تشکیل اتحادیه بزرگ منطقه‌ خلیج‌فارس

رئیس‌جمهور و هیات همراه به بندرعباس سفر کردند. هدف از سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان دیدار عمومی، بررسی مصوبات سفر گذشته و مشکلات توسعه استان و بازدید و بهره‌برداری از طرح‌های تولیدی اعلام شده بود. روحانی در بدو ورود به بندرعباس در جمع خبرنگاران اظهارکرد: این سومین سفر استانی بنده در دولت دوازدهم است و خوشحالم از اینکه در بندرعباس هستم. شهری که یکی از بنادر استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است و مردم دیاری که همواره در مقابل استعمار مبارز بوده و مدافع سرزمین ایران اسلامی بوده‌اند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه 15 طرح مهم با اعتبار بیش از چهار هزار میلیارد تومان در این سفر به بهره برداری می‌رسد، تصریح کرد: 15 طرح دیگر آماده آغاز عملیات می‌شود که بیش از 2 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. وی اضافه کرد: امیدوارم با اجرای این پروژه‌ها شاهد آبادانی بیشتر برای مردم استان هرمزگان باشد.
مذاکره
رئیس‌جمهور همچنین در سخنرانی خود در جمع مردم بندرعباس با تاکید بر اینکه ما خواهان صلح و امنیت با جهان هستیم، اظهار کرد: تا روزی که جهان با نگاه صلح به ما نگاه کند، ما حافظان این مسیر استراتژیک در این منطقه هستیم و تا روزی که دنیا فکر توطئه نسبت به ملت ایران را در سر نپروراند امنیت این مسیر را حفظ خواهیم کرد. روحانی افزود: ما به کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس اعلام می‌کنیم که همسایه خوبی برای شما بوده، هستیم و خواهیم بود، دیگران شما را اغفال نکنند. بیگانگان و بدخواهان پشت سر شما شعار ندهند، زیرا آنها به فکر منافع شما نیستند. آنها به این فکر می‌کنند که چگونه سلاح خود را به قیمت گران به شما بدهند و نفت شما را ارزان ببرند. رئیس‌جمهور ادامه داد: من اعلام می‌کنم تمام کشورهای کنار این آبراه مهم از هند و پاکستان گرفته تا کشورهای سواحل عمان و خلیج‌فارس، سواحل عربستان و سایر کشورها تا عراق همه می‌توانند در سایه قدرت ملت ایران و تصمیم صلح‌خواهانه این ملت، در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ برای تجارت، گردشگری، صنایع و انرژی باشند. وی همچنین تاکید کرد: ما برای قدرت دفاعی خود با هیچ کشوری مذاکره نخواهیم کرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به تمام جهانیان اعلام می‌کنیم که آنچه برای دفاع از سرزمین‌مان نیاز داشته باشیم به دست هنرمندان، صنعتگران، سربازان و سرداران‌مان تهیه خواهیم کرد، گفت: ما از جهانیان اجازه نخواهیم گرفت. این فرمان خدا به ماست که در برابر دشمنان ایستادگی کنیم و اینکه هر کس که بخواهد در سایه توطئه ایران را مورد نگاه خائنانه قرار دهد در برابرش می‌ایستیم. وی تاکید کرد: ما برای ساخت موشک، تانک، نفربر و هلیکوپترمان از کسی اجازه نگرفتیم و نخواهیم گرفت. ما برای تامین امنیت منطقه نیاز به بیگانگان نداریم اما برای ترتیبات امنیت منطقه آماده‌ایم تا با کشورهای همسایه و دوست‌مان به مذاکره بنشینیم.
