شطرنج برانکو و شفر

آرمان: روز نخست هفته بیست و پنجم لیگ برتر با دیدار تیم‌های پارس‌جنوبی جم و ذوب‌آهن اصفهان در بوشهر آغاز می‌شود و با دربی تهران به پایان می‌رسد.
دربی با حضور رئیس فیفا
روز نخست هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر با دیدار تیم‌های پارس جنوبی جم و ذوب‌آهن اصفهان در بوشهر آغاز می‌شود و با دربی تهران به پایان می‌رسد. پرسپولیس که با ۵۷ امتیاز در صدر جدول رده‌بندی ایستاده است، تنها سه امتیاز با مسجل شدن قهرمانی‌اش در لیگ هفدهم فاصله دارد و این موضوع، اهمیت دربی تهران را دوچندان کرده است. از طرف دیگر استقلال هم نمی‌خواهد شانس خود برای نایب‌قهرمانی در لیگ برتر را از دست بدهد و در دربی به‌دنبال کسب امتیاز خواهد بود. قرار است دربی هشتاد‌وششم فوتبال تهران در حضور جیوانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال برگزار شود.
مربیان خارجی و دربی


زدراکو رایکوف اولین سرمربی خارجی است که در دربی‌های سرخابی‌های تهران حضور داشته است. او در دربی پنجم که سوم مهر 1349 برگزار شد، هدایت آبی‌ها را برعهده داشت. این مسابقه به‌صورت دوستانه برگزار شد و در پایان استقلال توانست با نتیجه 3 بر 2 از سد پرسپولیس عبور کند. اولین حضور مربی خارجی برای سرخ‌‌های تهران در دربی هشتم رخ داد. جایی که آلن راجرز انگلیسی در 15 بهمن 1350 توانست با نتیجه 4 بر یک استقلال را در هم بکوبد. این دیدار نخستین تقابل مربیان خارجی در تاریخ دربی‌ها نیز به‌حساب می‌آید. مربیان کروات تا به امروز در 11 دربی روی نیمکت پرسپولیس نشسته‌اند و جالب اینکه استقلال هیچ‌گاه از مربی کروات استفاده نکرده است. از این 11 حضور،کروات‌ها 4 پیروزی برای سرخ‌ها به‌دست آوردند، 2 بازی را باخته‌اند و 5 بار نیز به تساوی رسیده‌اند. موفق‌ترین مربی کروات برانکو ایوانکوویچ بوده که توانسته 3 بار استقلال را مغلوب کند. دیگر مربی کروات هم که توانسته برابر استقلال طعم پیروزی را بچشد استانکو پابلوکوویچ بوده است. مربیان آلمانی تجربه حضور در 6 دربی را در کارنامه‌شان ثبت کرده‌اند.استقلالی‌ها از 3 مربی آلمانی در دربی استفاده کرده‌اند و سهم پرسپولیسی‌ها 2 مربی بوده است.از 6 دربی که مربیان آلمانی حضور داشته‌اند،تنها ولادیمیر جکیچ بوده که توانسته در دربی بیستم استقلال را با نتیجه 3 بر صفر برنده کند. در 5 بازی دیگر آلمانی‌ها 4 شکست را متحمل شدند و یک بازی نیز با تساوی به پایان رسیده است. جالب اینکه با نشستن شفر در دربی 86 روی نیمکت استقلال علاوه بر اینکه حضور مربیان آلمانی در دربی به عدد 7 می‌رسد، شفر به رکورد جکیچ می‌رسد و تبدیل به دومین مربی آلمانی می‌شود که در 2 دربی هدایت یکی از تیم‌های حاضر در دربی را دراختیار داشته است. ضمن اینکه تا به امروز تنها یک بار مربیان آلمانی و کروات رودرروی هم قرار گرفتند که برنده برانکو ایوانکوویچ بوده و شفر به‌طور حتم در این دربی دوست ندارد شکست دیگری در تاریخچه مربیان آلمانی برابر کروات‌ها ثبت کند.
