما کمتر از هفت میلیون بودند اما امروز ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ما را جوانان تشکیل می‌دهند. روحانی با بیان اینکه جامعه امروز ارتباطش با دنیا و رابطه‌اش بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی‌اش است، تصریح کرد: آنچه که جامعه ما در زمان انقلاب از لحاظ ارتباط با دنیا و رابطه‌اش با جهان داشت بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی آن دوره بود اما امروز این میزان متفاوت شده است پس ما باید زمان‌شناس باشیم و اگر زمان را بشناسیم انجام وظیفه برای ما سخت و دشوار نخواهد بود. وی همچنین با بیان اینکه دولت دوازدهم علاوه بر آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی دو هدف مهم را برای خود تعیین و اعلام کرده است، گفت: اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق دو هدفی است که ما آن را دنبال می‌کنیم و در بودجه سال ۹۷ هم به این دو اصل توجه عمیقی کردیم و امیدواریم نمایندگان مجلس هم آنچه که در نهایت از بررسی بودجه به ما می‌دهند دنبال‌کننده همان راه باشد تا ما بتوانیم برنامه‌هایمان را برای مردم پیاده کنیم. وی در خصوص چگونگی پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: در زمینه بدهی سازمان تامین اجتماعی دولت صحبت‌های مهمی دارد. من به وزیر کار تاکید کردم که باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد شرط من برای روی کار ‌آمدن ایشان در این وزارتخانه این بود که از بنگاه‌ها دست بردارد. وی ادامه داد: چه مقامات دولتی و چه نهادهای غیردولتی و چه نیروهای مسلح باید بنگاه‌های اقتصادی را رها کنند. این به نفع خود آنها و مردم است.
شنیدن اعتراض


رئیس‌جمهور با اشاره به اعتراضات ماه اخیر گفت: اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادی نبوده است، مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است. گوش ما باید برای شنیدن حرف مردم باز باشد و ببینیم که مردم چه می‌خواهند. شاید در دولت‌های اخیر این نخستین دولت است که به روشنی گفته اعتراض را می‌شنود و می‌پذیرد. شاید در برخی دوره‌ها اعتراض‌ها شنیده نشده است و من این روز را روز بسیار مبارکی برای همه‌مان می‌دانم که صدای مردم را بشنویم و در حل مشکلات آنان بکوشیم.
درگیری در عفرین
رئیس‌جمهور در خصوص درگیری‌های اخیر در عفرین و نقش ایران در حل این بحران اظهار کرد: برای مسائل منطقه به ویژه سوریه گفت‌وگوها و نکات بسیار خوب میان ایران و روسیه ردوبدل شده است و من با آقای پوتین هم صحبت کردم که می‌گفتند ضرورت دارد به زودی اجلاس سران سه کشور ایران ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه انجام شود. ما این روند را یک روند مغتنم می‌دانیم و آن را ادامه می‌دهیم. روحانی تاکید کرد: روابط ما با هر دو کشور ترکیه و روسیه خوب است اما موضع ما در برابر خروج نیروهای ترکیه از سوریه یک موضع اصولی بوده، چرا که ورود ارتش یک کشور به کشور دیگر باید با رضایت دولت و مردم آن کشور همراه باشد و ما غیر از آن را اصولی نمی‌دانیم و نمی‌پذیریم و می‌خواهیم که این کار زودتر پایان یابد چراکه موجب کشته شدن هر دو طرف می‌شود. همانطور که حضور آمریکا در سوریه را هم قبول نداریم چرا که آنها افکار نادرستی در باب تجزیه سوریه دارند.
