پایان جنجال؟

نزدیک به ۴۰ سال از اجرای طرح ترافیک در کلانشهر تهران می‌گذرد و حالا بعد از سال‌ها ارائه طرح ترافیک با شرایط جدید ضروری به نظر مي‌رسد زیرا شهر تهران در تمام این سال‌ها با رشد روز افزونی همراه بوده است و مسلما طرح ترافیک گذشته پاسخ گوی این مبلمان شهری نخواهد بود. شهردار جدید شهر تهران با گذشت 3 ماه از مدیریت خود در شهرداری به این موضوع پرداخت که باید طرح جدیدی جایگزین طرح ترافیک شود و طی آن طرحی را ارائه داد که افراد با ارائه معاینه فنی برتر و پرداخت مبالغی مي‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند. البته در راستای این طرح عنوان شد که معاینه فنی برتر به هر خودرویی تعلق نمي‌گیرد و ممکن است که حتی در برخی موارد به خودروهای صفر نیز تعلق نگیرد اما برخی کارشناسان از همان ابتدا انتقادات جدی به این طرح داشته و آن را خام و ناپخته عنوان کردند و معتقدند زیر ساخت‌هاي لازم برای اجرای این طرح فراهم نیست.
پیچ و خم‌هاي طرح ترافیک جدید
در بررسی‌های اولیه طرح جدید ترافیک تهران، اعضای شورای شهر اطلاعات کافی و دقیقی در این باره نداشتند و این موضوع نیز سبب شد که برداشت‌های شخصی خود را در باره این طرح اعلام می‌کنند. همین امر نیز موجب سرگردانی مردم در طرح جدید ترافیک شد و یکی از تذکرات به مدیریت شهری این بود که چرا اطلاعات طرح در اختیار اعضای شورا قرار نگرفته است تا جایی که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرده بود: «بازنگری طرح ترافیک شهر تهران در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در حال انجام است اما هنوز پیشنهادی از سوی شهرداری تهران مبنی بر مطرح شدن آن در صحن علنی شورا ارائه نشده است. هر گونه تغییری در محدوده طرح ترافیک باید در گام نخست به تصویب شورای ترافیک برسد تا قابل ارائه در صحن علنی شورای شهر و در نهایت منجر به تصویب آن شود.» پس از آن شائبه درآمدزایی در این طرح برای شهرداری بالا گرفت و کارشناسان معتقد بودند تنها هدف شهرداری کسب در آمد از این طرح است. پس از آن بود که پور سید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره گفته بود: «با این فرمول جدید شهروندان آزادی بیشتری در ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند به همین خاطر به احتمال زیاد موضوع ثبت نام و فروش سالانه آرم ترافیک برای همیشه در تهران منتفی خواهد شد. شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیک تهران به دنبال درآمدزایی بیشتر نیست و با این اقدام شاهد کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهیم بود و طرح ترافیک نیز عادلانه تر بین شهروندان توزیع می‌شود. با آزاد شدن طرح ترافیک همه مردم مجاز هستند که به این محدوده ورود داشته باشند اما این ورود با عوارضی همراه است که باید آن را بپردازند.»
مخالفت پلیس راهور ناجا


شهرداری تهران با وجود تمام ایرادهایی که به این طرح وارد مي‌کردند آن را برای تصویب به شورای ترافیک تهران ارسال کرد؛ پلیس راهور که یکی از اعضای شورا ترافیک است از همان ابتدا جزو مخالفین سر سخت این طرح بود و اعتقاد داشت که تجهیزات و امکانات لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد. سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت در این باره گفته بود:« این طرح خام است و پلیس با آن مخالف است.» اما نهایتا در شورای ترافیک پلیس هم با طرح جدید ترافیک موافقت کرد و این طرح برای تعیین نرخ عوارض به شورای شهر تهران ارسال شد. مسئولان شهرداری معتقدند که این طرح بار ترافیکی را کاهش مي‌دهد. پورسیدآقایی در این باره گفته بود:« اجرای این طرح موجب می‌شود که 20 درصد ترافیک تهران کاهش یابد و آلودگی هوا هم کمتر شود و عدالت نیز در نحوه استفاده از طرح ترافیک جدید برای شهروندان لحاظ خواهد شد و از 15 فروردین سال آینده نیز طرح ترافیک جدید اجرایی می‌شود.» نهایتا عوارض ورود به محدوده ترافیک توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
زیر ساخت‌هايي که هیچ گاه آماده نیست
مجددا طی روزهای گذشته پلیس به طرح جدید ترافیک واکنش نشان داد و گفت: «زیر ساخت‌هاي لازم برای این طرح فراهم نیست و تا زمانی که زیرساخت‌ها تکمیل نشود اجازه اجرای طرح داده نمي‌شود.» سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران نیز در مخالفت با اجرای طرح جدید ترافیک گفت: « هیچ برنامه‌اي برای تغییر در طرح زوج و فرد در سال آینده وجود ندارد و این طرح مانند سال 96 اجرا می‌شود و پولی کردن طرح زوج و فرد نیز به تصویب نرسید. این طرح نیز نسبت به سال ۹۶ به جز شیوه پرداخت و مبلغ آن تغییرات اساسی ندارد.»