برانکو چه گفت؟
برانکو در نشست خبری قبل از دربی گفت: شاید مانند رئال و بارسلونا نمایش خوبی ارائه نکنیم اما توجه و خواسته‌ها برابر است. خوشحالم و افتخار می‌کنم که جزئی از این نمایش بزرگ هستم. از همه قشنگ‌تر و زیباتر این است که هواداران بیشترین حضور را دارند. برانکو درباره اهمیت حضور بانوان در ورزشگاه برای کاهش حواشی بازی تاکید کرد: خوشحالم که اینفانتینو برای دیدن بازی حضور دارد که ببیند در ایران چطور فوتبال بازی می‌شود. به‌طور مستقیم سطح و کیفیت فوتبال ایران را حس می‌کند. قبل از هر چیز باید وضعیت امنیتی در فوتبال ایران را ببیند. به‌رغم حضور این‌چنینی مردم در استادیوم‌ها، در طی این سال‌ها شاهد کوچک‌ترین حادثه‌ای نبودم. خانم‌ها هم فوتبال را دنبال می‌کنند. این وظیفه من نیست که بگویم بانوان باید بیایند یا نه. او درباره اختلاف ۱۹ امتیازی پرسپولیس و استقلال پیش از دربی گفت: طبیعی است که هر دو تیم دنبال بردن بازی هستند. تمام تلاشمان را برای بردن انجام می‌دهیم. استقلال هم این کار را می‌کند. این اختلاف امتیاز روحیه خوبی به ما داده و به این اختلاف افتخار می‌کنیم اما این اختلاف امتیاز در این بازی مهم نیست. استقلال نشان داده بازی‌های خوبی انجام می‌دهد. قبلا هم در بازی با سپاهان و سایر بازی‌ها گفتم وضعیت موجود در نتیجه دربی تاثیرگذار نیست. یادتان باشد سه سال پیش و در هفته آخر با استقلال بازی کردیم. استقلال در جدول خیلی بهتر بود ولی ما با گل علیپور بردیم. در دربی قانون مشخصی وجود ندارد و بازیکنان تصمیم‌گیرنده هستند. انگیزه و هیجان بین ایرانی‌ها زیاد است. تیمی که قلبی داغ و مغزی خنک داشته باشد، پیروز خواهد بود. برانکو درباره پیروزی احتمالی و برگزاری جشن قهرمانی در لیگ برتر مقابل رئیس فیفا گفت: هیچ‌احساسی بهتر از این نیست که در دربی قهرمان شویم. وصف این احساس غیرممکن است. می‌دانیم این برد چه اهمیتی برای هواداران دارد. این امکان وجود دارد که امروز پیروز شویم و قهرمانی را جشن بگیریم. مهم‌ترین موضوع این است که شادی و شعف را به هواداران هدیه دهیم و بهترین نتیجه را بگیریم. او درباره شایعه باخت هماهنگ شده تیمش در دربی گفت: نمی‌دانم چه کسی این حرف را زده است. از وقتی در ایران هستم هرگز کسی به من حرفی نزده و همه انتظار برد در این بازی را دارند. ایران باید به فوتبالش افتخار کند که چنین دیداری وجود دارد. این زیباترین مساله است.
