بانوان در آزادي؛ شايد

آرمان- فاطمه رضایی: شاید کسی فکر نمی‌کرد حضور زنان ایران در ورزشگاه تا این حد مهم باشد. مسابقه تیم‌های ملی بسکتبال ایران و عراق در مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین یکشنبه هفته جاری در تالار بسکتبال آزادی انجام شد که طی آن زنان بدون منع اجازه حضور در سالن برگزاری این مسابقه را یافته و بازی را از نزدیک مشاهده کردند. این حضور بلامانع بانوان شوری میان جامعه زنان ‌انداخت که بسیاری از نظریه‌پردازان را به فکر فروبرد. به نظر می‌رسد در دولت دوازدهم حضور زنان در ورزشگاه‌ها، به هدفی در دسترس تبدیل شده‌ است. این تسهیل تا حدی صورت گرفته که برای بانوان صاحب منصب در دولت سخن گفتن از حضور زنان در بازی دربی امروز امری قابل پیگیری است و نتیجه تلاش آنها، همین حالا هم قابل مشاهده است. پس از سال‌ها ممنوعیت حضور بانوان در سالن‌های ورزشی برای تماشای مسابقات ضعیف شده در برخی سالن‌های ورزشی به روی بانوان گشوده شده و این قشر که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، توانسته‌اند چند مسابقه را از نزدیک تماشا کنند. این اتفاق درصورتی وجهه بهتر و موثرتری پیدا خواهد کرد که حضور فرمایشی تعداد محدود بانوان خاص در ورزشگاه‌ها از بین برود و حضور زنان، با هر شغل و رتبه اجتماعی در ورزشگاه‌ها آزاد باشد و همه در کنار هم، بدون آنکه کسی منقلب شود، به تماشا و تشویق تیم مورد علاقه ورزشی‌شان بپردازند.
برای زنان
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به حضور بانوان تماشاگر در دیدار بسکتبال ایران و عراق گفت: برای مسابقه دربی فردا میان استقلال و پرسپولیس به وزارت ورزش پیشنهاد داده‌ایم سهمی برای حضور بانوان تماشاگر در نظر بگیرند. فراکسیون زنان به ویژه زنان عضو کمیسیون فرهنگی از ابتدای مجلس دهم به طور مرتب پیگیر موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بود و تلاش کردیم تا با گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی، حقی را که در سال‌های گذشته از بانوان سلب شده بود به آنها بازگردانیم. تلاش ما این است که علاوه بر ورزشگاه‌های سرپوشیده، بتوانیم زمینه حضور بانوان در ورزشگاه‌های بزرگ مانند فوتبال را نیز فراهم کنیم چرا که این موضوع را یک حق طبیعی برای بانوان می‌دانیم. پروانه سلحشوری ادامه داد: برای من والیبال، بسکتبال و فوتبال فرقی ندارند و حضور زنان در همه ورزشگاه‌ها حقی است که باید از آن برخوردار باشند. ممکن است زمانی برای ممانعت از کاری، قانونی وجود داشته باشد اما وقتی قانونی نداشته باشیم نمی‌توانیم صرفا بر اساس یک قانون نانوشته عمل کنیم؛ در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها هم هیچ منع قانونی وجود ندارد.
مطالبه بحق؛ حضور در ورزشگاه


معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گفت: تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و حضور بانوان در مسابقات بسکتبال نشانه خوبی برای ایجاد نشاط و شادی میان بانوان است که امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد. معصومه ابتکار ادامه داد: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها یک مطالبه بحق آنان است و ما تمام تلاش خود را برای تحقق این حق آنان به کار گرفته‌ایم و حتی این موضوع را در جلسه‌ای که با فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی داشتیم مطرح کردیم.
حل مشکلات با همگرایی
وزیر ورزش و جوان نیز در پاسخ به یک سوال که آیا با حضور زنان در دیدار تیم بسکتبال تیم ملی ایران و عراق موانع حضور آنان در ورزشگاه برطرف شده است یا نه، گفت: با همگرایی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف این مشکل به مرور برطرف خواهد شد. به نوشته ایسنا؛ مسعود سلطانی‌فر ادامه داد: اگر مسائل اجتماعی حل و مدیریت نشوند، به معضلی سیاسی تبدیل خواهند شد. همچنین حل نشدن معضلات سیاسی نیز آنها را به معضلات امنیتی با هزینه‌های گزاف تبدیل خواهد کرد. اگر همه قوا مسئولیت‌هایشان را به خوبی انجام دهند، زیرساخت‌های خوبی برای ایجاد امید به آینده فراهم خواهد شد.
حقی برای همه
روز گذشته اعلام شد که چهر‌ه‌هایی چون ناصر محمدخانی، مجتبی محرمی، ایمون زاید، آرش برهانی، پرستو صالحی و برخی هنرمندان پرسپولیسی و استقلالی دربی 86 را از نزدیک تماشا خواهند کرد. قرار گرفتن نام یک هنرپیشه خانم طرفدار استقلال در بین مهمانان از نکات جالبی است که البته ظاهرا صحت ندارد. صالحی در همین خصوص متنی منتشر و تاکید کرد که از وی برای حضور در این بازی دعوت نشده است ضمن اینکه اگر دعوت شود نیز قبول نمی‌کند چرا که ترجیح می‌دهد روزی به استادیوم برود که غیر از او سایر بانوان نیز حق حضور در ورزشگاه را داشته باشند.