حماسه چهلم


کورش شرفشاهي : بار ديگر ملت ايران در آزموني ديگر شرکت کردند و البته سربلند بيرون آمدند. راهپيمايي بزرگ مردم ايران در طليعه فجر چهلم انقلاب به اندازه‌اي شکوهمند بود که جهانيان را مبهوت کرد. ملت ايران در ۲۲ بهمن 1396 در کلانشرها، شهرها، شهرستان‌ها و روستاها با حضور در خيابان‌ها سي‌ونهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌و طليعه فجر چهلم انقلاب را جشن گرفتند.بيش از ۶ هزار عکاس، خبرنگار و فيلمبردار داخلي و خارجي و ۲۵۰ خبرنگار خارجي جشن ملي مردم ايران را پوشش دادند.در پايتخت ايران نيز از ساعت ۹ صبح و از مسيرهاي ده‌گانه راهپيمايي به سوي ميدان آزادي آغاز شد.اين مراسم با صدور قرائت قطعنامه پاياني راهپيمايي و سخنراني رييس‌جمهور همزمان با اذان ظهر در ميدان آزادي تهران پايان يافت. در اين مراسم بسياري از شخصيتها حضور داشتند که گزيده سخنان عده‌اي از آنها درادامه آمده است. 
حتما عده‌اي دلخورند
محمد جواد ظريف در اين مراسم گفت: حتما در بين مردم برخي از دلخوري‌ها و ناراحتي‌ها وجود دارد، مطالبات به حقي دارند که بعضا ناشي از کمبودها و مشکلات موجود در کشور است و اين وظيفه همه مسولان کشور است که به مطالبات به حق مردم به عنوان بزرگترين سرمايه راهبردي نظام توجه داشته باشند.وزير امور خارجه گفت: امنيت ايران وابسته به حضور مردم در صحنه است، بنابراين بايد توجه جدي به مطالبات و حقوق اين مردم داشته باشيم و اينها براي جمهوري اسلامي‌ايران ارزشي راهبردي محسوب مي‌شوند و در همين چارچوب همانطور که اشاره کردم بايد به اين خواسته‌ها و مطالبات توجه ويژه‌اي داشت.
پاسخ به توطئه‌هاي آمريکا
رئيس جمهور نيز با تقدير از حضور باشکوه‌تر مردم در اين راهپيمايي گفت: اين حضور پرشور و باشکوه، پاسخي به توطئه‌هاي جديد آمريکا عليه ملت ايران و تحرکات صهيونيست‌ها در منطقه و اعلام وحدت و يکپارچگي ايرانيان و عهد و پيمان با امام راحل براي ادامه راه و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي‌است. حجت‌الاسلام حسن روحاني با اشاره به اينکه سال پيش رو سال موفقيت‌ها، افتتاح‌ها و شادماني و سرور خواهد بود، اظهار داشت: در سال آينده بايد همه بخش‌هاي کشور اعم از دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، سينماها، مملو از نشاط و موفقيت‌هاي بزرگ باشد و اين موفقيت‌ها را بايستي به خوبي به رخ بدخواهان خود بکشيم.
يک ملت بزرگ و انقلابي 
معاون اول رئيس‌جمهوري نيز با اشاره به حضور گسترده مردم در اين راهپيمايي گفت: اين حضور براي استمرار حرکت انقلاب بسيار کارساز است و نشان مي‌دهد که مسئولان کشور بايد با اقدامات بيشتر و تلاش‌هاي گسترده‌تر در جهت رفع مشکلات مردم حرکت کنند. اسحاق جهانگيري گفت: مردم ايران مردمي‌زمان‌شناس هستند که شرايط فعلي کشور و انقلاب و هم شرايط منطقه‌اي و بين‌المللي را درک مي‌کنند.


ايران نقطه ثبات منطقه 
سخنگوي دولت نيز دراين مراسم با اشاره به اينکه امروز جمهوري اسلامي‌ايران نقطه ثبات منطقه است گفت: همان کشوري که صدام از آن به ما حمله کرد امروز شاهد هستيم بقاي آن کشور به مديريت و سرداري يکي از سرداران ايران اسلامي‌وابسته و امنيتش برقرار است. محمد باقر نوبخت گفت: چهلمين سال از انقلاب اسلامي‌را آغاز کرديم و با وجود تمام مشکلات از قبيل وجود سه ميليون بيکار در کشور و تنگي معيشت برخي از شهروندان، آنچه همچنان استوار پابرجاست، نظام جمهوري اسلامي‌ايران است. 