ایستاده بر پیمان


روحانی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای آسیب زدن به ملت ایران، اظهار کرد: آمریکا چند بار تلاش کرد تا به ملت ایران ضربه وارد کند. در برجام آمد و حرف‌های غیرمنطقی زد و همزمان با پاسخی که رئیس‌جمهور آمریکا داد تمام کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای جهان سخنان نادرست او را نسبت به ملت ایران محکوم کردند و در این مسیر آمریکا در انزوا قرار دارد و هر کاری بعد از این علیه ملت ایران بکند در انزوا خواهد بود. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما پای پیمان‌مان ایستاده‌ایم تا روزی که طرف مقابل پیمان را زیر پا نگذاشته است، اظهار کرد: ما به تعهدات‌مان پایبند هستیم اما نمی‌‌گذاریم که دیگران از آن سوء استفاده کنند. وی تاکید کرد: آمریکا وقتی در موضوع برجام تنها ماند بار دیگر به صحنه آمد تا از انتقادات و یا اعتراضات برخی از مردم در دی ماه سوء استفاده کند و پرونده ایران را به شورای عالی امنیت سازمان ملل ببرد، اما از 15 کشور عضو شورای امنیت، آمریکا باز هم تنها ماند و منزوی شد. دو شب پیش هم بار دیگر آمریکا به شورای امنیت رفت تا درباره یمن، ایران را محکوم کند اما باز هم تنها ماند و تیرش به سنگ برخورد کرد. روحانی با تقدیر از مواضع روسیه در قبال ایران در شورای امنیت، اظهار کرد: ما از مواضع داهیانه و برحق همسایه‌مان روسیه که به موقع، دقیق و درست بود تقدیر می‌کنیم و همچنین از برخی دیگر از کشورها که این‌چنین موضع گرفتند و در کنارش آمریکا و انگلیس را برای مواضع‌شان تقبیح می‌کنیم. وی ادامه داد: ما به آنان می‌گوییم اگر به دنبال امنیت مردم یمن هستید اجازه ندهید موشک‌های عربستان بر سر مردم آنجا ببارد. اگر به دنبال امنیت مردم یمن هستید بمب‌های ناپالم در اختیار عربستان نگذارید که همه بمب‌های سمی هستند. بمب‌های ممنوع خوشه‌ای را در اختیار آنان قرار ندهید.
اولین کارخانه گرم
اولین کارخانه بریکت گرم ایران در مجتمع صبا فولاد خلیج‌فارس با ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن در سال با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. حسن روحانی با حضور در مجتمع صبا فولاد خلیج فارس، ضمن افتتاح فاز نخست این مجموعه از قسمت‌های مختلف فعالیت در کارخانه تولید آهن اسفنجی (بریکت گرم) بازدید و با توضیح مسئولان در جریان چگونگی روند احداث و تولیدات این کارخانه قرار گرفت. رئیس‌جمهور در زمان پرده برداری از یادمان افتتاح این پروژه صنعتی و معدنی گفت: به برکت ایام میلاد با سعادت حضرت صدیقه کبری(س)، کارخانه تولید آهن اسفنجی یک و نیم میلیون تن را افتتاح می‌کنیم. روحانی همچنین در فضایی صمیمی با کارگران این کارخانه گفت‌وگو کرد و با آنان عکس یادگاری انداخت.
دوران پهنای باند ؛ نه تنگنای باند
رئیس جمهور در جلسه برگزیدگان و توسعه استان هرمزگان، تعامل و گفت‌وگو را مهمترین ویژگی فناوری ارتباطات نوین برشمرد و با تاکید بر اینکه «بپذیریم که دوران پهنای باند است، نه تنگنای باند»، اظهارداشت: از صنعت و فناوری و تاثیر آن بر سبک زندگی نمی‌توان فرار کرد اما قادریم از هویت خود دفاع کنیم. روحانی گفت: در قرن‌های اخیر جهانیان و از جمله ملت ایران با دو پدیده بسیار مهم روبرو شدند. اولین پدیده انقلاب صنعتی بود که مردم را با یک تحول عظیم مواجه و روال و سبک زندگی آنها را دچار دگرگونی‌های اساسی کرد. رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما در دولت یازدهم و دوازدهم به این تصمیم رسیدیم که در برابر فناوری‌های جدید دنیای امروز باید راه استفاده درست از ارتباطات را پیش بگیریم و نمی‌توانیم از آن جدا شویم، اما در عین حال باید حواسمان جمع باشد و بدانیم که خطرات گسترده‌ای پیش روی ما قرار دارد. دکتر روحانی افزود: در طول 4 سال دولت یازدهم زجرهای فراوانی را متحمل شدیم تا بتوانیم این شرایط را حفظ کنیم، چرا که می‌دانستیم شکل دنیای امروز وابسته به ارتباطات است. دکتر روحانی با اشاره به اظهارنظرهای گوناگون درباره بودجه سال آینده کشور و بررسی تمام فصول و بندهای بودجه در فضای مجازی، گفت: ایستادم تا مردم از جزئیات بودجه مطلع شوند چون خزانه از آن مردم است. معتقدیم مردم باید نقد کرده و بدانند در کشور چه خبر است و اگر بودجه‌ای به دستگاه، نهاد و ارگانی اختصاص می‌یابد، مردم باید بدانند که این چگونه هزینه می‌شود، چرا که بودجه، پول نفت و مالیات مردم و متعلق به آنها است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه به خوبی می‌دانستیم در این شرایط اداره کشور سخت است، اما برای ما این سختی همراه با شیرینی‌هایی هم بود، اظهار داشت: راه و آینده کشور، راه شفافیت است و اگر می‌خوهیم با فساد و رانت مبارزه کنیم، راهش شفافیت و اگر می‌خواهیم مردم، رفاه داشته باشند، راهش دولت الکترونیک بوده و مسیری جز این نداریم.