المپيک زمستاني گشايشي بر روابط دو کره


گروه بين الملل: کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي، رئيس‌جمهوري کره جنوبي را به پيونگ‌يانگ دعوت کرده است.
مقام‌هاي دفتر رياست‌جمهوري کره جنوبي اين خبر را تائيد کرده و گفته‌اند دعوت‌نامه توسط کيم يو-جونگ، خواهر رهبر کره شمالي به مون جائه اين تحويل داده شده است.در اين دعوت‌نامه که با خط رهبر کره شمالي بوده، گفته شده که کيم جونگ اون آماده ديدار "در اسرع وقت" با رئيس‌جمهوري کره جنوبي است. خواهر رهبر کره شمالي در ميان دريايي از دوربين‌ها و خبرنگاران وارد کره جنوبي شد او از زمان ورود خود در مرکز توجه مراسم افتتاحيه بازيهاي المپيک شد . به گزارش گاردين استراتژي کره شمالي بازخورد خوبي در کره جنوبي داشته است. درعين حال به گفته تحليلگران اين رويکرد تنها فضا را براي مدت کوتاهي تغيير خواهد داد و پس از پايان المپيک زمستاني مانور مشترک آمريکا و کره جنوبي اجرا خواهد شد. 
کيم يو جونگ در جريان ديدار روز شنبه نامه‌اي را از جانب برادرش به رئيس‌جمهور کره‌ جنوبي تقديم کرد که در آن از وي دعوت شده بود در اولين فرصت به پيونگ يانگ سفر کند.مون جائه اين نيز گفت: اگر شرايط لازم مهيا شود با اين سفر موافق است.کيم يو جونگ همچنين گفت: برگزاري يک نشست ميان برادرم و رئيس‌جمهور کره‌ جنوبي راه را براي بهبود سريع‌تر روابط ميان دو کره هموار مي‌سازد.آقاي مون با کيم يو-جونگ، خواهر پرنفوذ رهبر کره شمالي ديدار کرد و اين دو مقام سه ساعت گفتگو کردند. رويترز، خبرگزاري کره‌شمالي ديروز اعلام کرد که هيات اعزامي‌اين کشور به بازي‌هاي المپيک زمستانه مذاکرات «صريح و صادقانه‌‌اي» با «مون جائه اين» رئيس‌جمهوري کره‌جنوبي برگزار کرده‌اند.سفر هيات سياسي کره‌شمالي به کره‌جنوبي براي حضور در بازي‌هاي المپيک زمستانه «پيونگ چانگ» ديروز به پايان یافت. اين هيات جمعه گذشته براي حضور در مراسم افتتاحيه اين بازي‌ها وارد سئول شد.
رويترز در ادامه نوشت: با اين وجود ترديدهايي درباره صداقت کره‌شمالي در بهبود روابط با کره‌جنوبي وجود دارد.در گزارش خبرگزاري کره شمالي آمده است: خواهر رهبر کره‌شمالي نامه شخصي «کيم جونگ اون» را با هوشمندي در جريان مذاکرات خود با رئيس‌جمهوري کره‌جنوبي ارائه کرده است.  اگر اين ديدار برگزار شود، نخستين ديدار ميان رهبران دو کشور از ابتداي سال ۲۰۰۷ ميلادي به شمار خواهد آمد.اين ديدار علارغم نارضايتي دولت آمريکا صورت گرفت. معاون وزير خارجه آمريکا اعلام کرد که ديدارهاي اخير مقام‌هاي دو کره، تاثيري بر همبستگي واشنگتن و سئول در برابر برنامه تسليحات هسته‌اي پيونگ‌يانگ نداشته است. مايک پنس معاون رئيس‌جمهوري آمريکا اعلام کرد که به‌رغم گفت‌وگوها و ديدارهاي مقام‌هاي دو کره در حاشيه بازي‌هاي المپيک زمستاني پيونگ‌چانگ، واشنگتن و سئول همچنان در برابر برنامه هسته‌اي پيونگ‌يانگ در کنار هم هستند. 
حواشي افتتاحيه المپيک زمستاني
در مراسم افتاحييه بازيهاي المپيک زمستاني، مايک پنس، معاون رئيس جمهوري آمريکا و کيم يو-جونگ، خواهر رهبر کره شمالي در چند متري يکديگر نشسته بودند، اين صحنه کافي بود تا کوچکترين حرکت اين دو، سوژه دوربين تيزبين خبرنگارها باشد.بر اساس گزارش‌ها در اين مراسم مايک پنس تنها براي سرود ملي آمريکا ايستاد و بر خلاف سايرين هنگام ورود ورزشکاران کره شمالي و جنوبي و پخش سرود مشترک دو کره از ايستادن امتناع کرد.
