خطر آشکار ونزوئلا براي بازار نفت


گروه انرژي : تحليلگران هشدار مي‌دهند افت توليد نفت ونزوئلا خطر جدي و واضحي براي بازار نفت است.
توليد نفت اين کشور عضو اوپک با روند وحشتناکي رو به کاهش است و در دسامبر به حدود ۱.۶ تا ۱.۷ ميليون بشکه در روز کاهش يافت. طبق پيش‌بيني بانک بارکليز، بر مبناي سالانه، توليد ونزوئلا از ۲.۱۸ ميليون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ به ۱.۴۳ ميليون بشکه در روز در سال ميلادي جاري کاهش خواهد يافت که حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد بود.
اين افت شديد با توجه به رشد سريع تقاضا و ادامه محدوديت عرضه ۱.۸ ميليون بشکه در روز از سوي اوپک و متحدانش به بازار، به ميزان فزاينده‌اي در سراسر جهان ملموس خواهد شد. ذخاير جهاني به اندازه‌اي کاهش پيدا کرده‌اند که رويدادهاي ژئوپوليتيکي غيرمنتظره نسبت به سابق، تاثير بيشتري بر قيمت‌ها مي‌گذارند. هليما کرافت، مدير استراتژي تحقيقات کالاي جهاني در شرکت "آر بي سي کپيتال مارکتس" در يادداشتي نوشت: با توجه به محدود شدن سريع عرضه به بازار در سال ۲۰۱۸ هرگونه رويداد ژئوپوليتيکي مرتبط با عرضه، تاثير فراتر از آنچه در سال‌هاي اخير داشت، بر بازار خواهد گذاشت. خطر واضح و روشني که بايد مراقب آن باشيم، ونزوئلا است که با توجه به سقوط آزاد توليد، از مرحله بحران عبور کرده و به آستانه فروپاشي رسيده است. ديدگاه تحليلگران "آر بي سي کپيتال مارکتس" منعکس کننده نظر تحليلگران بارکليز است که پيش‌بيني کرده‌اند توليد نفت اين کشور ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد يافت.
اگرچه اين سناريو واقعا بد است اما توليد نفت اين کشور احتمالا به سوي کاهش بيشتر مي‌رود زيرا بحران اقتصادي، سياسي و انساني ونزوئلا وخامت بيشتري پيدا مي‌کند. دولت اين کشور زير بار بدهي سنگين است و مشاهده اينکه چگونه ديون خود را در سال جاري پرداخت خواهد کرد، دشوار است. صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني کرده که نرخ تورم سالانه ونزوئلا به ۱۳ هزار درصد خواهد رسيد و توليد ناخالص داخلي اين کشور امسال ۱۵ درصد کوچک مي‌شود.
در اين بين، دولت آمريکا سرگرم بررسي اقداماتي است که مخمصه ونزوئلا را تشديد خواهد کرد. رکس تيلرسون، وزير خارجه آمريکا به کشورهاي آمريکاي لاتين سفر کرده و تلاش کرده حمايت آنها را براي تحريم‌هاي شديدتر عليه کاراکاس جلب کند. وي احتمال ممنوعيت واردات نفت ونزوئلا به آمريکا را مطرح کرده است. اين ايده هنوز نهايي نشده و ممکن است شکل‌هاي متعددي پيدا کند از جمله استفاده از تحريم‌هاي مالي براي هدف قرار دادن صادرات ونزوئلا، ممنوع کردن صادرات ونزوئلا به آمريکا يا قدغن کردن صادرات مواد رقيق کننده به ونزوئلا که با نفت سنگين مخلوط مي‌شود. همه اين تدابير تاثير جدي بر توانايي ونزوئلا براي توليد و صادرات نفت خواهد داشت.
تيلرسون تلاش مي‌کند با کانادا و مکزيک يک گروه کاري ايجاد کند تا زيان‌هاي ناشي از تحريم نفت ونزوئلا براي منطقه‌اي کارائيب را خنثي کند. مشخص نيست تيلرسون چطور انتظار دارد کشوري مانند مکزيک که توليد آن همچنان رو به کاهش است، کمبود عرضه در منطقه به دليل تحريم‌ها عليه ونزوئلا را جبران کند. چنين اقدامي‌احتمالا اقتصاد ونزوئلا را از بحران به مرز فروپاشي مي‌کشاند. با اين‌همه به نظر مي‌رسد وزير خارجه آمريکا قصد دارد تحريم و حتي بايکوت نفت ونزوئلا را پيشنهاد کند.در اين بين، دولت ونزوئلا اعلام کرده ۲۲ آوريل يک انتخابات رياست جمهوري برگزار خواهد کرد. عده معدودي انتظار دارند اين انتخابات آزاد و منصفانه باشد. بسياري از کشورها شامل کشور همسايه کلمبيا اعلام کرده‌اند که نتايج انتخابات را به رسميت نخواهند شناخت. در برابر اين پيش زمينه، پيش‌بيني‌ها از سوي تحليلگران بازار نفت درباره کاهش چند صد هزار بشکه‌اي توليد روزانه ونزوئلا خوش بينانه به نظر مي‌رسد. مشکلات متعددي وجود دارد که ممکن است موجب شود توليد اين کشور بسيار بيشتر از آنچه پيش‌بيني شده است در سال جاري کاهش پيدا کند. با کاهش سطح ذخاير جهاني و بازگشت آنها به متوسط روزانه، فضاي چنداني براي خطا وجود ندارد. آمريتا سان، تحليلگر نفت شرکت "انرژي اسپکتس" در اين باره به تلويزيون بلومبرگ گفت: اگر هرگونه اختلال ژئوپوليتيکي ايجاد شود، قيمت‌ها در معرض افزايش بيشتر قرار خواهند گرفت زيرا ديگر ذخاير اضافي وجود ندارد.