روزنامه‌ها
رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر نقش رسانه‌ها در کشور و اهمیت جایگاه فرهنگ و هنر در دولت وی اظهار داشت: انتشار روزنامه‌ها برای ما بسیار مهم است چرا که یکی از مهم‌ترین آثار فرهنگی و اجتماعی است. از سوی دیگر رابطه ما با مردم از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مکتوب نیز بسیار مهم است. روحانی در ارتباط با مقدار بودجه سال ۹۷ برای وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراز عقیده کرد: اگر از آقای صالحی وزیر ارشاد بپرسیم می‌گویند مقداری که به عنوان بودجه سال ۹۷ برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است کافی نیست، اگر از آقای نوبخت بپرسیم می‌گویند کافی است. وی سپس ادامه داد: من می‌دانم که برخی از روستاها هنوز سینما ندارند، باید برای فرهنگ کمک کنیم و بخش خصوصی را هم در این راستا کمک کنیم. همچنین مهم است که در مورد مسائلی همچون موضوع کاغذ رسانه‌های مکتوب نیز کمک‌هایی انجام شود.
ناتوانی ترامپ
روحانی در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران چه اقدامی انجام خواهد داد خاطر نشان کرد: بسیار خوشحالم که ترامپ بعد از یک سال که به کاخ سفید رفته است هنوز نتوانسته فریادی که در رقابت‌های انتخاباتی می‌زد که برجام را پاره می‌کند، را عملی کند. برجام آنقدر استحکام داشته است که در این یک سال در برابر آمریکا مقاومت کند. ما نمی‌دانیم آمریکا در آینده می‌خواهد چه کند. حتی دوستان اروپایی نزدیک ترامپ هم نمی‌دانند او چه می‌خواهد بکند. نه فقط در مورد برجام بلکه در مورد سایر مسائل از جمله توافق تجاری آمریکا با اروپا، اروپایی‌ها نمی‌دانند ترامپ چه خواهد کرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خود برجام را ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: ما آغاز گر نقض برجام نخواهیم بود. برجام اضافه و کم نمی‌شود. نه خطی به آن اضافه می‌شود و نه خطی از آن کم می‌شود. ما مسائل دیگر را مرتبط با برجام نمی‌دانیم. برجام تعهد هفت کشور و تعهدی بین‌المللی است که شورای امنیت آن را تایید کرده است. وی تصریح کرد: اشتباه ترامپ این است که فکر می‌کند برجام تعهد حزب دموکرات است در حالی که برجام تعهد دولت آمریکاست و اگر دولت آمریکا تخلفی در اجرای برجام کند، اعتبار خودش را مخدوش می‌کند. روحانی تاکید کرد: ما پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما تامین شود در برجام می‌مانیم. بودن یا نبودن آمریکا در برجام تاثیری در تصمیم ما ندارد. تصمیم ما براساس تامین منافع ما در برجام گرفته می‌شود.
۷۰۰ هزار شغل
رئیس‌جمهور درخصوص تمرکز دولت برای سال ۹۷ در ایجاد اشتغال، گفت: اینکه آقای نوبخت پیشگویی کرده‌اند که سال ۹۷ حدود یک میلیون و ۳۳ هزار شغل یجاد می‌شود را باید از خود ایشان بپرسید. این رقم، رقم پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه است که براساس بودجه‌ای که به مجلس داده‌ایم، پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: پیش‌بینی ما برای افزایش اشتغال بر مبنای تبصره ۱۸ بود که در کمیسیون تلفیق تغییراتی کرده است. قرار بود مقداری را دولت، مقداری را صندوق توسعه و مقداری را بانک‌ها تامین کنند و در اشتغال خرج کنند اما تا اینجا مطابق با پیشنهاد دولت این تبصره پیش نرفته است. روحانی سپس خاطر نشان کرد: آنچه که من می‌توانم به مردم بگویم این است که سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. تلاش ما این است که تا پایان سال این مقدار افزایش یابد. در پایان سال باید ببینیم که موفق بوده‌ایم یا نه اما اینکه این مقدار را به یک میلیون می‌رسانیم یا نه را باید به تبصره ۱۸ ارتباط دهیم. وی همچنین گفت: تلاش دولت این است که توجهش را در حوزه‌های ناوگان فرسوده و بازسازی ناوگان‌ها همچنین بازآفرینی شهرها که پنجشنبه در مورد این طرح با مردم سخن خواهم گفت، جلب کند. طرح بازآفرینی شهرها براساس پیش‌بینی آقای نوبخت حدود ۲۴۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.
ادامه صفحه7