مانور خوشرویی

شهروند|  اختتامیه کارگاه گفت‌وگوی بشردوستی با هدف آموزش پیشگیری از جرایم مواد مخدر و کاهش خشونت‌ها، با حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، رئیس سازمان جوانان و دیگر مسئولان، به میزبانی هلال‌احمر استان تهران در شهریار برگزار شد. محمود محمدی‌نسب، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در این مراسم گفت: خوشحالم که این جلسات در سراسر کشور بین جوانان برگزار می‌شود؛ جلساتی که دنبال ترویج اهداف و معنای بشردوستی است. او گفت: وقتی می‌خواهیم «بشردوستی» را معنا کنیم، نخستین چیزی که به ذهن می‌آید این است که بشر چیست و از کجا آمده و به کجا می‌رود؟ درباره این موارد از ابتدای تاریخ تا حالا حرف زده شده است؛ پیامبران، فلاسفه و عرفا تعریف‌هایی از بشر ارایه داده‌اند. در نتیجه، نگاه‌های متفاوت به بشر، نگاه‌های متفاوت به دنیا را در پی دارد.
در ستایش «یاری دیگران»
محمدی‌نسب ادامه داد: بشر در نگاه دینی ما خلیفه خداوند بر روی زمین است؛ کسی است که تمام ملائک بر او سجده کردند. در بیانات پیامبر(ص) و امام علی (ع) بر این مورد تأکید شده است که به یکدیگر کمک کنید؛ حتی به غریبه‌ها. اگر کسی صبح از خواب بلند شود و به کمک‌خواهی دیگران پاسخی ندهد، از ما نیست. اگر کسی صدای کمک‌خواهی بشنود و کمک نکند، از ما نیست. وقتی کسی به یاری ما نیاز دارد، همه باید بسیج شویم. دبیرکل هلال‌احمر اظهار کرد: اگر می‌توانیم دست کسی را بگیریم، این کار را انجام دهیم. تعلیمات دینی ما بر این مسأله سفارش می‌کند. باید گفت که اگر بدانیم برای چه باید به دیگران کمک کنیم، آن وقت راحت‌تر می‌توانیم دیگران را به سمت کارهای بشردوستانه ترغیب کنیم. او در پایان خطاب به شرکت‌کنندگان در کارگاه گفت: شما درگیر مسائل مهمی شده‌اید و از سن‌تان پخته‌تر نشان می‌دهید. مسیر فکرکردن در راه مفاهیم بشردوستی را ادامه دهید.
ترویج فرهنگ گفت‌وگو در جامعه


رئیس سازمان جوانان نیز در این مراسم گفت: خوب باشید و خوبی کنید و خوبی کردن را ترویج دهید. فعالیت‌های بسیار زیادی در جمعیت هلال‌احمر انجام می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین این فعالیت‌ها ترویج فرهنگ گفت‌وگو در جامعه است. همان‌طور که می‌دانید جمعیت هلال‌احمر 4 هدف اصلی دارد که همه ما در جهت تحقق این اهداف که شامل تکریم انسان‌ها، کاهش آلام بشری، حفظ جان و زندگی انسان‌ها و گسترش دوستی و صلح پایدار در جامعه است، تلاش می‌کنیم. گفت‌وگو باعث صلح و آرامش در خانواده و جامعه می‌شود. جایی که تعامل و گفت‌وگو بیشتر می‌شود، می‌بینیم که خشونت کمتر است. هر جایی که استدلال بیشتر است، تفاهم بیشتر است و زمانی که خشونت نیست، آرامش بیشتر است. یکی از برنامه‌هایی که ما به شورای اجتماعی کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد دادیم این است که ما در کانون‌های دانش‌آموزی خودمان فرهنگ گفت‌وگو را ترویج می‌دهیم. آنها هم استقبال کردند و ما توانستیم از حمایت این دو نهاد بهره‌مند شویم و این کارگاه‌ها را برپا کنیم.
به‌دنبال «رفع تبعیض در مدارس»
مسعود حبیبی ادامه داد: بسیاری از کسانی که دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند، بلد نیستند خواسته‌های خودشان را بیان و با دوستان و خانواده خودشان ارتباط برقرار و نیازهایشان را مطرح کنند. مسائل مهمی وجود دارد که اگر حل شود شرایط ما در مدارس و جامعه بهتر می‌شود. مواردی مانند رفع تبعیض در مدارس همسو با اهداف جمعیت هلال‌احمر است. انسان محترم است و این بسیار اهمیت دارد که شما دانش‌آموزان در رابطه با این مسائل صحبت می‌کنید و باعث افتخار ما هستید. شما سفیران خوبی هستید. اگر چند صفر کنار هم باشند، این عدد معنی نمی‌دهد اما یک عدد یک می‌تواند در کنار این صفرها قرار بگیرد و به آنها معنا و ارزش بدهد. تک‌تک شما باید نقش این یک‌ها را در کشور ما برای گسترش فرهنگ بشردوستی و صلح ایفا کنید. اگر بسیاری از افراد بلد بودند با هم صحبت کنند، امروز شاهد بسیاری از اخبار ناخوشایند نبودیم.
حسین کتابدار، مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کارگاه که برنامه‌ریزی آن فرهنگ‌سازی مهارت‌های زندگی و جلوگیری از خشونت‌های اجتماعی است، عنوان کرد: امیدواریم شما دختران منتخب مدارس شهریار، سفیران آشتی تاثیرگذاری در حوزه کاهش خشونت‌های اجتماعی باشید.
گفتنی است، در بخشی از این برنامه، هر یک از گروه‌های دانش‌آموزی دختران شرکت‌کننده در این کارگاه سه‌روزه به بیان دیدگاه‌ها و جمع‌بندی خود و ماموریت‌هایی که از این پس در بین گروه‌های همسن خود برعهده خواهند داشت، پرداختند.