حضور امنيت‌ساز 
همچنين رييس مجلس شوراي اسلامي‌در اين مراسم گفت: همه بايد درک کنند که اين حضور مردم بسيار ذي قيمت و امنيت‌ساز است که سبب استواري انقلاب مي‌شود.علي لاريجاني گفت: حضور گسترده مردم در راهمپيمايي نشان مي‌دهد که مردم اين انقلاب را از خود مي‌دانند.رييس مجلس با بيان اينکه اساس انقلاب بر اين است که مردم تحولي را در ساختار اداره کشور به وجود آوردند گفت: اين انقلاب توفنده بود و مردم همچنان پيگير اهداف انقلاب هستند که اين موضوع نشان مي‌دهد که بايد تلاش براي خدمتگزاري به مردم را افزون کرد.
نمايش اقتدار ملي 
رييس قوه قضاييه نيز گفت: حضور مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن ضمن نمايش اقتدار جمهوري اسلامي‌پاسخ محکمي‌به همه توطئه‌هاي دشمنان در طول سال‌هاي گذشته بوده و هر ساله اين اثر مهم بر راهپيمايي ۲۲ بهمن مترتب است. آيت ا... آملي لاريجاني گفت: حضور مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن پاسخ قاطع و مسلم و قطعي به ياوه گويي‌هاي دشمناني است که مي‌خواهند تفرقه افکني کنند. مردم با هر عقيده‌اي در اين راهپيمايي شرکت مي‌کنند و يکپارچگي و وحدت و انسجام خود را به نمايش مي‌گذارند.
عصبانيت آمريکا باعث وحدت مردم 
سخنگوي قوه قضاييه نيز در اين راهپيمايي گفت: در دهه اول انقلاب شهيد بهشتي گفت" آمريکا از ما عصباني باش و از اين عصبانيت بمير" و امروز مي‌بينيم که هر چقدر آمريکا از ما عصباني‌تر است، مردم ما انسجامشان بيشتر شده و وحدت آنها افزايش مي‌يابد.حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي افزود: مردم پيماني را که با خدا بسته اند، فراموش نکرده اند؛ اين روز، روزي است که باعث استقلال، عزت و افتخار ملت شد و موجب سرنگوني نظام ستمشاهي و برقراري نظام اسلامي‌شد. مردم چنين روزي را فراموش نمي‌کنند.
 مردم از تهديدها نمي‌هراسند
علي اکبر ناطق نوري گفت:من هر سال در راهپيمايي شرکت مي‌کنم، امسال انسجام و حضور پرشور بيشتري را شاهديم. حضوري توام با شعور و پر نشاط. اين حضور پاسخ همان تهديدهايي است که کردند ؛ تهديدها ملت ما را بيشتر منسجم مي‌اميدواريم مسئولان قواي سه گانه منسجم تر و متحدتر با هم و با همدلي شان مشکلات مردم را بتوانند حل کنند؛ چرا که مردم ما از تهديدهاي بيروني نگران نيستند آن چيزي که مردم ما را نگران مي‌کند، تبعيض‌ها قانون شکني‌ها و بي قانوني‌هاست.
قطعنامه راهپيمايي سراسري 
در اين راهپيمايي قطعنامه‌اي صادر شد که در آن آمده است: ضمن تجديد ميثاق و بيعت خلل ناپذير با آرمان‌هاي بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران، انقلابي گري و تبعيت همه جانبه از رهنمودها و منويات مقام معظم رهبري (مدظله العالي) را زمينه ساز نشر و بسط ارزش‌هاي معنوي انقلاب اسلامي‌دانسته و بر التزام عملي به اصل الهي و مترقي «ولايت فقيه» به عنوان ميراث جاويدان معمار کبير انقلاب اسلامي‌تاکيد مي‌نماييم. در ادامه آمده است: با تاکيد بر لزوم تامين زندگي کريمانه مردم و مقابله با موج نفوذ و رخنه دشمنان منطقه‌اي و فرامنطقه اي، خاصه از راه تدبير فضاي مجازي ايمن و شبکه اينترنت ملي، از همه دستگاهها بخصوص دولت محترم مي‌خواهيم با مسئوليت‌پذيري براي بهبود شرايط اقتصادي کشور و پاسخگويي صادقانه به مطالبات برحق مردم، تامين اشتغال و معيشت و رفاه مردم را در اولويت قرار دهند.