حذف عضو سابق شورای نگهبان!

آرمان: دانشگاه آزاد پس از رحلت آیت‌ا...هاشمی نه‌تنها نشانی از برخی ویژگی‌ها ندارد بلکه اقداماتی در آن صورت می‌گیرد که با روح یک جامعه فرهنگی و علمی همخوانی ندارد؛ مانند اخراج برخی اساتید! پرونده تغییرات وسیع در دانشگاه‌ آزاد بلافاصله پس از رحلت آیت‌ا...هاشمی باز شد چنان‌که در گام نخست نزدیکان و فرزندان آیت‌ا... را از دانشگاه دور کردند که یاسر هاشمی فرزند کوچک بنیانگذار دانشگاه آزاد در واکنش به تصمیمات مدیران جدید این دانشگاه اظهار داشت: «با شخم‌زدن مدیران، ریشه عوض نمی‌شود.» تداوم تغییرات قابل پیش‌بینی بود چرا که دلواپسانی که در زمان حیات آیت‌ا...هاشمی هر روز با کارشکنی درصدد تضعیف این دانشگاه بودند، اکنون فرصت را برای عقده‌گشایی و رونمایی از اهداف خود مناسب می‌بینند. فرزند آیت‌ا... می‌دانست پروژه حذف در دانشگاه آزاد تنها به او و تعدادی از یاران پدر محدود نمی‌شود؛ بنابراین در همان مقطع تاکید کرد‌: «دوران تغییرات اتوبوسی در فضای علمی کشور گذشته است و حذف مدیران و اساتید باسابقه چیزی جز خسران در پی نخواهد داشت.» اکنون فاز بعدی تغییرات آغاز شده و با برخی انگ زدن‌ها سعی در دور کردن اساتید شناخته شده از دانشگاه آزاد می‌کنند چراکه می‌خواهند تفکر دلواپسانه خودشان محور آموزش به دانشجویان شود.
روایت زیباکلام
در روزهای گذشته خبر برکناری برخی اساتید شناخته شده و محبوب دانشگاه آزاد به گوش رسید که موجب نگرانی دانشگاهیان شد. نخستین خبری که منتشر شد درباره برکناری صادق زیباکلام است. این استاد دانشگاه اظهار داشت:«از اینکه حقوق بهمن‌ماه من را پرداخت نکردند، متوجه شدم که اخراجم کرده‌اند. دانشگاه آزاد برای استادی که 25 سال با آن همکاری می‌کرده است، آنقدر ارزش و احترام قائل نیست که بگوید ما شما را کنار گذاشته‌ایم و به قرارداد همکاری شما پایان داده‌ایم.» او تاکید کرد: ‌«من تنها استاد اخراجی دانشگاه آزاد نیستم و تعداد قابل‌ توجهی از اساتید را کنار گذاشته‌اند.»
حذف عضو سابق شورای نگهبان


نکته قابل تامل حذف استادانی است که از شخصیت‌های مورد وثوق هستند؛ مانند گودرز افتخار جهرمی که حقوقدان سابق شورای نگهبان بوده است. وی با تایید خبر اخراجش از دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ابلاغ همه اساتید نیمه وقت را کنسل کرده‌اند و بیشتر اساتیدی که در واحد علوم و تحقیقات در مقطع ارشد و دکتری تدریس می‌کنند، نیمه وقت هستند. وی در پاسخ به این سوال که نامه اخراج به شما ابلاغ شده است یا نه، گفت: هنوز این حکم به دست خود ما نرسیده یا کلا به ما ابلاغ نکرده‌اند، اما به رئیس دانشکده ابلاغ کرده‌اند. وی در پاسخ به این پرسش که به‌نظر شما این اخراج‌ها با چه هدفی انجام می‌شود، اظهار داشت:«آقای دکتر رهبر مصاحبه‌ای کرده بودند که در آن هدف اخراج اساتید را اعلام کرده‌اند. ایشان گفته بودند بورسیه‌هایی که از طرف وزارت علوم در سال‌های قبل انجام شده است در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های دولتی استخدام نشده‌اند، ما هدفمان این است که این بورسیه‌ها را استخدام کنم.»
رهبر توجیه کرد
برکناری این اساتید با رأی رئیس دانشگاه آزاد یعنی فرهاد رهبر بوده است. او دیروز در توجیه تصمیمات خود گفت:«هر استادی که بخواهد خدشه‌ای به دین، قرآن و پیغمبر وارد کند را لحظه‌ای تحمل نمی‌کنیم. استاد سر کلاس می‌رود و هر اراجیفی می‌خواهد، می‌گوید و اگر چیزی به او بگوییم بعد اعلام می‌شود وا اسلاما آزادی در خطر است.» وی افزود: «رئیس دانشگاه آزاد اظهار داشت: در دانشگاه‌های معتبر دنیا نیز افراد نمی‌توانند با هر شکل و نمادی در دانشگاه حضور یابند اما اینجا اگر به دانشجویی بگوییم حق ندارد با لباسی که دیشب به مجلس رفته در محیط دانشگاه وارد شود، می‌گویند اینها جلو آزادی را گرفته‌اند. آزادی در چارچوب و ضابطه‌هایی معنا می‌شود و در همه دنیا اینگونه است. در واقع آزادی خودش دارای یک ضابطه است.» وی عنوان کرد: «ولنگاری خیلی کشنده‌تر از اسلحه و قداره‌بندی در دانشگاه است.» رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: «شمشیر زبان امروز در کلاس‌های درس ما اعتقادات دانشجویان را قلع و قمع می‌کند.» وی گفت: «با استفاده از بیان، هنر، پول، نمره، ایجاد شخصیت کاذب برای یک استاد و ایجاد کاریزمای واهی برای یک استاد، قصد دارند اعتقادات و ایمان دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهند.»
تکذیب استعفای رهبر
عصر دیروز اعتماد آنلاین نوشت:«یک منبع آگاه اعلام کرد که فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دخالت‌های علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنا و رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در امور مختلف این دانشگاه معترض است. بر همین اساس فرهاد رهبر تصمیم گرفته که از این سمت استعفا بدهد ولی تاکنون ولایتی با استعفای او موافقت نکرده است. این منبع‌ آگاه ادامه داد:‌ هرچند ولایتی با این درخواست رهبر موافقت نکرده اما چانه‌زنی‌هایی برای انتصاب یک فرد جدید برای ریاست دانشگاه آزاد را در دستور کار خود قرار داده است و گزینه‌هایی هم برای این پست مطرح شده‌اند.» سیدمحمد حسینی وزیر دولت نهم درباره ریاست احمدی‌نژاد بر دانشگاه آزاد اعلام کرد که هنوز صحبتی برای انتصابش با او نشده است. اما خبر استعفای فرهاد رهبر دوام زیادی نداشت چرا که بلافاصله از سوی دانشگاه آزاد تکذیب شد. دکتر محمدصادق ضیایی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد خبر استعفای دکتر فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه آزاد را تکذیب و تصریح کرد:«ما با سایتی که این خبر کذب را منتشر کرده برخورد قانونی خواهیم کرد.»