صحبت‌های شفر
شفر در مورد دربی گفت: برای من این مسابقه یک مسابقه عادی است. همین‌طور که مقابل پرسپولیس بازی می‌کنم، انگار مقابل فولاد یا سایپا بازی می‌کنم. این دربی برای مردم ایران و اصحاب‌رسانه و ایرانیان خارج از کشور بازی بسیار مهمی است. مشخص است که همه تلاش خودمان را برای پیروز شدن انجام می‌دهیم. می‌دانید بازی‌های بسیار سختی در گذشته داشتیم. ما با بازیکنان شش ماه گذشته بازی می‌کنیم. در دو بازی گذشته فقط «تیام» به ما اضافه شده است. بعد از پرسپولیس، دو بازی سخت برابر العین داریم. بازی‌های بسیار مهمی برای ماست. بازیکنان ما مقداری خسته بودند. بخشی از تمرینات را ریکاوری کردیم. سرمربی آلمانی استقلال درباره تاثیر حضور بانوان در ورزشگاه در فرهنگسازی بهتر جو مسابقات فوتبال، اظهار کرد: نمی‌دانم چرا بانوان نمی‌توانند در ورزشگاه حاضر شوند. اول باید بدانم چرا خانم‌ها نمی‌توانند به ورزشگاه بیایند. وقتی بدانم دلیلش چیست؟ می‌توانم درباره مزایای آن صحبت کنم. من از شما جواب می‌خواهم که چرا بانوان به ورزشگاه نمی‌آیند؟ شفر درباره این که مدیران می‌گویند زیرساخت‌ها برای حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه فراهم نیست اما بانوان سوری و خارجی می‌توانند در ورزشگاه‌های ایران حاضر شوند، اظهار کرد: فوتبال برای همه افراد در دنیا مهم است. فوتبال می‌تواند افراد را کنار یکدیگر قرار دهد.نمی‌دانم امروز یا برای دفعات آینده خانم‌ها می‌توانند به ورزشگاه بیایند یا نه. شاید در کشورهای دیگر هم این طور است یا نه. در دو بازی لیگ قهرمانان آسیا، ما سفیر خوبی برای ایران بودیم. این برای کشورتان خوب است. سرمربی استقلال اظهار کرد: وقتی بایرن‌مونیخ برابر بارسلونا خوب بازی کند، همه درباره آلمان صحبت می‌کنند.نه ‌فقط در ایران بلکه روزنامه‌نگاران خارج از ایران هم درباره عملکرد خوب استقلال برابر الهلال نوشتند. این درباره آلمان هم صدق می‌کند. این پیغام بسیار مثبتی برای آلمان و سایر کشورهاست که اگر فوتبالشان خوب باشد، یک پیغام خوب برای جهان دارند. ما با کامرون قهرمان آفریقا شدیم و همه به کشورشان افتخار می‌کردند و از این موضوع خوشحال بودند. بعد از بازی با الهلال در عمان، خیلی از هواداران پرسپولیس به ما تبریک گفتند. فوتبال همین است و برای همین مردم فوتبال را دوست دارند. امیدوارم در آینده بانوان هم در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند. ما تیم ملی بانوان هم داریم و امیدوارم خانم‌ها به ورزشگاه بیایند. نمی‌دانم آقایان می‌توانند بازی‌های بانوان را ببینند یا نه؟
برنامه کامل
برنامه کامل دیدارهای هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر فوتبال به شرح زیر است:
پنجشنبه ۱۰ اسفندماه
پارس جنوبی جم - ذوب‌آهن اصفهان
ورزشگاه تختی جم، ساعت 15
تراکتورسازی تبریز - پیکان تهران
ورزشگاه یادگارامام‌(ره) تبریز، ساعت 15
استقلال تهران - پرسپولیس تهران
ورزشگاه آزادی تهران، ساعت ۱۵و۴۵ دقیقه
جمعه ۱۱ اسفندماه
پدیده مشهد - سپیدرود رشت
ورزشگاه ثامن مشهد، ساعت ۱۵
سپاهان اصفهان – گسترش‌فولاد تبریز
ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان، ساعت ۱۵و۳۰ دقیقه
سایپا - فولاد خوزستان
ورزشگاه پاس تهران، ساعت ۱۵و۳۰ دقیقه
صنعت نفت آبادان - مشکی‌پوشان مشهد
ورزشگاه تختی آبادان، ساعت ۱۷و40 دقیقه
شنبه ۱۲ اسفندماه
استقلال خوزستان – نفت‌تهران
ورزشگاه غدیر اهواز، ساعت ۱۵و۳۰ دقیقه