وی با بیان این که در طرح پیشنهادی شهرداری الزامات ناجا تعدیل شد گفت: «بر این اساس طرح ترافیک پیشنهادی شهرداری با 3 الزام ناجا یعنی عدم افزایش آلودگی هوا، ترافیک و فشار مضاعف بر مردم تعدیل شد و بدین ترتیب سقف مجوزهای طرح ترافیک روزانه از ۱۲۹ هزار مورد به ۱۰۳ هزار مورد کاهش یافت. تا زمانی که شهرداری تهران زیرساخت‌هاي طرح ترافیک جدید مانند دوربین‌های خروجی طرح را نصب نکند، این طرح قابل اجرا نیست چرا که شیوه جدید پرداخت بر مبنای زمان ورود و خروج در این طرح است. تا کنون هیچ دوربینی در این خصوص نصب نشده است قطعا پلیس تا زمانی که این دوربین‌ها نصب و توسط پلیس تست نشوند، اجازه اجرای طرح جدید را نمی‌دهد. دارندگان طرح ترافیک 96 تا زمانی که زیرساخت‌های طرح جدید مهیا نشود همچنان می‌توانند با کارت‌های خود در طرح ترافیک تردد کنند.»
مخالفت‌هاي فرمانداری تهران
از سوی دیگر طرح ترافیک که باید از سوی فرمانداری تهران نیز مورد تائید قرار مي‌گرفت در پیچ و خم‌هاي فرمانداری و پلیس راهور تقریبا به بن بست رسید تا جایی که غلامحسین آرام معاون فرمانداری تهران از رد لایحه طرح ترافیک جدید شهرداری در کمیته انطباق فرمانداری تهران خبر داد و گفت: «درباره قیمت‌های ارسال شده شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح ترافیک جدید شهرداری تهران ایرادات قانونی وجود داشت. برخی از مواد طرح ترافیک جدید نیز مغایرت‌های قانونی داشت. بر همین اساس این طرح در کمیته انطباق فرمانداری تهران رد شد و به شورای اسلامی شهر تهران عودت داده شد.» با این وجود گفته مي‌شود که باید شورای حل اختلاف در مورد طرح جدید ترافیک نظر دهد و اجرای آن در سال آینده با شرایط فعلی امکان پذیر نیست.
چوبش را مردم مي‌خورند
شهرداری بر طرحی که مي‌دهد ملاحظات لازم را لحاظ نمي‌کند، پلیس راهور ناجا پس از تصویب طرح مخالفت مي‌کند و فرمانداری از زیر ساخت‌هايي صحبت مي‌کند که هنوز هم مهیا نیست در این بین گویا همه مسئولین فراموش کرده‌اند که طرح ترافیک به چه دلیل اجرا مي‌شود. طرح باید به گونه‌اي باشد که معضلات ترافیکی و آلودگی هوا را بر طرف کند و این طور که معلوم است هیچ یک از مسئولین به بر طرف شدن آلودگی هوا توجهی ندارند و در این بین باید چوب همه این مسائل را شهروندان نوش جان کنند. شهروندان باید آلودگی هوا و ترافیک سرسام آور شهری را تحمل کنند و مسئولان همچنان به بگو مگو‌هاي خود ادامه دهند. کاش مسئولین امر به جای این همه مخالفت و جنجال، کارگروهی متشکل از پلیس راهور ناجا، نماینده‌اي از فرمانداری تهران و شهرداری تشکیل مي‌دادند که به مشکلات طرح ترافیک جدید رسیدگی شود تا مردم شاهد این همه تناقض بین مدیران شهری نباشند.