 به گزارش روزنامه تلگراف، مايک پنس، معاون رئيس جمهوري آمريکا که براي شرکت در مراسم افتتاحيه المپيک زمستاني در کره جنوبي به ژاپن و سپس سئول رفته بود، در پايان اين سفر و در راه بازگشت به آمريکا هشدار داد که پيونگ‌يانگ تلاش دارد تا با تبليغاتش، پيام و تصوير المپيک زمستاني در کره جنوبي را "بدزدد."اين در حالي است که مون جائه اين، رئيس جمهوري کره جنوبي گفته شمالي‌ها در "المپيک صلح" با آغوش باز مورد استقبال هستند. 
پنس درباره ديدارش با مون جائه اين گفت، رئيس جمهوري کره جنوبي درباره ديدارش با مقامات رسمي‌کره شمالي از جمله خواهر کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي که براي مراسم افتتاحيه المپيک به سئول آمده، سخن گفته اما "ما تاکيد کرديم که از موضع خود کوتاه نمي‌آييم و با هماهنگي حداکثر فشار اقتصادي و ديپلماتيک را بر کره شمالي وارد مي‌کنيم."با وجود اينکه پنس در مراسم افتتاحيه المپيک زمستاني با فاصله چند متري از کيم يو جونگ، خواهر رهبر کره شمالي نشسته بود سعي کرد به هيات بلندپايه کره‌شمالي روي خوش نشان ندهد.او حتي به هنگام عبور رژه تيم متحد ورزشکاران دو کره از جاي خود بلند نشد و دعوت به يک ضيافت شام را که خواهر کيم جونگ اونگ هم در آن حضور مي‌يافت، رد کرد.
پنس پيش از حضور در مراسم افتتاحيه المپيک گفته بود آمريکا "هرگز وجود يک کره‌شمالي اتمي‌را قبول" نخواهد کرد و "حداکثر فشار را بر حکومت آن کشور اعمال خواهد کرد تا آنان را به کنارگذاشتن قطعي، بازگشت‌ناپذير و قابل راستي‌آزمايي تسليحات اتمي‌وادار کند."وي روز شنبه در راه بازگشت به آمريکا هم تاکيد کرد که کاخ‌سفيد به زودي رژيم تازه‌اي از تحريم‌هاي فلج کننده را عليه پيونگ‌يانگ اتخاذ خواهد کرد و همچنان "تمام گزينه‌ها را براي مقابله با اين کشور روي ميز دارد."
مسئولان برگزاري المپيک زمستاني ۲۰۱۸ تاييد کردند که در زمان برگزاري افتتاحيه اين بازي‌ها حمله سايبري صورت گرفته است اما اين کميته از اعلام منبع اين مشکل و مسببان آن سر باز زد. نگراني‌هايي درباره اين که حمله سايبري روز افتتاحيه بازي‌هاي المپيک زمستاني توسط روس‌ها انجام شده باشد وجود دارد. تعدادي از ورزشکاران روسيه از بازي‌هاي المپيک زمستاني امسال محروم شدند و ورزشکاران روسي که در اين بازي‌ها حضور دارند نيز به صورت مستقل مسابقه مي‌دهند.
 دليل اين مساله دوپينگ سازمان يافته در روسيه بوده است.حمله سايبري روز افتتاحيه بازي‌هاي المپيک زمستاني باعث بروز برخي مشکلات فني در استاديوم‌هاي بازي‌ها شد. مرکز رسانه‌اي بازي‌ها و استاديوم اصلي پيونگ چانگ نيز دچار مشکل شدند.مسئولان برگزاري بازي‌ها روز جمعه مجبور شدند که وب‌سايت خود را براي مدتي ببندند. سخنگوي بازي‌هاي المپيک زمستاني پيونگ چانگ در اين باره اظهار کرد:حمله سايبري تاييد شده است. ما ديروز سايت را به‌روز کرديم و مي‌دانيم که مشکل از کجا ايجاد شده است. اين مساله در زمان برگزاري بازي‌هاي المپيک عادي است. ما منبع مشکل را افشا نمي‌کنيم. ما تمهيدات امنيتي انديشيده‌ايم. جزييات بررسي‌ها تا پايان آن مشخص نمي‌شود. شرکت امنيت سايبري مک‌آفي ماه گذشته اعلام کرده بود که احتمال حملات سايبري در بازي‌هاي المپيک زمستاني ۲۰۱۸ وجود دارد. در صورتي که روسيه مسئول اين حملات باشد ، اين اتفاق بر تصميم کميته بين المللي المپيک در رابطه با محروميت روسيه تاثير خواهد گذاشت.